Zeph Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 ja, men den luften blir ikkje blåst på CPUen...ved å trekke luft ut fra kjøleren kan det bli kaldere enn tempen i kabinettet. Prøv å hald handa bak ei vifte ei stund...der blir det kaldt, så tar du handa foran vifta...da blir det ikkje så kaldt.. det er fullt mulig å få ein kaldere CPU enn kabinett... Lenke til kommentar
enl Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Serveren min som har en P4 2.26GHz ligger på 35 grader idle, som er akkurat like mye som tempen på hovedkortet. Setter jeg maskinen i vinduet, får jeg 19 grader på CPU'en Maskinen har bare en kabinettvifte, så jeg syntes tempen er grei. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 det er fullt mulig å få ein kaldere CPU enn kabinett... Nope, CPU-temperaturen vil alltid ligge høyere enn kabinettemperaturen! Nå tenker jeg på "vanlig" kjøling. Vapochill osv. fungerer annerledes. Systemtemperatur er ikke det samme som kabinettemperatur! Det som blir oppgitt som systemtemperatur er på noen hovedkort chipsettemperaturen e.l. og denne kan i noen tilfeller bli veldig varm (sikkert varmere enn CPU) Men ikke kom å fortell meg at CPU kan være kaldere enn kabinett ved vanlig luftkjøling. Lufta som kjøler ned CPU kommer jo fra kabinettet og da sier det seg egentlig selv. Hvis CPU er omringet av 30 graders varm luft - hvordan kan da CPU være 25? Jeg er selvsagt åpen for andre synspunkt, men.. En gylden regel vil etter min mening vere at ved luftkjøling kommer du ikke under romtemp x 2 ved full load. Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 ja, men den luften blir ikkje blåst på CPUen...ved å trekke luft ut fra kjøleren kan det bli kaldere enn tempen i kabinettet. Prøv å hald handa bak ei vifte ei stund...der blir det kaldt, så tar du handa foran vifta...da blir det ikkje så kaldt.. det er fullt mulig å få ein kaldere CPU enn kabinett... Du har gått glipp av en viktig ting innen fysikkens lover du. Huden varmer opp området rundt seg til normal temp. Så fort du får noe som forandrer på luftbalansen i dette området. Vil det kjennes kaldere. Derfor det er så mye kaldere ute når det blåser enn når det er vindstille. Lenke til kommentar
alexio Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 ja, men den luften blir ikkje blåst på CPUen...ved å trekke luft ut fra kjøleren kan det bli kaldere enn tempen i kabinettet. Prøv å hald handa bak ei vifte ei stund...der blir det kaldt, så tar du handa foran vifta...da blir det ikkje så kaldt.. det er fullt mulig å få ein kaldere CPU enn kabinett... Du har gått glipp av en viktig ting innen fysikkens lover du. Huden varmer opp området rundt seg til normal temp. Så fort du får noe som forandrer på luftbalansen i dette området. Vil det kjennes kaldere. Derfor det er så mye kaldere ute når det blåser enn når det er vindstille. Meget så riktig... Det er faktisk ikke mulig å få cpu-temp under hk-temp.. Husk at luften ikke blir forandret, den bare flyttes fra overflate og videre (eller.no).. En heatsink "tar" i mot varme fra både cpu og lufta som omgir den. I og med at lufta ikke erstattes av ny kald luft (ergo; vifta blåser luft med kabinettets temperatur på heatsink).. Hvis det har vært kaldt og din heatsink leder varme svært godt vil dette være mulig helt til heatsink blir varm. UANSETT vil heatsink bli like varm som lufta rundt den, det har seg jo ikke slik at heatsink støter fra seg varme og blir kaldere enn dens omgivelser.. Forestill dere en stein i sola, den blir ikke varm med en gang, men etter en liten stund med oppvarming blir den lik som lufttemp, og ved videre oppvarming vil den faktisk bli varmere enn omgivelsene til slutt.. (fullt mulig jeg roter, kjeft gjerne på meg, er litt fjern i dag :-? ) --alexio Lenke til kommentar
SiggyT Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Har en XP 2100+ med boxed kjøler på et ASUS A7V333 HK. Kjører med en kabinettvifte i forkant og en i bakkant som blåser nesten rett på CPU-vifta. Etter at jeg byttet ut det gamle Q-Tech drittkabinettet med et maxitower har jeg fått idle tempen ned i ca 52-54 grader målt i MBM 5. Med det gamle kabinettet lå idle tempen på godt over 60 grader. Tror mye av grunnen lå i den idiotisk konstruksjonen på Q-Tech kabinettet som gjør at CPU m/kjøler blir "gjemt" bak PSU'en og skjermkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå