DarrenShan Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 hei, vi har fått et skjema for valgfag i 10. klasse, men lærerne har ikke sagt et ord om hva de forskjellige fagene er for noe. siden det er helg og vi må levere på mandag, må jeg vite hva de forskjellige er for noe, kjapt... medier og kommunikasjon, etter det jeg tror er det avis og slike medier som trenger mye norsk, i tillegg til it. noe mer? studiespesialisering med samfunnsfag, navnet sier seg selv, men hva tror dere vi har om i samfunnsfag? er egentlig interessert i realfag og matte, dumt at det ikke kom noe studiespesialisering i dette. bør jeg velge dette? har litt glede av samfunnsfag, men liker fysikk, kjemi, matte osv bedre. hva kommer vi til å lære om? restaurant- og matfag, skal IKKE velge dette. bygg- og anleggsteknikk, tror det har med snekkerfag og lignende, men er veldig usikker. har veldig lyst til å finne ut mer om dette, men finner ikke annet enn uforståelige stikkord om dette. hvor mye har dette med energi og miljø, som jeg fant, å gjøre? håper noen kan ta seg tid og rette og legge til for meg. på forhånd takk! Lenke til kommentar
OneWingedAngel Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg antar at du begynner i 10. klasse neste år? Isåfall er det ingen type 'valgfag' (utenom fordypningsfag/språkfag som du sannsynligvis allerede har, type spansk, fransk osv). Disse studielinjene du nevner gjelder for videregående (altså etter 10. klasse). du kan ta en titt på vilbli.no for utdypende informasjon. Innen studiespesialisernde områder har du to programområder som du velger i VG2: realfag eller samfunnsfag, språk og økonomi. I VG1 stud.spes. har du bare to forskjellige matematikkurs kalt 1P og 1T, der 1T regnes som 'vanskeligere' og er beregnet på de som tenker realfag i VG2 og VG3. Håper det hjalp litt, lykke til med valgene dine . Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Valgfag? Det du lister opp der er jo videregåendelinjer. Skal dere ha valgfag i 10. klasse hvor dere lærer om videregåendelinjene, eller hva i all verden er det der for noe? Lenke til kommentar
DarrenShan Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 jeg tror det, det er noe nytt program som heter utdanningsfag og vi har det to ganger i uka. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Hva du velger har jo ingenting å si uansett, velg det du synes virker interessant. Lenke til kommentar
DarrenShan Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 vær så snill, kan noen fortelle meg hva de forskjellige fagene er for noe, det er alt jeg spør om? Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Tja, spørs jo helt hva lærerene har lagt opp til da. Medier og Kommunikasjon kan være alt fra Aviser, graifsk design, web, film, foto og teori om kommunikasjon. Byggfag har jeg ikke mye peiling på, men er godt mulig dere får en slags avansert sløyd time. Studiespesialiserende med samfunnsfag som du sier, forklarer seg selv. Hva som er i det pensumet må du nesten sjekke med lærerne om. Tror ikke bygg og annlegg har så veldig mye med Energi og miljø og gjøre. Om dere har to timer i uka så er det vel for å vise dere litt hvordan den linja er, og da tror jeg ikke sånn teori blir prioritert. Når alt det er sagt, er det godt mulig jeg tar helt feil. Har aldri hørt om det opplegget dere skal ha før og lærerne har veldig mye å si på hva dere lærer. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Det mest logiske må vel være å velge det du tror at du kommer til å velge neste år, når du skal søke plass på videregående. Nå kjenner ikke jeg opplegget, men da jeg gikk yrkesfag, nærmere bestemt elektrofag, fikk vi hvert år inn en ladning ninende- og tiendeklassinger som skulle få innblikk i vår hverdag. Det var noen som mumlet noe om at de hadde prøvd lodding osv før, så det kan hende at de hadde hatt litt om det tidligere på ungdomsskolen. Ikke vet jeg, men de var uansett ikke spesielt gode. No offence om noen av dere leser dette, for dere har sikkert blitt mye bedre nå, med mindre vi skremte dere over på allmenn. Les om linjene på vilbli.no og velg det du synes ser mest interessant ut. Hvis det viser seg at det ikke er noe for deg, så har du spart et år. Veldig mange dropper ut og starter på noe annet, og det er derfor mye bedre å få den opplevelsen FØR du er ferdig med ungdomsskolen, så du ikke kaster bort mye tid. Lenke til kommentar
DarrenShan Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 problemet er at ingenting passer for meg... derfor ville jeg bare ha en forklaring på de forskjellige linjene så jeg kunne vurdere det fra flere synspunkter. Lenke til kommentar
ramboros Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Poenget er å velge en linje som du tror du kan komme til å velge, slik at du får vite mer om hva man gjør på den linjen. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Men er dette de eneste linjene du kan velge Finnes jo mange flere. Naturbruk, TIP(Mekanisk gikk på dette selv), Helse og sosial, elektro osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå