Gå til innhold

Tips ang.kjøp av blitz

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt ny med digitalt speilrefleks etter en dødperiode fra min mest aktive periode med Olympus OM-2

Vel siden linsene til min OM-2 kan fungere på min nye E-620 så er jo det greit men blitzen må kjøpes ny. Den gamle "snakker" ikke samme språk og bildet blir nesten hvitt hvis jeg prøver å bruke den på den nye kameraet. Den innebygde blitzen er for dårlig, så jeg ønsker å få tips om bra blitz til en E-620 altså. Trenger ikke være en Olympus forresten og innefor en prisramme på ca.2000,- kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med prisramma di har du følgjande alternativ:

- Olympus FL-20

- Olympus FL-36R

- Metz 48 AF-1

FL-20 bør du slå frå deg med ein gong, denne kan du ikkje vri horisontalt eller vertikalt, den er altså lite fleksibel.

FL-36R har eg ikkje testa sjølv, men den er nok heilt OK. Merk at den brukar 2 AA-batteri, og difor brukar litt tid på å lade seg opp for kvar gong du fyrar den av.

Metz 48 AF-1 har høgare ledetal (48) enn FL-36R (36), som indikerar at den er kraftigare. Den kan du vri 180 grader horisontalt og 90 grader vertikalt. Den brukar 4 AA-batteri, og har dermed kortare ladetid mellom avfyringar.

Både Metz 48 AF-1 og FL-36R støttar Olympus' trådlause blitssystem, slik at du kan plassere blitsen ein annan stad og fjernstyre den frå kameraet.

Om du velger Metz-blitsen, pass på at du får varianten for Olympus/Panasonic (48 AF-1O/P), då den òg finst for andre kamera, og då vil ikkje automatikken fungere. :)

-Edit-

Eg har Metz 48 AF-1 sjølv til mitt E-520, og er svært nøgd med den.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...