Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er helt blank på dette området, så det kan hende det er derfor jeg ikke klarer å søke meg fram til gode svar også.

Jeg har to PC'er. En stasjonær og en laptop.

Jeg ønsker meg en løsning hvor jeg kan få tilgang til de samme programene på begge maskiner.

Ser for meg at det kan løses på to måter.

1. Kobler laptop opp mot stasjonær og styrer med en form for remote desktop.

2. Installerer alle program på en tredje maskin/server, og kobler megge pc'er mot den.

Det er ingen resurskrevende programmer det er snakk om.

Det er ofte aktuellt at laptop er med på reise, så dette skal ikke fungere kun på ett inhouse nettverk.

Noen som har tips til hvordan dette kan løses?

På forhånd takk!

Mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehh, installere alle programmer på begge pc-ene?

Hehe godt forslag :)

du kan gjøre det enkelt og installere programmene på begge maskinene og dele ett share som du kan ha på begge.

skal du gjøre det "profft" kan du sette opp en server på den stasjonære og bruke ad for administrering av programmer og share. Dette er en tidkrevende prosess og ikke det enkleste i verden hvis du er "blank". Det er en grunn for at det er egne linjer og studere for og lære dette.

Definitivt det enkleste. Installere alle programmer på begge og dele en mappe som begge maskiner får tak i. Bruk workgroup for og definere ditt eget nettverk og avanser det med og sette statisk ip og husk for all del og sett subnet til 255.255.255.0 og gateway til gateway på routeren din.

Dette er ikke ment som en guide mer som en pekepinn på hva du kan søke på for og finne mer info :)

Lenke til kommentar

du kan gjøre det enkelt og installere programmene på begge maskinene og dele ett share som du kan ha på begge.

skal du gjøre det "profft" kan du sette opp en server på den stasjonære og bruke ad for administrering av programmer og share. Dette er en tidkrevende prosess og ikke det enkleste i verden hvis du er "blank". Det er en grunn for at det er egne linjer og studere for og lære dette.

Definitivt det enkleste. Installere alle programmer på begge og dele en mappe som begge maskiner får tak i. Bruk workgroup for og definere ditt eget nettverk og avanser det med og sette statisk ip og husk for all del og sett subnet til 255.255.255.0 og gateway til gateway på routeren din.

Dette er ikke ment som en guide mer som en pekepinn på hva du kan søke på for og finne mer info :)

Grunnen til at jeg ikke bare kan installere alle programmer på begge er at jeg er avhengig av å ha tilgang til filer og databaser på begge.

Begge PC'ene er ikke koblet opp i samme hus, så ett vanlig "hjemme-nettverk" vil ikke fungere. Jeg mener jeg må til med en server.

Mvh

Vidar

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke bare kan installere alle programmer på begge er at jeg er avhengig av å ha tilgang til filer og databaser på begge.

Begge PC'ene er ikke koblet opp i samme hus, så ett vanlig "hjemme-nettverk" vil ikke fungere. Jeg mener jeg må til med en server.

Mvh

Vidar

Filer og databaser kan du ha på ett mappet fellesområde. Dette funker fint med win7 nettverk. Programm må installeres nesten uansett på begge maskiner. Det funker ikke/dårlig og kjøre programmet fra sentralt da det krever mye (mye mer en du tror). Nå vet jeg ikke hva programmer du skal kjøre men, skal du ha server og gjøre det skikkelig, tar det deg litt tid og sette den opp. Etter det kommer vedlikehold o.l. Det er mer arbeid enn du tror for og få det til og funke som du vil. Og gjøre det for og lære er genialt, men ikke forvent at alt er tipp topp så lenge du har en server stående. Det er litt og sette seg inn i.

For og spør.

- Hvilke programmer skal du kjøre ?

- Bruker du kun trådløst ? Evt hvilken router har du ?

- Server : Hvilken type server tenker du ? Windows 2008 eller linux ??

Dette er ikke for og kverulere, heller for og hjelpe :)

Lenke til kommentar

Mvh

Vidar

Filer og databaser kan du ha på ett mappet fellesområde. Dette funker fint med win7 nettverk. Programm må installeres nesten uansett på begge maskiner. Det funker ikke/dårlig og kjøre programmet fra sentralt da det krever mye (mye mer en du tror). Nå vet jeg ikke hva programmer du skal kjøre men, skal du ha server og gjøre det skikkelig, tar det deg litt tid og sette den opp. Etter det kommer vedlikehold o.l. Det er mer arbeid enn du tror for og få det til og funke som du vil. Og gjøre det for og lære er genialt, men ikke forvent at alt er tipp topp så lenge du har en server stående. Det er litt og sette seg inn i.

For og spør.

- Hvilke programmer skal du kjøre ?

- Bruker du kun trådløst ? Evt hvilken router har du ?

- Server : Hvilken type server tenker du ? Windows 2008 eller linux ??

Dette er ikke for og kverulere, heller for og hjelpe :)

Det er ingen tungkjørte programmer.

Regnskapsprogram - Agro Data

Fakturaprogram - Mamut daTax

Dokumentpehandling - MS Office

Stasjonær er koblet med kabel til ett Speedtouch trådløst routermodem.

Laptob er koblet trådløst til samme modem når den blir brukt i samme lokale, men kan også være knyttet til andre vilkårlige trådløse nett. Også ICE.

Hvilken server vet jeg ingenting om. Derfor jeg spør.

Mvh Vidar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...