Gå til innhold

Bærbar PC til spillprogrammering (4000-7000 kr)

Anbefalte innlegg

Hei, folkens. Til høsten skal jeg starte på NITH, og trenger da min egen bærbare PC. Av skolen har jeg fått minimumskrav til spesifikasjonene. Da trenger jeg deres hjelp til å finne en passende PC for meg.

Minimumskrav:

> Windows Vista, Windows 7 eller nyere *

> RAM: minimum 2GB, men anbefales å ha 3GB eller mer

> Skjermkort: nVidia 9800M GTX / ATI radeon 4850, eller

lignende med støtte for DX10 og shader model 4.0 eller nyere **

> Skjermkortkrav: Et moderne dedikert kort med

minimum 512MB minne

> Nettverkskrav: Støtte for 802.11n (WLAN)

Mine egne krav:

- 4GB RAM eller mer

- 1GB videominne eller mer

- Et grafikkort som er et par hakk bedre enn minimumskravet, slik at oppgradering ikke er nødvendig med det første

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne modellen som har siste generasjon Intel i3 cpu og ett HD 5650 kort er på tilbud denne helgen hos Elkjøp. Den takler alle nye spill i medium innstillinger og er ett veldig godt kjøp.

Videominne relaterer seg mer til hvor høy oppløsning du kan kjøre spill i enn ren ytelse. 1gb holder til oppløsninger opp til 2560x1600

Toshiba Satellite L650-11R, pris 4995kr.

Den har kanskje litt liten cpu til andre oppgaver enn selve spillingen så du kan jo ta en titt på storebroren også.

Toshiba Satellite L650-12X , pris 7495kr.

Elkjøp og Lefdal pleier å ha tilbud på disse og tilsvarende modeller med jevne mellomrom, så hvis du har tid så kan du plukke opp en av enten disse modellene, eller en annen modell til nedsatt pris iløpet av sommeren.

Jeg linker med en post hvor jeg har listet de mest etterspurte spillbare bærbare pc'ene som er på markedet for tiden, så kan du se hvor mye de enkelte konfigurasjonene koster. Hvis du kikker i posten min i tråden under så finner du listene.

Lister over bærbare spillmaskiner.

Lenke til kommentar

- Et grafikkort som er et par hakk bedre enn minimumskravet, slik at oppgradering ikke er nødvendig med det første

Det får du ikke i den prisklassen. Bedre enn 9800GTX/HD4850 vil bety ATI HD5850/HD5870 eller GTX260M/GTS360/GTX480.

Rimeligste maskiner som klarer dette er MSI GX640 eller MSI GX740, dog disse blir varme og bråker mye (upraktisk på forelesninger osv), disse koster rundt 9000. Neste trinn er HP Envy 17" som starter rundt 10000 for de rimeligste variantene. Steget opp derfra igjen blir multicom.no sine maskiner som du kan konfigurere selv.

Et steg ned finner vi ATI HD5650/HD5730 som er bittelitt svakere enn 9800GTX/HD4850, men burde holde fint for ditt bruk. Det finnes mange maskiner fra ca 5000,- og oppover. Toshiba som linkes over er rimeligst, mine favoritter er dog Acer sin timelinex serie grunnet pent design og bra batteritid eller Asus N61JA/X64JA/X77JA/N71JA grunnet bra kvalitet og lavt støynivå.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Takk for svarene så langt, for det har gitt meg visse pekepinn på hva jeg trenger da.

Dessverre er OC-Freaks PC-er altfor mye for min del, men hvis du kommer med billigere alternativer, kan jeg se på dem.

Vidarkri, jeg hadde nok kjøpt den første PC-en du viste meg, om den i det hele tatt hadde vært på lager i nettbutikkene. Jeg fant i hvert fall ikke en som hadde på lager. Kanskje du vet om en? Ellers fant jeg Toshiba Satellite L650D-10L 15.6" HD som ser ganske lik ut i forhold til din PC. Men duger prosessoren og forøvrig alt det andre?

Lenke til kommentar

Vær obs på at:

Du får Win 7 og Office gratis gjennom skolen.

Vekt/størrelse og batterilevetid passer til skolebruk.

Noen nettbutikker har studentrabatt (ps.no og dustinhome.no ihvertfall).

Første året klarer du deg sannsynligvis med Notepad/Eclipse og Word.

Har du en kraftigere stasjonær hjemme så kan du senke kravene ved kjøp av en bærbar.

Ikke bruk mer enn 7k, du får det du trenger til 5-6k.

Her har du et par eksempler:

Acer Aspire 5738ZG 15.6"WXGA Radeon HD4650, Pentium T4400, 4GB RAM, 640GB HDD - kr 4.995,-*

ASUS X52JC 15.6"HD GeForce G310, Core i3-350M, 4GB RAM, 500GB HDD - kr 6.495,-

*17% rabatt atm.

Endret av whitespace
Lenke til kommentar

Helst vil jeg ha en bærbar som vil være ut de tre årene jeg skal studere. Selv om jeg har en kraftig stasjonær hjemme, så vil jeg at bærbare skal være god slik at jeg ikke trenger å overføre filer og sånt så mye slik at det blir stress. Altså at alt skolearbeid skal være på bærbaret.

Jeg ser at din Acer Aspire har Radeon HD 4650, mens kravet er HD 4850. Jeg trodde 4800-serien var bedre enn 4600-serien? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...