Rainmaker91 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Hei Jeg har planer om å demontere min laptop ettersom jeg gjerne vil fikse ett problem med skjermen på den. Jeg lurte derfor på om det var noen som kunne gi meg noen tips om dette, og eventuelt hvordan jeg kan fikse skjermproblemet mitt (3 blå linjer som går loddrett på skjermen med 1 pixel i bredden, har misstanke om at det er noe gale med en pinne i en kabel eller noe ettersom en av de går vekk om jeg dytter litt i skjermen). Jeg har drevet en del med montering i stasjonære pcer med har ikke vært borte i demontering av bærbare før. om det viser seg å være umulig å fikse skjermen så har jeg planer om å lage ett nytt kabinett til pcen slik at jeg kan bruke den som mediasenter. Så jeg trenger uansett tips til demonteringen. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Ta ut batteriet! Nei, men mer seriøst: Det virker som om du ikke bryr deg om garantien, og da er det egentlig bare å kjøre på. Pass på at du faktisk har riktige skrutrekkere, så du slipper å ødelegge skruene/gjengene. Hvis du mangler kan du kjøpe et sett på clas ohlson for 50 kr. Ellers ikke skrap på kretskortene, og ikke ha på deg de gode ullvangsokkene. Ta med jevne mellomrom på noe metall inne i kabinettet for å jorde deg selv. Det du tar ut legger du forsvarlig. Kanskje ta bilder underveis, sånn at du har en referanse når du setter sammen igjen. Kanskje finnes det også en detaljert tegning av sammensetningen på the intawebs. For meg høres det ut som det er dårlig kontakt i leddet mellom skjermen og "hoveddelen". Sjekk litt der. Også: Hvis PCen er mindre enn 5 år gammel har du antagelig reklamasjonsrett. Vurder om det er verdt å vente på verksted. EDIT: Også: Pass på skruene dine! Det er ofte ulike lengder på dem. Så legg de slik at du vet hvem som går hvor. Endret 19. juni 2010 av madsc90 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Det finnes ofte guider på nett som viser hvordan det gjøres. Søk på maskinnavn og "open case" e.l. Eksempel. Vil tro at feilen må ligge i selve skjermen, ikke i kontakten inn til skjermen. Lenke til kommentar
Rainmaker91 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Ta ut batteriet! Nei, men mer seriøst: Det virker som om du ikke bryr deg om garantien, og da er det egentlig bare å kjøre på. Pass på at du faktisk har riktige skrutrekkere, så du slipper å ødelegge skruene/gjengene. Hvis du mangler kan du kjøpe et sett på clas ohlson for 50 kr. Ellers ikke skrap på kretskortene, og ikke ha på deg de gode ullvangsokkene. Ta med jevne mellomrom på noe metall inne i kabinettet for å jorde deg selv. Det du tar ut legger du forsvarlig. Kanskje ta bilder underveis, sånn at du har en referanse når du setter sammen igjen. Kanskje finnes det også en detaljert tegning av sammensetningen på the intawebs. For meg høres det ut som det er dårlig kontakt i leddet mellom skjermen og "hoveddelen". Sjekk litt der. Også: Hvis PCen er mindre enn 5 år gammel har du antagelig reklamasjonsrett. Vurder om det er verdt å vente på verksted. EDIT: Også: Pass på skruene dine! Det er ofte ulike lengder på dem. Så legg de slik at du vet hvem som går hvor. Hei, eneste grunnen til at jeg vurderer en demontering er at garantien er utgått på pcen (1 år tror jeg den var på), men om det er 5 års reklamasjonsrett på den så kan jeg heller vurdere det (pcen er en HP pavillion dv5054ea som er ca 4 år gammel), selv om pcen er gammel så vil jeg gjerne ha muligheten til å demontere den uten at den nødvendigvis blir ødelagt. Jeg burde kanskje formuler spørsmålet mitt bedre, for hva jeg mente var om det er noen spessielle ting jeg burde begynne å demontere, og slikt fremfor slik det er på en stasjonær pc med bare sidedekselet. Uansett takk for hjelpen. Hårek Det finnes ofte guider på nett som viser hvordan det gjøres. Søk på maskinnavn og "open case" e.l. Eksempel. Vil tro at feilen må ligge i selve skjermen, ikke i kontakten inn til skjermen. jeg har sett litt rundt etter det samme, men lurte egentlig på om det var noen spessielle forhåndsregler i forhold til slik det er på stasjonære pcer som jeg burde vite om. Takk for svar til dere begge, og om det virkelig er 5 års reklamasjonsrett så sender jeg den sansynligvis inn, men ellers så vil jeg prøve å demontere pcen etter en eller annen guide . Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Så lenge du ikke har gjort noe med den selv som innebærer at den skal slutte å virke (f.eks. miste den i gulvet), har du reklamasjonsrett. Mange forhandlere kommer til å krangle på det, men det er ulovlig. Henvis til denne: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=all# I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, må du overholde de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel varer som møbler, biler, mobiltelefoner, radio/tv-apparat og byggevarer. Da radio/tv og mobiltelefon nevnes som eksempler på gjenstander med 5 års reklamasjon, er det naturlig å tolke det dithen at også PCer har samme holdbarhets-"type". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå