Gå til innhold

Test/Diskusjon Acer aspire timelineX 5820TG

Anbefalte innlegg

Byggekvaliteten er god, selv om den er tynn er den stabil og stiv. Svært lite plastikkfølelse. Det eneste som holder litt igjen er tastaturet, førsteinntrykket var ikke spesielt overbevisende, men etter en uke med tilvenning har jeg ingenting å utsette på tastaturet heller.

Det kommer litt ann på hva man er vant til og hva man forventer, men det er en av de beste maskinene jeg har hatt, dog jeg har stort sett holdt meg til maskiner som gir mye ytelse per krone - noe som utelukker lenovo, apple og sony - som nok har høyere byggekvalitet. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat fått denne pcen nå. Det ser ganske lovende ut hittil, men det er én ting jeg har litt problemer med: å åpne dvd-spilleren. Finner liksom ingen knapp for å åpne den, og har forsøkt å trykke flere steder. Det eneste som har fungert har vært å velge Løs ut fra Datamaskin. Noen råd? :ermm:

Edit: Fant ut av dette nå ;)

Endret av Toulon
Lenke til kommentar

3820 om du klarer deg uten optisk stasjon, hvis ikke hadde jeg gått for 5820 da denne ofte kommer med en ok samsung skjerm (3820 og 4820 kommer med skjermer fra AUO...) samt at den har bedre kjøling enn 4820TG.

Takk for svar! Optisk stasjon er jeg ikke avhengig av, det går helt fint uten.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt en tilsvarende Timeline som trådstarter opplyser om i første innlegget. Jeg elsker at pcen er så lett og det føles som en kvalitetspc synes jeg. Jeg har byttet om grafikken til det innebyggede ATI-alternativet og da går vifta ganske stille ved internettbruk.

Jeg ser at SpeedFan viser makstemperatur på 25 grader i Pcen rett etter at jeg gjennomførte Windows Opplevelsesindeks-test, og det er ingen spesielt varme punkter verken oppå eller under. Et par minutter etter testen, nå når jeg sitter og skriver dette innlegget, ligger temperaturene på mellom 8-20grader.

Alternativt, hvis en laptop-bruker skal bruke PCen til spilling etc, så kan man skaffe seg en Chilldesk. Det har jeg tenkt til, men det er på ingen måte nødvendig under kontor/internett-bruk av denne PC-en, da dette er kanskje en av de kjøligste laptopene på markedet..

Det eneste jeg har å utsette på denne PCen er en klikk-klakk-aktig lyd som kommer regelmessig fra harddisken med gjerne 2-20 sekunders mellomrom, når harddisken hviler. PC-en er helt ny og alt fungerer som det skal, så det er nok ikke en direkte feil, men en svakhet i designet av harddisken. Noen som vet om en løsning?

Uansett hører man ikke klikk-lyden hører på musikk etc, og jeg antar at jeg kommer til å venne meg til denne ene lille tingen ganske fort.

Under lesing og skriving er harddiske lydløs, som er ganske bra.

Mvh

Svein Daniel

Lenke til kommentar

Hei!

Det eneste jeg har å utsette på denne PCen er en klikk-klakk-aktig lyd som kommer regelmessig fra harddisken med gjerne 2-20 sekunders mellomrom, når harddisken hviler. PC-en er helt ny og alt fungerer som det skal, så det er nok ikke en direkte feil, men en svakhet i designet av harddisken. Noen som vet om en løsning?

Uansett hører man ikke klikk-lyden hører på musikk etc, og jeg antar at jeg kommer til å venne meg til denne ene lille tingen ganske fort.

Mvh

Svein Daniel

Den fiksen jeg viser til her pleier å redusere "klikkelyden" fra harddisken noe også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248681&view=findpost&p=16005337

Lenke til kommentar

Hei!

Mvh

Svein Daniel

Den fiksen jeg viser til her pleier å redusere "klikkelyden" fra harddisken noe også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248681&view=findpost&p=16005337

Takk :-)

Det ser ut til å ha gjort susen ;-)

Lenke til kommentar

Da har min 5820TG kommet. Virker meget lovende. Etter litt problemer med adminpassord så virker alt som det skal. Et lite spørsmål. Med en HD på 640 GB burde jeg ha flere partisjoner eller er det ikke noe vits? En egen til windows og en til resten? Filmer, spill, musikk og sånt?

Lenke til kommentar

Da har min 5820TG kommet. Virker meget lovende. Etter litt problemer med adminpassord så virker alt som det skal. Et lite spørsmål. Med en HD på 640 GB burde jeg ha flere partisjoner eller er det ikke noe vits? En egen til windows og en til resten? Filmer, spill, musikk og sånt?

Ja, det anbefaler jeg. Skulle du noen gang måtte reinstallere windows fra bunnen av, så slipper du å tenke på å flytte over filer du vil ta vare på osv. Da har du allerede alt privat og personlig på den største partisjonen (feks D:\) også har du windows med installerte programmer på stasjon c:\. Konfigurèr dine personlige mapper til å ligge på den nye partisjonen, slik at nettlesere etc automatisk lagrer filene dine på den "trygge" partisjonen. Jeg synes dette blir mer oversiktlig også.

Partisjon C: trenger strengt tatt ikke være på mer enn 50GB, og stort sett holder det med 25GB, avhengig av hvor store programmer du installerer.

Lenke til kommentar

Da lager jeg en ny partisjon... en annen ting: Nå når jeg sitter alene uten tv'en på så hører jeg en litt irriterende høyfrekvens pipelyd, ganske lav, men fortsatt irriterende. Kommer fra vestre side av maskinen, trur det er fra vifta. Er det bare jeg som har dette eller er det vanlig? Er det noe jeg kan gjøre for å fikse det? Er dette det samme noen over nevte som klikkelyd? Da den ikke er kontinuerlig, en litt til og fra...

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt opp den høyfrekvente lyden. Har dere den samme på deres 5820TG så det er noe jeg bare må slå meg til ro med eller er det noe som er galt med min?

Hei!

Jeg har hørt på lyden, men jeg hører ingen høyfrekvenslyd. Er den veldig høyfrekvent, sånn at min 23 år gammel hørsel ikke får den med seg? I så fall kan jeg ikke bekrefte eller avkrefte om min like laptop gjør det samme. Alt jeg hører er behagelig sus, pga luften som flytter på seg, ingenting høyfrekvent. Og harddisken ligger på høyre side, og den oppfører seg skikkelig nå hos meg :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager at jeg blander meg inn i tråden. Jeg har kjøpt en Timeline 4820TG med masse flekker på skjermen. Flekkene synes best ved direkte lys/sollys på skjermen. Er det noen andre som har disse flekkene? Legger ved et bilde så dere kan se hva jeg mener post-80908-1282478553,9581_thumb.jpg

noen av disse flekkene er jo selvfølgelig støv. Tenkte å bruke kluten som følger med men kanskje det blir verre hvis jeg kliner dette utover.

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

Ja, det anbefaler jeg. Skulle du noen gang måtte reinstallere windows fra bunnen av, så slipper du å tenke på å flytte over filer du vil ta vare på osv. Da har du allerede alt privat og personlig på den største partisjonen (feks D:\) også har du windows med installerte programmer på stasjon c:\. Konfigurèr dine personlige mapper til å ligge på den nye partisjonen, slik at nettlesere etc automatisk lagrer filene dine på den "trygge" partisjonen. Jeg synes dette blir mer oversiktlig også.

Partisjon C: trenger strengt tatt ikke være på mer enn 50GB, og stort sett holder det med 25GB, avhengig av hvor store programmer du installerer.

Ettersom det ikke følger med noen windows cd og recovery discen gjenoppretter fabrikkstandard, hvordan partisjonerer man denne pcn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...