tomsi42 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Fotokurs faktisk Skal se om jeg får tid til det om noen år Det har jeg faktisk lyst til, å ta ett kurs for å lære å ta bedre bilder men sånn som min situasjon er nå så har jeg ingen mulighet til det Stativ og div. står på ønskelisten I og med at du har råd til å kjøpe nytt utstyr, så regner jeg med at det ikke pengene det står på. Kanskje heller tiden? Men det er faktisk slik at for å få gode bilder i enhver situasjon, vel så viktig med kunnskap som utstyr. Har du ikke tid til kurs nå,så er det en del gode bøker der ute; bl.a. bøkene til Scott Kelby. Blir man ikke litt avhengig av å stå veldig nærme objektet for å ta bilder med dette objetivet? Jeg bruker oftes den til 200mm for å slippe å være så nær ungene med blitzen, pluss at den egner seg best når jeg tar bilder ute også Jeg bare spør Du må nærme, sammenlignet med en 200mm. Men du trenger da sannsynligvis ikke blits. Men jeg kan godt skjønne at du ønsker å være litt på avstand. Så fort enunge ser en med kamera, så poserer de ogleker modell Endret 19. juni 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Lagt til link på de forskjellige forslagene nå Det er den siste som OBS/Coop etc selger til 149,- Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Fotokurs faktisk Skal se om jeg får tid til det om noen år Det har jeg faktisk lyst til, å ta ett kurs for å lære å ta bedre bilder men sånn som min situasjon er nå så har jeg ingen mulighet til det Stativ og div. står på ønskelisten I og med at du har råd til å kjøpe nytt utstyr, så regner jeg med at det ikke pengene det står på. Kanskje heller tiden? Men det er faktisk slik at for å få gode bilder i enhver situasjon, vel så viktig med kunnskap som utstyr. Har du ikke tid til kurs nå,så er det en del gode bøker der ute; bl.a. bøkene til Scott Kelby. Blir man ikke litt avhengig av å stå veldig nærme objektet for å ta bilder med dette objetivet? Jeg bruker oftes den til 200mm for å slippe å være så nær ungene med blitzen, pluss at den egner seg best når jeg tar bilder ute også Jeg bare spør Du må nærme, sammenlignet med en 200mm. Men du trenger da sannsynligvis ikke blits. Men jeg kan godt skjønne at du ønsker å være litt på avstand. Så fort enunge ser en med kamera, så poserer de ogleker modell Er tiden det står på ja, må nok reise 10 mil en vei for å komme til trondheim der de har slike kurs og det egner seg lite når jeg er alene med en på 4mnd og en på 8 år Hm, har ikke merket noe til at den bruker mindre blitz på den 18-55 mm objektet i forhold til den andre. Mener at det ikke har vært noe forskjell, må prøve ut i morgen. Men feks. i dag så regget jeg opp med LYYYS bakgrunn og godt med lys og prøvde meg fram med å ta bilder av minstemann. Tok masse bilder og kvaliteten ble bra. Men etter en stund (ikke dårlig batteri) så nektet den å ta bilde, alt gikk som normalt med fokus og lyder men stoppet i det den skal ta bilde. Kunne prøve 20 gang før den ville ta bilde. Ganske irriterende når man ser mange flotte bilder "forsvinne" Husker ikke i farten hvilket objetiv jeg brukte da fordi jeg drev på lenge i dag og har brukt begge to Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Vet ikke om det kan være noe info på bildet feks. om hvorfor det plutselig stopper å vil ta bilde? Prøver å legge med bilde, husker det var noen på den andre tråden som etterlyste bilde i en sådan diskusjon Endret 19. juni 2010 av Frk.Lilla Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Er tiden det står på ja, må nok reise 10 mil en vei for å komme til trondheim der de har slike kurs og det egner seg lite når jeg er alene med en på 4mnd og en på 8 år Ser den. Da er fotobøker og kurs på internet et alternativ. Da kan du også styre tiden selv. Hm, har ikke merket noe til at den bruker mindre blitz på den 18-55 mm objektet i forhold til den andre. Mener at det ikke har vært noe forskjell, må prøve ut i morgen. Det er nok fordi kameraet prøver å justere blitsen i forhold til lysforholdene. Er forholdene gode nok, så rekker den langt. Men feks. i dag så regget jeg opp med LYYYS bakgrunn og godt med lys og prøvde meg fram med å ta bilder av minstemann. Tok masse bilder og kvaliteten ble bra. Men etter en stund (ikke dårlig batteri) så nektet den å ta bilde, alt gikk som normalt med fokus og lyder men stoppet i det den skal ta bilde. Kunne prøve 20 gang før den ville ta bilde. Ganske irriterende når man ser mange flotte bilder "forsvinne" Husker ikke i farten hvilket objetiv jeg brukte da fordi jeg drev på lenge i dag og har brukt begge to Det høres merkelig ut. Det kan jo være en faktisk feil på kameraet som først viser seg etter en stunds bruk. Vi som har jobbet med elektronikk kaller det gjerne varmefeil - feilen viser seg først når ting har vært slått på en stund og blitt godt og varmt. Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Det høres merkelig ut. Det kan jo være en faktisk feil på kameraet som først viser seg etter en stunds bruk. Vi som har jobbet med elektronikk kaller det gjerne varmefeil - feilen viser seg først når ting har vært slått på en stund og blitt godt og varmt. Hmm.. De "problemene" som har blitt nevnt tidligere på forumet her har vært slik at de er kommet etter at kamera er brukt en stund..så ja.. Du er inne på noe der kanskje Å hva vil det si nå da? Er det en feil som feks. at jeg må levere inn kamera? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Om det var relativt mørkt og kameraet brukte AF-assist lampen, så blir den veldig varm om du tar mange bilder på rad. Kameraet har innebygget overopphetingsbeskyttelse for denne, og da blir det stopp. Endret 19. juni 2010 av Anew Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Om det var relativt mørkt og kameraet brukte AF-assist lampen, så blir den veldig varm. Kameraet har innebygget overopphetingsbeskyttelse for denne, og da blir det stopp. Har full belysning på inne, pluss lys fra utenfra(storvindu). På den runden i dag da den ikke ville knipse så ble det tatt MYE bilder ja. Men tidligere så har det jo vært andre problemer og ikke akkurat tatt så mange bilder først heller... Kanskje tatt fire bilder å så begynner problemer som at den ikke klarer å fokusere, får fokus men likevel ikke vil ta bilde (godt belyst og har tatt gode bilder rett før). Eller at den "tar bilde" men bildet blir tatt forsinket(det prob. har ikke vært på en stund). Det er mest den at den nekter å knipse. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Tror nok ikke du vil få bedre bilder med og kjøpe nytt kamera eller objektiver for den saks skyld. Det at kameraet ikke vil ta mer bilder kan ha sine årsaker,blitsen trenger tid på opplading,bilde-prosesseringen trenger tid,tregt minne kort,finner ikke fokus,feil innstillinger,custom-funksjoner påslått eller en kombinasjon av alle. Når bildene blir uskarpe har det også sine enkle forklaringer,hvis du kun bruker autoinnstillingene på kameraet gir du kameraet all styringrett og sannsynligvis vil ikke kameraet gjøre det du helst vil at kameraet skal gjøre. Normalt så er det bevegelseuskarphet og feil fokus som er årsakene,når du bruker 200mm vil kameraet velge for lang lukkertid og dermed får du bevegelseuskarphet,hvis det er mye detaljer i bildet kan kameraet velge noe annet en det du vil ha i fokus og da blir fokuset lagt på feil plass. Det er mange som mener at bildene tatt med sitt nyinnkjøpte speilrefleks er dårligere en de dem fikk med sitt eldre kompaktkamera.Enkelt fortalt kan man si det slikt at et kompakt har et fokusområde som spenner over flere meter mens et kitobjektiv til et speilreflekskamera har en fokusområde som faktisk ikke behøver og være mer enn en 30 cm.så du får mye mindre i bildene som er skarpt,i tillegg så pleier et kompaktkamera og behandle bildene mer inni kameraet en et speilreflekskamera som gjerne lar brukeren ha større kontroll over bildefilen. Det billigeste og enkleste du kan gjøre er å lære deg bruken av kameraet og hva som skjer når du forandrer blender,lukker og iso,når du begynner og forstå dette så blir bildene dine bedre og akkurat sånn som du vil ha de.En enkel og lettfattelig fotobok er veldig informativ. Her er en kamerasimulator som gir deg litt innblikk i dette,se også på hvordan fokusområdet i bildet forandrer seg avhengig av hvilken blender du bruker,også på hvordan lukkertiden "slutaren" påvirker bevegelseuskarphet. Endret 20. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå