Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Nå er det flere grunner til at jeg allerede etter fire uker vil bytte ut kamerahuset mitt fra D3000. Så hva er lurest å velge av D5000 og D90. Har to objektiver fra D3000 som jeg har tenkt å beholde så derfor jeg vil ha Nikon og. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Hva er det du ikke liker med D3000? Kan være greit å vite, før vi anbefaler noe. Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Mest at jeg ikke kan se på skjermen når jeg tar bilder, er vant til det fra før og syns det er langt bedre enn å ha tryne inni kamera for å se Pluss div. som er nevnt i en tidligere tråd her Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Nå var det vel ingenting som tydet på at det du tok opp i foregående tråder hadde noe med akmeraet å gjøre. Om du vil holde speilrefleksen som et kompaktkamera, så bør du droppe Nikon og kikke på Sony. De har en LiveView som kan brukes til håndholdt foto - det er ikke Nikon sin egnet for. Både D5000 og D90 har grusomt treg autofokus når du bruker skjermen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) En ting å tenke på, er at du holder kameraet mye mer stabilt, og har bedre totalkontroll om du bruker søkeren fremfor skjermen når du tar bilder. Så lenge du holder kameraet riktig (høyre hånd på høyre side av kameraet, venstre hånd under objektivet) så mister du mye av stabiliteten om du holder et relativt tungt kamera vekk fra kroppen. I tillegg har du ulempen med autofokus, som Anew nevner. Sony er bedre på live-view, men fortsatt slår det ikke det å bruke søkeren på noen måte. Om du allikevel vektlegger skjerm veldig høyt, har jo D5000 den fordelen at du har vridbar skjerm. På den annen side er D90 et mer robust kamera, med flere litt mer "proffe" funksjoner og muligheter (kan nevne egen statusskjerm og nedblendingsknapp blant annet). Kjøp kameraet i en fotobutikk, for da kan du prøve begge kameraene før du bestemmer deg. Det er MYE viktigere enn alle mulige spesifikasjoner eller muligheter. Det som ligger best i hånden din med riktig grep (les først i dette innlegget) er det du velger... enkelt og greit Da kan du også teste å bruke skjerm vs søker på begge kameraene. Kamera, og spesielt speilrefleks, er én ting som er dumt å kjøpe på nett. Endret 19. juni 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Da ser det ut for at jeg dropper LiveView funksjonen hvertfall, får meg sikkert til å bli vant til å knipse uten Nei jeg syns ikke D3000 er kjapp og syns heller ikke bildene er så skarpe som jeg vil ha de. Jeg vet at man kan ta skarpere og bedre bilder liksom å irriterer meg grønn over at de ikke blir skarpere enn det jeg får de. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Da ser det ut for at jeg dropper LiveView funksjonen hvertfall, får meg sikkert til å bli vant til å knipse uten Nei jeg syns ikke D3000 er kjapp og syns heller ikke bildene er så skarpe som jeg vil ha de. Jeg vet at man kan ta skarpere og bedre bilder liksom å irriterer meg grønn over at de ikke blir skarpere enn det jeg får de. Skarpheten har nok mer med objektivene å gjøre, enn selve kameraet. Selve bildekvaliteten er ikke natt og dag om du sammenligner D3000 med D5000 og D90. Men både D5000 og D90 er bedre kamera enn D3000 på de fleste områder. Jeg ville nok valgt D90 om jeg var deg (D3000 -> D5000 er en relativt liten oppgradering totalt sett), men ville vurdert å kjøpe en pakke med kamerae og et bedre objektiv enn det du har også (tipper du har 18-55 uten VR og kanskje 55-200 uten VR?). D90 med Nikkor 18-105 VR koster stort sett bare tusenlappen over det som kun D90 koster. Endret 19. juni 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg tror Frk.Lilla heller burde bruke pengene sine på en 35/1.8 DX til sin D3000, siden jeg fortsatt tror at hennes hovedproblem ikke ligger i kameraet. Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg tror Frk.Lilla heller burde bruke pengene sine på en 35/1.8 DX til sin D3000, siden jeg fortsatt tror at hennes hovedproblem ikke ligger i kameraet. Link Og hvorfor? Marekatten: Har VR på begge linsene mine Har også to stk. som har meldt intresse for å kjøpe kamerahuset mitt nå Hmm... Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Kjøp heller en fotobok eller ta ett fotokurs før du skifter kamera. For skarphet, prøv stativ eller bedre stillinger når du ta bildene. Liveview håndholdt vil antagelig gjøre det enda vanskeligere å oppnå den skarpheten du ønsker. Endret 19. juni 2010 av Karabin Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Jeg tror Frk.Lilla heller burde bruke pengene sine på en 35/1.8 DX til sin D3000, siden jeg fortsatt tror at hennes hovedproblem ikke ligger i kameraet. Ikke et dumt forslag. 35mm f/1.8 er et trivelig objektiv som er ypperlig til mange ting. De er lyssterkt så det kan brukes inne når lyset blir dårligere. Det er kompakt, og sammen med D3000, så har man en diskret pakke som er fin å ha med på kvelden når man er på ferie og ikke vil se ut som en foto-nerd. Endret 19. juni 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Kjøp heller en fotobok eller ta ett fotokurs før du skifter kamera. For skarphet, prøv stativ eller bedre stillinger når du ta bildene. Liveview håndholdt vil antagelig gjøre det enda vanskeligere å oppnå den skarpheten du ønsker. Fotokurs faktisk Skal se om jeg får tid til det om noen år Det har jeg faktisk lyst til, å ta ett kurs for å lære å ta bedre bilder men sånn som min situasjon er nå så har jeg ingen mulighet til det Stativ og div. står på ønskelisten Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Jeg tror Frk.Lilla heller burde bruke pengene sine på en 35/1.8 DX til sin D3000, siden jeg fortsatt tror at hennes hovedproblem ikke ligger i kameraet. Fastoptikk er ikke dumt mtp bildekvalitet og lysfølsomhet, og Nikkor 35/1,8 er et bra objektiv det. Men det spørs jo om den som bruker kameraet kanskje også vil ha et zoomobjektiv? Ett fastobjektiv gir jo et noe snevert bruksområde. Men du trenger nok et bedre objektiv uansett, om du fortsatt bruker det som normalt følger med D3000 (18-55 VR). Jeg vil anbefale følgende: Beholde D3000 og kjøpe to nye objektiver som f.eks Nikkor 16-85 VR og Nikkor 35/1,8. Det vil gi deg et mye bedre resultat med tanke på bildekvalitet fremfor å kjøpe D5000/D90 og enten bruke ditt gamle 18-55 eller et nytt kitobjektiv til D5000/D90 (som 18-105 VR). Om du allikevel føler at du vil ta steget opp til D5000 eller D90 senere, så har du allerede to gode objektiver, som hver seg er langt bedre enn de objektivene som vanligvis følger med som kitobjektiver (og det ville ikke gitt deg store hoppet i bildekvalitet uansett). Du kan heller ikke regne med mange kronene om du selger ditt D3000. Det er i såfall nesten mer lønnsomt ha det som reservekamera Endret 19. juni 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg tror Frk.Lilla heller burde bruke pengene sine på en 35/1.8 DX til sin D3000, siden jeg fortsatt tror at hennes hovedproblem ikke ligger i kameraet. Ikke et dumt forslag. 35mm f/1.8 er et trivelig objektiv som er ypperlig til mange ting. De er lyssterkt så det kan brukes inne når lyset blir dårligere. Det er kompakt, og sammen med D3000, så har man en diskret pakke som er fin å ha med på kvelden når man er på ferie og ikke vil se ut som en foto-nerd. Blir man ikke litt avhengig av å stå veldig nærme objektet for å ta bilder med dette objetivet? Jeg bruker oftes den til 200mm for å slippe å være så nær ungene med blitzen, pluss at den egner seg best når jeg tar bilder ute også Jeg bare spør Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Du kan fortsatt bruke 55-200 objektivet ditt til slike ting Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Du kan fortsatt bruke 55-200 objektivet ditt til slike ting hihi ja men det er jo det jeg stort sett bruker, du ser jo feks. på hjemmesiden min hvilke type bilder jeg tar. Uff, rimelig usikker...kamera eller enda ett nytt objekt..hmm.. men for å være ærlig så syns jeg den 35mm 1.8 eller hva det var kanskje ikke passer meg? Jeg zoomer en del når jeg tar bilder, liker ikke å stå rett oppi ansiktene på folk/ungene når jeg tar bilder. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Jeg tror at du totalt sett vil være bedre tjent med et nytt objektiv fremfor kamera uansett. Men det er absolutt ikke sikkert at de jeg nevner er de objektivene som passer deg best. Om du stort sett tar bilder på avstand, ville kanskje et Nikkor 18-200 VR (kommer også i ny utgave som heter VR II) passe for deg. Da har du et "alt-i-ett" objektiv, som også passer veldig bra å ta med videre til en evt. ny D5000 eller D90. For jeg tror mye av uskarpheten du er misfornøyd med, kommer av to ting: *At objektivet du har ikke er veldig bra med tanke på optisk skarphet. *Og at det er vanskelig å holde kameraet stødig nok på 200mm til at det ikke blir bevegelsesuskarphet. Det kan løses med to ting: *Nytt objektiv (som er skarpere optisk sett). Velger du VR II varianten er den også bedre stabilisert enn 55-200 VR som du har fra før. *Og stativ Endret 19. juni 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Kjøp heller en fotobok eller ta ett fotokurs før du skifter kamera. For skarphet, prøv stativ eller bedre stillinger når du ta bildene. Liveview håndholdt vil antagelig gjøre det enda vanskeligere å oppnå den skarpheten du ønsker. Fotokurs faktisk Skal se om jeg får tid til det om noen år Det har jeg faktisk lyst til, å ta ett kurs for å lære å ta bedre bilder men sånn som min situasjon er nå så har jeg ingen mulighet til det Stativ og div. står på ønskelisten Det var ment i beste hensikt Istedenfor å kjøpe stadig mer utsyr, så tror jeg de fleste vil tjene mer i bildekvalitet på kunnskap enn utstyr. Hvis kurs ikke passer, så kjøp en bok, Scott Kelby ellers feks den med 101 tips som alle OBS rundt i landet har til 149 kr. Les gjennom bøkene og prøv det som står der. Det vil gi deg bedre bilder enn å kjøpe en D90 eller nytt objektiv... Endret 19. juni 2010 av Karabin Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Kjøp heller en fotobok eller ta ett fotokurs før du skifter kamera. For skarphet, prøv stativ eller bedre stillinger når du ta bildene. Liveview håndholdt vil antagelig gjøre det enda vanskeligere å oppnå den skarpheten du ønsker. Fotokurs faktisk Skal se om jeg får tid til det om noen år Det har jeg faktisk lyst til, å ta ett kurs for å lære å ta bedre bilder men sånn som min situasjon er nå så har jeg ingen mulighet til det Stativ og div. står på ønskelisten Det var ment i beste hensikt Istedenfor å kjøpe stadig mer utsyr, så tror jeg de fleste vil tjene mer i bildekvalitet på kunnskap enn utstyr. Hvis kurs ikke passer, så kjøp en bok, Scott Kelby ellers feks den med 101 tips som alle OBS rundt i landet har til 149 kr. Les gjennom bøkene og prøv det som står der. Det vil gi deg bedre bilder enn å kjøpe en D90 eller nytt objektiv... Den får jeg kjøpe Takk for tipset Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Kjøp heller en fotobok eller ta ett fotokurs før du skifter kamera. For skarphet, prøv stativ eller bedre stillinger når du ta bildene. Liveview håndholdt vil antagelig gjøre det enda vanskeligere å oppnå den skarpheten du ønsker. Fotokurs faktisk Skal se om jeg får tid til det om noen år Det har jeg faktisk lyst til, å ta ett kurs for å lære å ta bedre bilder men sånn som min situasjon er nå så har jeg ingen mulighet til det Stativ og div. står på ønskelisten Det var ment i beste hensikt Istedenfor å kjøpe stadig mer utsyr, så tror jeg de fleste vil tjene mer i bildekvalitet på kunnskap enn utstyr. Hvis kurs ikke passer, så kjøp en bok, Scott Kelby ellers feks den med 101 tips som alle OBS rundt i landet har til 149 kr. Les gjennom bøkene og prøv det som står der. Det vil gi deg bedre bilder enn å kjøpe en D90 eller nytt objektiv... var det den du tenkte på, fikk ikke tittel og forfatter til å stemme men fant boken under en annen forfatter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå