Tenklitt Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Hvorfor er Gud bundet på armer og bein, og virker rimelig maktesløs? Eneste måten å fri oss fra synd, var å sende guttungen ned, for å dø for oss. Hvorfor kan han ikke bare knipse? Kan han ikke bare trylle bort satan, så slipper noen milliarder mennesker evig tortur i ildsjøen? Hvem må Gud svare til hvis han gjør det? Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Hva med å reflektere litt rundt det selv før du starter en egen tråd om det? Det virker ikke som du legger opp til en konstruktiv debatt når du ikke setter noen premisser og fører litt argumentasjon rundt dem. Hva dette forumet ikke trenger er en ytterligere tråd som går etter samme strasige linjene som omtrent seks andre aktive tråder gjør. Endret 19. juni 2010 av Monkybone Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Bundet og bundet, vi er Hans private Big Brother show.. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Hva med å reflektere litt rundt det selv før du starter en egen tråd om det? Det virker ikke som du legger opp til en konstruktiv debatt når du ikke setter noen premisser og fører litt argumentasjon rundt dem. Hva dette forumet ikke trenger er en ytterligere tråd som går etter samme strasige linjene som omtrent seks andre aktive tråder gjør. Jeg legger faktisk opp til ett par spørsmål i tråden min. Men det er mulig jeg ikke legger det frem på en standard filosofisk fremgangsmåte Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Jeg legger faktisk opp til ett par spørsmål i tråden min. Men det er mulig jeg ikke legger det frem på en standard filosofisk fremgangsmåte Det finnes ingen standard filosofiske fremgangsmåter. Hvis du spør spørsmål i en innledende tråd bør du først forsøke å svare dem selv. Endret 19. juni 2010 av Monkybone Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Hvorfor har satan så stor makt som han har? Det er jo dette de kristne faller tilbake på hele tiden når noen fremstiller gud som en maktesløs gud ovenfor "det onde problem". Da får vi høre at vi har fri vilje og at satan lurer oss. Hvorfor lar gud satan lure oss lurer jeg på? Hvorfor fjerner han ikke bare hele fyren? Den tiden vi lever her på jorden er som ingenting å regne i forhold til den evigheten vi skal tilbringe på et av to steder (i følge den kristne tro), så hvorfor har den bitte lille tiden vi har her på jorden så stor og utslagsgivende kraft? Er ikke gud allmektig og vet alt? Da VET han jo også hva jeg og alle andre kommer til å velge, FØR jeg og de andre selv hadde valgt det! Hva er så vitsen med tiden på jorden da, sett i lys av den utvelgelsen gud gjør når tiden på jorden er ferdig kontra en evighet? Sliter med å se logikken her jeg... Som vlesknet sier ser den kristne guden maktesløs ut og, syntes jeg, fremstår som en elendig planlegger. For å ta et eksempel fra NT, der jesus (aka gud) helbreder en blind mann. Han har altså evnen og kreftene til å gjøre dette bare med å knipse med fingrene og dette ser i første øyekast fantastisk imponerende ut til en begynner å tenke litt større på det; Hvorfor kurerte han ikke blinhet for godt, på alle mennesker? Virker litt dårlig planlagt spør du meg. Nå er det sikkert noen som mener at det er å spørre om for mye, men er det egentlig det? Vi har da jammen nok av andre plager også, plager som også må være skapt av gud, eller av fyren gud ikke klarer å kvitte seg med, satan (To sider av samme sak egentlig,...). Er så mange ting som er så utrolig korttenkt av en fyr som liksom skal være allmektig og inneha uendelig med kunnskap.... Så har du feilen i alle slike religiøse spørsmål, for hvem har egentlig svarene? For du kan i prinsipp få hele 35 000 svar, alt etter hvem av grenene du spør, da det råder en voldsom spredning i hvordan ting tolkes fra den boka... Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg legger faktisk opp til ett par spørsmål i tråden min. Men det er mulig jeg ikke legger det frem på en standard filosofisk fremgangsmåte Det finnes ingen standard filosofiske fremgangsmåter. Hvis du spør spørsmål i en innledende tråd bør du først forsøke å svare dem selv. Jeg er ikke i nærheten av å ha svar på hva jeg spør om, og håpet å få i gang noen interessante diskusjoner rundt dette temaet Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 Hvorfor har satan så stor makt som han har? Det er jo dette de kristne faller tilbake på hele tiden når noen fremstiller gud som en maktesløs gud ovenfor "det onde problem". Da får vi høre at vi har fri vilje og at satan lurer oss. Hvorfor lar gud satan lure oss lurer jeg på? Hvorfor fjerner han ikke bare hele fyren? Den tiden vi lever her på jorden er som ingenting å regne i forhold til den evigheten vi skal tilbringe på et av to steder (i følge den kristne tro), så hvorfor har den bitte lille tiden vi har her på jorden så stor og utslagsgivende kraft? Er ikke gud allmektig og vet alt? Da VET han jo også hva jeg og alle andre kommer til å velge, FØR jeg og de andre selv hadde valgt det! Hva er så vitsen med tiden på jorden da, sett i lys av den utvelgelsen gud gjør når tiden på jorden er ferdig kontra en evighet? Sliter med å se logikken her jeg... Som vlesknet sier ser den kristne guden maktesløs ut og, syntes jeg, fremstår som en elendig planlegger. For å ta et eksempel fra NT, der jesus (aka gud) helbreder en blind mann. Han har altså evnen og kreftene til å gjøre dette bare med å knipse med fingrene og dette ser i første øyekast fantastisk imponerende ut til en begynner å tenke litt større på det; Hvorfor kurerte han ikke blinhet for godt, på alle mennesker? Virker litt dårlig planlagt spør du meg. Nå er det sikkert noen som mener at det er å spørre om for mye, men er det egentlig det? Vi har da jammen nok av andre plager også, plager som også må være skapt av gud, eller av fyren gud ikke klarer å kvitte seg med, satan (To sider av samme sak egentlig,...). Er så mange ting som er så utrolig korttenkt av en fyr som liksom skal være allmektig og inneha uendelig med kunnskap.... Så har du feilen i alle slike religiøse spørsmål, for hvem har egentlig svarene? For du kan i prinsipp få hele 35 000 svar, alt etter hvem av grenene du spør, da det råder en voldsom spredning i hvordan ting tolkes fra den boka... Grunnen til at kristne ikke synes å ha betenkeligheter med dette selv (been there, done that) er fordi at majoriteten er oppfostret til å tenke svært selektivt. Klart, når du er oppdratt til å filtrere vekk slike spørsmål, kanskje med mer eller mindre gode forklaringer på hvorfor man ikke skal reflektere over dem, så tenker man heller ikke noe særlig på det. Det eneste en trenger å tenke på er hvor god Gud er, og at han helbreder - bare se på denne brosjyren med vitnesbyrd... (ref: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1237639 "Helbredelser - alltid noen andre) Ellers så kan jeg på min egen kropp forresten finne ett par svakheter. Har feks. en litt dårlig negl på ene foten. Ikke sånn at det har noen som helst betydning for livet mitt, jeg merker ingenting til det, kan sparke fotball osv. Eneste er at den ikke ser så fin ut.. Hvorfor det? Er det en prøvelse fra en Gud som ønsket at jeg skulle ha denne estetisk stygge neglen, slik at han kunne helbrede den? Eller er det djevelen som fikk lov til å rote litt med genene mine? Siden jeg jo var syndig av fra før jeg ble født? Nei, jeg lurer virkelig på dette, hvis det finnes en bibelsk Gud, så virker det mer som om han er en slags lærling i Gudefaget, og har fått ett sett med regler han må følge... eksamen er hvor mange sjeler han til slutt ender opp med... At verden er som den er i dag, hvis Gud har fullstendig kontroll, har jeg SVÆRT vanskelig med å svelge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå