Gå til innhold

Beste videoredigeringsprogram..?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er helt ny til videoredigering, men jeg spiller en del COD4 og skulle gjerne prøvd å ta opp det jeg gjør der og redigere det, lage klipp som jeg etterpå kan legge ut på for eksempel Youtube.

Det jeg da lurer på er hvilket program jeg burde bruke til å ta opp mens jeg spiller, og hvilket program jeg burde bruke til å redigere med..

Og så klart hvor jeg eventuelt kan få lastet dem ned/kjøpt dem.

Takk på forhånd! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel ann på hvor avansert du har lyst til å gjøre det. Skal du gjøre det avansert og stilig (og bruke MYE tid), er Videovegas bra, mens Pinnacle er MYE enklere, men du har ikke samme valgfriheten når det kommer til effekter osv. Der er det litt mer forhåndslagde effekter, som du ikke kan endre så mye på, i motsetning til vegas.

Dersom du bare skal sette sammen noen klipp er Pinnacle helt kurrant...

Lenke til kommentar

Fraps er et okay program til å ta opp spill, og camtasia studio er bra til å filme skrivebordet etc..

Camtasia studio inneholder både filming og editing program.

Okey, nå har jeg Fraps og har fått tatt opp videoer, men når jeg åpner de i VLC så får jeg bare lyd... Ikke noe bilde... Hva er problemet?

Jeg har også skaffet meg Sony Vegas 9 Pro nå og når jeg åpner det jeg har tatt opp der får jeg bilde opp, men i VLC funker det ikke... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre..

Men også. Når jeg tar opp i Fraps så går FPS'en min ned og det begynner å lagge skikkelig innimellom.. Jeg antar at det er fordi jeg ikke har verdens beste PC, men med tanke på at jeg har rundt 50-100 FPS når jeg spiller uten å ta opp så stusser jeg litt på at det skal lagge så veldig mye når jeg tar opp.. FPS'en går ned under 10 og greier...

Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette?

Lenke til kommentar

Fraps er et okay program til å ta opp spill, og camtasia studio er bra til å filme skrivebordet etc..

Camtasia studio inneholder både filming og editing program.

Okey, nå har jeg Fraps og har fått tatt opp videoer, men når jeg åpner de i VLC så får jeg bare lyd... Ikke noe bilde... Hva er problemet?

Jeg har også skaffet meg Sony Vegas 9 Pro nå og når jeg åpner det jeg har tatt opp der får jeg bilde opp, men i VLC funker det ikke... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre..

Men også. Når jeg tar opp i Fraps så går FPS'en min ned og det begynner å lagge skikkelig innimellom.. Jeg antar at det er fordi jeg ikke har verdens beste PC, men med tanke på at jeg har rundt 50-100 FPS når jeg spiller uten å ta opp så stusser jeg litt på at det skal lagge så veldig mye når jeg tar opp.. FPS'en går ned under 10 og greier...

Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette?

Det du må huske når du bruker sony vegas er å render videoen din, så du ikke lagrer den som et sony vegas prosjekt.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er helt ny til videoredigering, men jeg spiller en del COD4 og skulle gjerne prøvd å ta opp det jeg gjør der og redigere det, lage klipp som jeg etterpå kan legge ut på for eksempel Youtube.

Det jeg da lurer på er hvilket program jeg burde bruke til å ta opp mens jeg spiller, og hvilket program jeg burde bruke til å redigere med..

Og så klart hvor jeg eventuelt kan få lastet dem ned/kjøpt dem.

Takk på forhånd! =)

Hvis du bruker MS Windows anbefaler jeg deg ganske enkelt å ta en tur innom Windows Movie Maker (som kan lastes ned her om det ikke ligger installert på maskinen fra før av). Rediger et par mindre filmer og bli kjent med verktøyene og mulighetene som ligger der før du går over på tyngre og mer avanserte redigeringsprogrammer.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker MS Windows anbefaler jeg deg ganske enkelt å ta en tur innom Windows Movie Maker (som kan lastes ned her om det ikke ligger installert på maskinen fra før av). Rediger et par mindre filmer og bli kjent med verktøyene og mulighetene som ligger der før du går over på tyngre og mer avanserte redigeringsprogrammer.

Windows Movie Maker fungerer helt greit, men kun hvis lyd og bilde er i sync. Å synce ting er etter min erfaring ekstremt vanskelig i WMM. Ironisk nok syns jeg det ikke akkurat plagsomt billige Premiere Pro er myyye lettere å bruke til all slags redigering, selv de enkleste ting. Men jeg har jo selvsagt ikke Premiere Pro, så da blir det knoting med WMM i praksis...

Lenke til kommentar

Takker for all info folkens! =)

Men det med at det lagger når jeg tar opp i Fraps... Er dette fordi det krever mye kapasitet å ta opp det jeg spiller eller er det noe jeg gjør galt..?

Med tanke på at FPS'en går ned fra 70 til 15 når jeg begynner å ta opp er det ikke lett å få noen kills på MW2 når det lagger såpass...

Har det noe med at jeg har singel-prosessor eller vil det å sette ned grafikken hjelpe..?

Har noen hatt det samme problemet evt hva skal jeg gjøre for å fikse det?

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar

For at fraps ikke skal lagge spillet for mye hjelper det å sette Half-size under Video Capture Settings. Da tas opp kun en fjerdedel av oppløsningen. Så hvis spillet ditt kjører i 1600*1200 så tas den opp i 800*600.

Hvor mange fps er fraps satt opp til? Hvis du har satt denne lav, for eksempel 10-15, så vil spillet automatisk gå ned til denne så snart du starter opptak.

Lenke til kommentar

Hei! Ikke bruk fraps når du filmer in-game!!! Jeg lover deg at det kommer til å lagge hele tiden uansett hva du gjør, fordi fraps setter ned fpsen automatisk -.- Jeg har en sykt kraftig pc men uansett hvordan spill jeg spiller, inkludert i cs blir fpsen satt stort ned.

Det har absolutt ikke noe med pcen din ;)

En lur ting med Cod4 er at man kan bruke consollen til å recorde skjermen. Hvis du åpner consollen og skriven inn "record" så begynner den å recorde selv. Skriv inn stoprecord når du skal stoppe. Du kan vært 100% sikker på at det ikke kommer til å lagge.

Det er ganske slitsomt å hele tiden må skrive record og stoprecord hele tiden, men det finnes en snarvei. Bra skriv inn /bind (en knapp) record. /bind (en knapp) stoprecord. Da trenger du bare å trykke på de tastene for at det skal recorde og stoppe.

Videoene blir lagret der du installerte cod4 altså Call Of Duty 4/main/demos. Det blir lagret i et rart filformat som du må åpne med cod4. Når du ser videoen i cod4 etterpå, så kan du recorde med fraps. Fpsen vil gå ned etterpå også, men da filmer den en video istedet for å gå ned når du spiller. Dette er trikset som alle proffe videoer du ser på youtube eller hvor enn du ser på cod4 videoer ;)

Man kan også laste ned en spiller for demoene her: http://www.cybopat.net/vb_cod4player_eng.php

Hvis du ikke forstår hvorfor du skal gjøre dette, fordi du skal recorde med fraps etterpå så er grunnen at hvis du recorder med cod4 så lagger det ikke, noe det gjør med fraps. Når det ikke lagger når du spiller, så vil du gjør det bra.

Hvis du gjør det sykt bra i en såkaldt(demo), så kan du recorde bare den ene delen der du gjør det veldig bra istedet for å måtte recorde et helt spill.

En annen grunn er at filene du får fra å recorde med cod4 er sykt små (1mb på noen minutter), i motsetning til fraps der du kommer opp i flere gb på et minutt.

Håper du finner ut av dette ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vegas Pro 9.0 er kjempebra! Orker ikke skrive mye om det, men siden jeg, som er 13 år.. heheh, forstår meg på det så burde nok de fleste klare det. Man må være tålmodig da, det tar litt tid, men det er verdt det! (:

Å lære seg å redigere i det er egentlig lett når du bare googler deg fram og se på youtubevideoer med tips og sånt, heheh. Brukte en uke, så kunne jeg alt mulig som var å kunne tror jeg. Er ikke "ekspert", men kan da litt. Det funker veldig bra for ganske mange formater og er lett å forstå. Men når du spiller av videoen i Preview så kan den lagge litt veldig. Det tar lang til å laste opp noen av de fram'ene eller noe. Men når du er ferdig med å Rendre er de superbraaeee (: Som f.eks. en video jeg har laget, den var heeelt umulig å spille av i det Preview tingen, men så blåste jeg bare lang vei i det og brukte 15 minutter på 6 sekunder av filmen (hahah) og prøvde å spille av.. fortsatt ingenting. Men når jeg lagret det... så ble det sånn:

http://www.youtube.com/watch?v=_GqhLgKlSlk

Ok, litt mye [og dårlige] eksempler, men det jeg egentlig ville si var at jeg anbefaler

Vegas Pro! Lykke til!! (:

Og til å ta opp burde du bruke YouCam, det lagger ikke, ihvertfall ikke når jeg bruker det.

Youcam: http://download.cnet.com/CyberLink-YouCam/3000-2348_4-10764658.html

Vegas Pro 9.0: http://www.sonycreativesoftware.com/download/trials/vegaspro

Den vegas pro linken er bare sånn prøveversjon da..

Skrev vist litt om det alikevel.. (:

Lenke til kommentar

Hei! Ikke bruk fraps når du filmer in-game!!! Jeg lover deg at det kommer til å lagge hele tiden uansett hva du gjør, fordi fraps setter ned fpsen automatisk -.- Jeg har en sykt kraftig pc men uansett hvordan spill jeg spiller, inkludert i cs blir fpsen satt stort ned.

Det har absolutt ikke noe med pcen din ;)

Dette er jo helt feil.

Om setter fraps til 30FPS mens du recorder, så vil du spille i 30fps. Setter du den opp til 60, så vil du kunne spille + recorde i 60fps om du har kraftig nok CPU. Jeg recorder i 5760x1080 med rundt 40fps. Jeg har ingen problemer med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...