Gå til innhold

4 skjermer. Radeon 4890 + 5450

Anbefalte innlegg

God dag.

Jeg har kommet i besittelse av fire identiske skjermer. Per i dag så er 2 av disse satt opp i et dual screen-oppsett, noe jeg er veldig førnøyd med. På en annen side vil jeg gjerne få de to resterende skjermene med i oppsettet.

Problemet er da at jeg kun har et Radeon HD 4890, med en S-video- og to stk DVI-port. Skjermene har ikke input fra S-video og jeg vil helst slippe å konvertere S-video til VGA. Tanken gikk da mot å kjøpe et ekstra skjermkort, men da meldte et nytt problem seg, jeg har ingen ledige PCIe x16-spor og heller ikke kabler fra PSU til å forsyne nok et kraftig skjermkort. Det jeg har er et par ledige PCIe x1-spor og en overgang fra x16 til x1. Tanken gikk da mot et kort som trenger særdeles lite strøm og får det det trenger gjennom PCIe og til nøds x1.

Kortet jeg konkluderte med var Radeon HD 5450. Så vidt jeg kan se har dette kortet en TDP på 20W, og hvis jeg ikke husker feil kan et fullt PCIe-spor levere 75W(rett meg hvis jeg tar feil). Spørsmålene jeg sitter igjen med er som følger.

1. Vil man kunne fordele oppgaver mellom to skjermkort som dette(4890 som tar hovedload mens 5450 formidler bildet til 2 skjermer)?

2. Vil man kunne levere nok strøm over PCIe x1 til at 5450 vil fungere?

3. Vil i det hele tatt et slikt oppsett med 4 skjermer fungere med et kort fra 4***-serien?

4. Noen som har forslag til bedre løsninger?

Mvh Håkon

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har ingen pci porter da?

veit ikke helt om et kort som krever pci-e 16 vil funke på en pci-e 1x

mener det finns noen pci-e 1x kort da

Jeg har noen gode gamle PCI-porter ja, men finnes det skjermkort til PCI(med rimelig tilgjengelighet) da?

Jeg har kjørt kort for PCIe x16 på x1 før, men riktig nok med direkte strøm fra PSU.

Lenke til kommentar

Mulig jeg driter på draget, men jeg mener at alle PCI-e x16 kort er tilbake kompatible med alle PCI-e standardene, inkludert PCI-e x1. Så det skulle ikke være noe problem å sette et x16 kort i en PCI-e x1 port/spor.

Kanskje 007CD vet mer om dette fordi jeg er ingen ekspert på dette.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

pci-e kort skal funke i alt av slots ja, må gjerne ha en overgang for og få pci-e 16 til og passe i pci-e 1 slot.

og funkere vil det nok, jeg kjører 4skjermer med 3870 + 4870.

Takk for tilbakemeldingen =) Da bestiller jeg et 5450 så fort som mulig. Fant btw info om at x1-spor leverte 25W, med andre ord har jeg god margin på strømmen også. Overgang fra x16 til x1 har jeg fra før =)

Lenke til kommentar

Om PCI-E 1x sporet er åpent i bakkant er det bare å peise på.

Du kan pent kjøre de på x1 uten problemer, og alle PCI-E spor skal kunne klare å levere 75W uansett om det er x16 eller x1.

Det kan du se på Pinout kartet for PCI-E: http://pinouts.ru/Slots/pci_express_pinout.shtml

Så om du har ett kort som ikke har ekstra 6 pin så er det bare å peise på, som sagt om du får det til å passe, litt vanskelig med x16 kort i en x1 slot om den er stengt i bakkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...