Gå til innhold

Smerter etter markløft!

Anbefalte innlegg

Hei, har trent Stronglifts 5x5 i litt over en måned nå, men jeg merker etter jeg har løftet Markløft så kjenner jeg en smerte i halebeine som varer i ca 20 sekund. Kjennes ubehagelig ut, men som sagt så går det fort over, er dette normalt? Gjerne et tegn på at jeg ikke er spesielt trent i nedre rygg partiet? Føler selv at jeg har rett teknikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et tegn på hard belastning i nedre del av ryggsøylen.

Du må være forsiktig ellers kan dette utvikle seg til en prolaps og da har du det resten av livet.

Hvordan utfører du markløft?

Du må har rett rygg, ikke ha så mye vekt på at du må jukse for å klare å løfte.

Når du jukser krummes ryggen og fører til ekstrem belastning av nedre del av korsrygg.

I tilleg bruk alltid belte når du tar markløft.

Lenke til kommentar

Hei, har trent Stronglifts 5x5 i litt over en måned nå, men jeg merker etter jeg har løftet Markløft så kjenner jeg en smerte i halebeine som varer i ca 20 sekund. Kjennes ubehagelig ut, men som sagt så går det fort over, er dette normalt? Gjerne et tegn på at jeg ikke er spesielt trent i nedre rygg partiet? Føler selv at jeg har rett teknikk.

Du kjører vel bare ryggen hardt. Husk riktig teknikk.

Kan vel si at det er veldig samme på meg også (der jeg vet at teknikken min er %90 korrekt). Kjenner godt i ryggen (ikke smerte) 10-30 sekunder etter siste settet.

Lenke til kommentar

Du må har rett rygg, ikke ha så mye vekt på at du må jukse for å klare å løfte.

Når du jukser krummes ryggen og fører til ekstrem belastning av nedre del av korsrygg.

I tilleg bruk alltid belte når du tar markløft.

Det er ikkje juks å krumme ryggen, du klarar ikkje å løfte meir då, heller mindre.

Bruk aldri belte når du tar markløft. Belte gir falsk tryggleik og gir treninga begrensa applikasjonar i kvardagen.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Spørs jo også hvilken belte du bruker. Vi har jo disse beltene som er større på den enne siden, som er laget av folk som ikke vet hva belter brukes for. Mens belter som er lik størrelse hele veien er brukbart.

Nå husker jeg ikke helt hva hensikten med belte er, men er veldig sikker på at det er en stor hensikt når Ripptoe og Jim Wendler forteller om det i bøkene sine.

Lenke til kommentar

Når du tar markløft blåser du opp magen istaden for brystkassa slik som du gjer i andre øvelser, dette for å stabilisere core-muskulaturen. Eit belte lar deg stabilisere/støtte ytterlegare, men på bekostning av at du ikkje får utnytta magen på same måte. Resultatet blir at når du går ut for å løfte ein scooter opp på ein tilhengar, utan å bruke belte, får du auka risiko for å skade ryggen.

Med mindre du konkurrerar eller skal teste 1 RM er belte verdilaust.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerte på var du skrev aldri. Når det er noen tilfeller belte burde vurderes. Helt sikkert riktig som du sier at belte tar vekk presset fra noen muskler og setter presset over på andre for å stabilisere det hele.

Lenke til kommentar

Hvis man ser intervju med gode markløftere og coacher så ser man at så godt som alle anbefaler bruk av belte når man begynner å komme opp i en viss belastning, rundt 180-200 kilo et sted. Selv folk som drar 400+ tar på seg beltet på rundt 200.

Kan love deg at core blir trent mer enn godt nok på slike vekter, selv om du har på belte. Ingen som går rundt og løfter gjenstander på 200+ i "sivil" uansett, så å ha forberedt kroppen på å gjøre dette uten belte har ingen hensikt.

Men sånn på generelt grunnlag er jeg også enig i at det er alt for mye beltebruk rundt omkring, i alle fall på de treningssentrene jeg bruker. :) Folk bruker belte fra de kommer inn døra til de går hjem, folk tar på seg belte for å trene benk, belte for å curle, gud vet hva.

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje det er så mange her som tar over 200 kg markløft ;)

No offense, men da bør du kanskje vente til du drar såpass mye at belte spiller noen rolle før du uttaler deg om hvorvidt belte er verdiløst eller ikke. :)

Eg ligg godt over 200 kg i markløft :) Før skulderskaden løfta eg 5 RM 270kg, har aldri brukt belte siden eg fann ut at det er unødvendig. Dei siste 3 åra har eg fokusert på markløft, formålet med treningsopplegget mitt er utelukkande å auke vekta på markløft. Erfaring til å uttale meg om teknikk og utførelse av markløft har eg nok av.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...