Gå til innhold

Dette lurer jeg på i Magix, om å kutte og dele opp

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Pinnacle før, men gav det opp i og med versjon 14, som bare streika.

Prøver ut Magix Movie Edit Pro 16 nå, og det virker bra, men det går mye tregere å redigere, kanskje fordi det er noe jeg ikke forstår:

I Pinnacle var det enkelt å klippe og kutte. I Magix virker det vanskeligere:

Jeg ser på råfilmen, kommer til et sted jeg vil kutte, og kutter, men det kuttes på feil sted når jeg glemmer meg, fordi en må først føre en markør til der en ønsker å kutte; det er der markøren er, at det blir kuttet.

Er det ikke mulig å se på filmen, trykke der man vil ha kuttet, osv.? Uten altså å etterpå å måtte føre markøren til det stedet?

Håper noen forstår hva jeg mener!

Vennlig hilsen

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke brukt Magix, men fleste redigerings software pleier å ha en "inn" så "ut" når du klipper. Altså du først markerer der klippet skal starte, så stoppe.

PS

JayCuter et gratis online redigerings program som jeg pleier å peke folk til som ikke orker å stresse med "avanserte" redigerings software. Kansje den vil falle mer i smak?

Den er gratis, men du må sign up, og alle video må du laste opp før du klipper osv.

Lenke til kommentar

Hei Janti,

mellomromstasten kan brukes til å starte og stoppe visningen i Magix. Men cursor går tilbake til startpunktet hver gang. Men hvis du bruker OPP og NED-pila i stedet, stopper cursor på ønsket sted.

Du bør alltid arbeide i Timelinemodus. Klikk den lille trekanten ved siden av Barberbladet, der finner du flere valg for klipping (T, D, U).(Fyller tomrom automatisk).

Du Zoomer (utvider) raskt Timeline ved å holde CTRL nede og klikke Opp/Ned-pil.

Lenke til kommentar

Hei Janti,

mellomromstasten kan brukes til å starte og stoppe visningen i Magix. Men cursor går tilbake til startpunktet hver gang. Men hvis du bruker OPP og NED-pila i stedet, stopper cursor på ønsket sted.

Du bør alltid arbeide i Timelinemodus. Klikk den lille trekanten ved siden av Barberbladet, der finner du flere valg for klipping (T, D, U).(Fyller tomrom automatisk).

Du Zoomer (utvider) raskt Timeline ved å holde CTRL nede og klikke Opp/Ned-pil.

Takk, skal prøve litt videre.

Men jeg ser det er to trekanter ved siden av barberbladet, og jeg finner ikke at det står Timeline når jeg trykker noen av dem. Men det er nok timeline jeg trenger. Får kanskje søke litt mer, men jeg synes ikke Hjelp-funksjonene i dette programmet er gode. I Pinnacle forstod jeg det meste etter et par gjennomseinger av introduksjonsvideoen i programmet.

Ellers har jeg prøvd en time nå å dele opp en lydfil, men det virker helt umulig. I Pinnacle var det intuitivt og lett. Her fjernes hele lydfila når jeg prøver å fjerne en del av den.

Vennlig hilsen

Jan

Lenke til kommentar

Men hvis du likte Pinnacle, hvorfor ikke bare bruke den?

Fordi siste versjon har massevis av bugs, særlig problemer med å rendre skikkelig, platene stopper etter noen sekunders avspilling og alt mulig annet. Mange har samme problemet med denne versjonen, og Pinnacle forstår tydeligvis ikke saken.

Greit å prøve seg på et annet program nå, synes jeg. Men jeg har bare en prøveversjon ennå. Må først finne ut om jeg får programmet til å fungere greit.

Jan

Rett under Visningsvinduet, på Verktøylinja, helt til venstre, har du 5 firkantede klikkefelt: Storyboard, Scene overview, Timeline, Multicam og Change current movie.

Takk!

Skal ta en titt i kveld.

Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...