Gå til innhold

Bruke aksjekonto til sparing?

MrL

Anbefalte innlegg

Jeg har DNB som gir latterlige 1,10 % rente inntil 50k, og 1,45 % over. Ved å bruke aksjekontoen min har jeg faktisk 1,65% rente fra første krone! DVS jeg tjener mer på å ha pengene på aksjekontoen.

Så det jeg lurer på er om det er noe jeg overser her før jeg overfører alle pengene til aksjekontoen, er det noen gebyrer, ulemper e.l. som jeg ikke har fått med meg, eller er det bare fritt fram og overføre fra og til vanlig brukskonto?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm kanskje heller det ja, synes dog bare det er så greit å ha alt i en bank, slik at jeg har full oversikt i nettbanken osv.

Ser nå at sparesmart har jo egen nettbank så den er vell grei. Nå har jeg tenkt til å spare 90.000 i året i 5 år fremover, derfor så lurer jeg på om jeg kanskje skal spare i f.eks sparesmart, den hadde jo relativ god rente til såpass gode betingelser. Ellers så blir det nordax, men de har jo begrensinger på 400k itilegg går de ned til 3,5 % rente, og da utgjør forskjellen ca 4000 på 5 år

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hvis du skal spare i fem år bør du vurdere å ha endel av beløpet i fond eller andre spareformer med økt forventet avkastning. Men det er selvfølgelig avhengig av hvor stor risiko du er villig til å ta. All forventet inntjening utover bankrente innebærer en viss risiko.

Kursen på Skagen KonTiki fondet var 231 for nøyaktig fem år siden. Nå er den på 503. Det kan være mye å tjene på å ta litt risiko.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Hvis du skal spare i fem år bør du vurdere å ha endel av beløpet i fond eller andre spareformer med økt forventet avkastning. Men det er selvfølgelig avhengig av hvor stor risiko du er villig til å ta. All forventet inntjening utover bankrente innebærer en viss risiko.

Hmm fond kan være et alternativ, men saken er at jeg antakligvis må ta ut pengene om 5 år og bruke hver krone av dem, derfor er det kjedlig om det skulle gå med tap, men det gjør det vell kanskje sjeldent?

Jeg kan leve med å ikke tjene noe på pengene, men å tape blir det verre - nettopp fordi målet mitt er å ta opp 90 tusen i lån fra lånekassen hvert år og sette disse i en bank der jeg muligens betaler tilbake lånet etter 5 år på en gang - da vil jeg sitte igjen med avkastningen på rentene siden lånet er gratis i den perioden, derfor hvis pengeverdien skulle f.eks halvert seg har jeg dog et stort problem da jeg plutselig skylder over 200k jeg ikke har .. :p

Nå opprettet jeg ihvertfall en konto hos sparesmart forløpig :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ingen garanti for hva utbyttet blir i fond. Personlig har jeg nesten alle sparepengene som jeg ikke skal bruke i nær framtid i diverse fond og har ikke angret på det.

Har et buffer på noen månedslønner i Yabank, og bare nok til daglig bruk på lønnskontoen min i DnbNOR. Så lenge de store bankene gir såpass lusne renter vil jeg i hvert fall anbefale å ha minst mulig penger hos dem.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ingen garanti for hva utbyttet blir i fond. Personlig har jeg nesten alle sparepengene som jeg ikke skal bruke i nær framtid i diverse fond og har ikke angret på det.

Har et buffer på noen månedslønner i Yabank, og bare nok til daglig bruk på lønnskontoen min i DnbNOR. Så lenge de store bankene gir såpass lusne renter vil jeg i hvert fall anbefale å ha minst mulig penger hos dem.

Det du fortalte med kontiki var jo veldig intresangt, er det et fond du tror kan anbefale å gå inn i i år? Jeg er som sagt ikke så redd for å ikke få avkastning, men derimot å tape penger kan få meg inn i en dårlig situasjon. Dog hvis du mener sjangsen er minimale for å ihvertfall tape, så er dette noe jeg abselutt kan vurdere :)

Lenke til kommentar

Hvordan deg går med Kontiki de neste fem årene tør jeg ikke å ha noen formening om. Men personlig satser jeg på at de går bedre enn banken. De har tross alt hatt en årlig avkastning på over 20% i snitt siden starten. Med mindre verdensøkonomien går på trynet er ikke risikoen særlig stor.

Du kan for eksempel starte en spareavtale for å fordele innsatsen over tid. Det gjør deg mindre sårbar for kurssvingninger.

Lenke til kommentar

Hvordan deg går med Kontiki de neste fem årene tør jeg ikke å ha noen formening om. Men personlig satser jeg på at de går bedre enn banken. De har tross alt hatt en årlig avkastning på over 20% i snitt siden starten. Med mindre verdensøkonomien går på trynet er ikke risikoen særlig stor.

Du kan for eksempel starte en spareavtale for å fordele innsatsen over tid. Det gjør deg mindre sårbar for kurssvingninger.

Ja får vell håpe på at det ikke skjer noen ny verdenssmell på de neste 5 årene, tror jeg tar kontakt med Skagen over sommern og hører hva de anbefaler, så blir det sparesmart imens ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Hvis du vet du trenger akkurat 90 000 om 5 år er det nokså risikabelt. Det er bare 1,5 år siden Kon-tiki var nede i ca 250 etter å ha vært oppe i ca 480. Kommer det et nytt krasj akkurat når du trenger pengene kan beløpet være halvert.

Lenke til kommentar

Hvis du vet du trenger akkurat 90 000 om 5 år er det nokså risikabelt. Det er bare 1,5 år siden Kon-tiki var nede i ca 250 etter å ha vært oppe i ca 480. Kommer det et nytt krasj akkurat når du trenger pengene kan beløpet være halvert.

Hmm ja det er jo skummelt, blir ikke lett det her :p

Lenke til kommentar

Per definisjon er det skumlere med fond enn bank. Det er derfor jeg tidligere i tråden anbefalte å sette en del av beløpet i fond hvis du er villig til å satse på en litt høyere avkastning enn du får i banken. 50/50 bank og et bra fond er ikke særlig risikofylt på 5 års horisont etter mine erfaringer. Og jeg har sittet med fond i de dårlige tidene vi nylig har opplevd.

All statistikk viser at med en sparehorisont på 5 år har et godt fond vært bedre enn bank, men du får som sagt ingen garanti for at det vil være slik de neste fem årene. De siste årene har vært ganske elendige, og jeg tror vi går mot lysere tider rent økonomisk men det er det ingen som kan garantere.

Du får gjøre det du føler deg komfortabel med. Sikker rente i banken, forventet men usikker høyere avkastning i fond, eller en blanding av de to spareformene.

Lenke til kommentar

Skagen Global er et fond du kan vurdere. Det er også forvaltet av Skagen og har en profil med litt lavere risiko enn Kon-Tiki, men selvfølgelig dermed også lavere forventet avkastning. Hvis du tenker på å kjøpe, husk på at Skagen tar forvaltningsgebyr og bonus i år hvor det går bra. I tillegg til 28% skatt på kapitalgevinst er dette noe som barberer ganske kraftig av forventet avkastning.

Vet dog ikke om jeg hadde giddet å gjøre det du har tenkt på. Å investere penger man ikke har råd til å tape hadde ihvertfall gjort meg litt ukomfortabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...