unlimiter Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg kan like gjerne si med en gang at dette er noe jeg kan relativt lite om, så vær forberedt på dumme spørsmål! Jeg prøver å starte en SSH-tilkobling til PC-en min fra mobilen min, HTC Hero med Android. Dette ønsker jeg i tillegg skal foregå over internett, ikke wlan. Jeg har prøvd litt frem og tilbake, og det eneste som har funket så langt er å koble maskinen direkte til modemet, altså utenom ruteren. Er routeren koblet til, viser jo IP-adressen til den, ikke maskinen... Finnes det en måte for å la routeren "videreføre" SSH-koblingen til den lokale maskinen? Håper det ble forståelig... Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Multiflex Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Du må forwarde porten (normalt 22?) fra routerens IP til den lokale adressen serveren har. Sjekk i innstillinger for brannmur så skulle ikke dette være noe problem. Lenke til kommentar
unlimiter Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg prøvde det du sa, men av en eller annen grunn hjalp det ikke! Kan det være noe galt med routeren, siden det fungerer når jeg kobler utenom den? Lenke til kommentar
Multiflex Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Det ville vært til hjelp hvis du hadde spesifisert hvilken router du benytter så vi kan få testet de vanligste løsningene Det kan også være at serveren har filter i form av iptables el.l. som blokkerer forespørsler fra utsiden av det lokale nettverket. Lenke til kommentar
unlimiter Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Riktig! Routeren er en NetGear WGR614. Serveren kjører Arch Linux, og jeg har (såvidt jeg vet) ikke installert brannmur på den. Sjekket nå, og iptables er hvertfall ikke installert Lenke til kommentar
Multiflex Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgear/WGR614/SSH.htm Fungerer det å koble til lokalt, skal det da også være mulig å koble til eksternt (eller? hehe). Edit: Og litt om firewalls i archlinux: http://wiki.archlinux.org/index.php/Firewalls Endret 19. juni 2010 av Multiflex 1 Lenke til kommentar
unlimiter Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Vel, du hadde faktisk rett, bare på en litt rar måte. Porten var ikke åpen. Selv om routeren viste at port 22 var forwardet, viste "nmap 127.0.0.1 -p 22" at den var stengt! Når jeg etter å ha tilbakestilt routeren prøvde å åpne port 22 igjen, fungerer alt! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Det kan være lurt å la den kjøre på noe annet enn port 22. Da slipper du at loggen fylles med innbruddsforsøk, og oppdages det en sikkerhetsfeil vil vanligvis angrepene fra ormer bare gå mot den porten. Det gjelder generelt for alle typer webtjenester at man bør unngå å kjøre dem på standardporter hvis man kan. Det gjør ikke noe om du kjører den på standardport internt hvis du forwarder en annen fra utsiden. Endret 20. juni 2010 av Naranek Lenke til kommentar
slacky Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Alternative porter som er greie å bruke er 512, (eller rundt der).. Selv bruker jeg også 102x Endret 21. juni 2010 av slacky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå