Gå til innhold

EF-S/DX vs. EF/FX bildeutsnitt?

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg bruke enkle ord, så får grinebiterne som vil kverulere hvorvidt det er riktig eller ikke å bruke uttrykk som full frame og crop sensor gjøre det et annet sted, for dere blir ikke enige likevel.

Nå har jeg lest side opp og side ned i diverse forum og artikler, men ingen ser ut til å være enige om et 50mm EF/FX objektiv vil gi samme bildeutsnitt som en 50mm EF-S/DX på en crop sensor.

Jeg ser mange drar inn bildevinkel, at bildevinkelen vil bli anderledes om objektivet er EF-S/DX eller EF/FX på et crop kamera. Det blir bare enda mer forvirrende, da fotografering har sin helt egen definisjon på bildevinkel. Bildevinkel for tegnere og malere er fisk, øye, fugl.

Men det jeg vil vite er om bildeutsnittet (hvis bildeutsnitt er det samme i fotografering som det er i tegning og maling) blir anderledes.

Hvis jeg setter et EF-S/DX 50mm objektiv på et crop kamera, tar et bilde også setter på et EF/FX 50mm objektiv og tar et bilde fra samme sted, i samme vinkel, vil jeg da får med mer, mindre eller like mye av omgivelsene på bildet?

Endret av Flying
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvilken 50mm du plasserer på ditt kamera, så vil utsnittet bli det samme. (forutsatt at objektivfatningen blir tilpasset).

Bildevinkel er ofte gitt for diagonalen (ned venstre til opp høyre e.o.)

En 50mm er gir ca 46 grader diagonalt bildevinkel på 24*36mm sensor (FX),

og tilsvarende mindre på crop (ca 30grader på 1,5 crop og litt mindre på 1,6 crop)

Lenke til kommentar

Det er lov til å si : "Jeg har ikke anelse om hva som menes med fullformat vs. crop, kan noen vennligst forklare meg?", istedenfor å si "grinebiterne som vil kverulere.." når du lurer på noe, men det er kanskje bare meg.. :ph34r:

Du vil IKKE få samme utsnitt, men du vil få samme DOF/dybdeskarphet så lenge du:

a) står på samme sted og tar bildet.

b) fokuserer på samme punkt.

Det du oppnår med en fullformatssensor er at du vil få med deg MER både på siden, oppe og nede.

fornøyd?

Lenke til kommentar

Det du oppnår med en fullformatssensor er at du vil få med deg MER både på siden, oppe og nede.

Mne trådtsrater spurte om: "Hvis jeg setter et EF-S/DX 50mm objektiv på et crop kamera, tar et bilde også setter på et EF/FX 50mm objektiv og tar et bilde fra samme sted, i samme vinkel, vil jeg da får med mer, mindre eller like mye av omgivelsene på bildet? "

Han spør med andre ord om et objektiv for FX og et objektiv for DX som begge benyttes på et crop-kamera vil gi samme bildet. Her er svaret JA.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, verdens eneste forum hvor alle er enig om at crop og full format er riktige betegnelser på de forskjellige sensorstørrelsene. :hmm: Beklager, da var det jo ingen slike grinebitere her likevel.

Mne trådtsrater spurte om: "Hvis jeg setter et EF-S/DX 50mm objektiv på et crop kamera, tar et bilde også setter på et EF/FX 50mm objektiv og tar et bilde fra samme sted, i samme vinkel, vil jeg da får med mer, mindre eller like mye av omgivelsene på bildet? "

Han spør med andre ord om et objektiv for FX og et objektiv for DX som begge benyttes på et crop-kamera vil gi samme bildet. Her er svaret JA.

Tuuusen takk! Men hvorfor brukes alltid disse omregningene og hvorfor er det idet hele tatt egne objektiver for crop sensorer?

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Tuuusen takk! Men hvorfor brukes alltid disse omregningene og hvorfor er det idet hele tatt egne objektiver for crop sensorer?

Omregningene bruker vi fordi vi trenger et felles mål på hva de forskjellige brennviddene "gjør" på tvers av ulike sensorstørrelser. 25mm oppleves dramatisk forskjellig på fullformat og 2x crop. For enkelhets skyld regner man da om til fullformat, så vet alle hva vi snakker om. (Fullformat regnes som fellesmålet fordi det er det "alle" var vant med fra før)

Årsaken til at man har egne objektiver for crop er rett og slett at det er enklere og billigere og lage et kompakt og lett objektiv når bildesirkelen gjøres mindre.

Nikon 35/1.8 DX er et godt eksempel i så måte - det er skarpere på store blenderåpninger enn AF-D 35/2 (som er for fullformat), samtidig som det er billigere, mindre og lettere.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kanskej du valgte feil svar som det riktige, dvs ikke spurte om det du trodde du spurte om?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jøss, verdens eneste forum hvor alle er enig om at crop og full format er riktige betegnelser på de forskjellige sensorstørrelsene. :hmm: Beklager, da var det jo ingen slike grinebitere her likevel.

Tja. Jeg synes begge er tullebetegnelser, men det er nå det som er vanlig å bruke så da lever jeg med det.

135-format er "fullformat" fordi de første noenlunde vanlige digitale kamerasystemer fra større produsenter ble basert på eksisterende fatninger og optikk laget for 135-film med en bilderute på 36x24mm. På grunn av produksjonskostnadene ved å lage store sensorer så havnet produsentene på et "cropformat" på sånn ca. 24x16mm (som er noenlunde det samme som APS-C-filmformat). Men for å nevne et nyere moteksempel, så er for eksempel Pentax 645D en "croppet" utgave av 645-bildeformatet (645-format er 56x41.5 mm, 645D er 44x33mm). Selv croppet 645-format får "fullformat" til å gå og stille seg i et hjørne og surmule mens det mumler noe om at det ikke er størrelsen som teller.

Personlig prøver jeg å konsekvent bruke "135-format" og "APS-C-format". Eller "FX" og "DX" om jeg prater Nikon.

Lenke til kommentar

I og med at vi har 1.3x, 1.5x, 1.6x, 1,7x og 2,0x crop så kan jeg ikke skjønner hvorfor du synes det er bedre. Vi er jo tross alt i en digital verden.

Tror vi må ta en diskusjon :D

Tja. Canon kaller i hvert fall 1,3-crop for "APS-H" (som ikke er det samme som filmformatet APS-H, men det er en annen sak), og FourThirds er og blir FourThirds. 1,5 og 1,6 er begge to sånn ca. APS-C.

Hvem bruker 1,7? Sigma?

Lenke til kommentar

Hvem bruker 1,7? Sigma?

Jepp.

Det alle sikkert er enige om, er at det hadde vært best om vi bare snakket om bildevinkler, men siden de færreste har noe særlig forhold til det, så er det ok å ha et felles referansepunkt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jepp.

Ja, de må jo som sedvanlig være rare.

Det alle sikkert er enige om, er at det hadde vært best om vi bare snakket om bildevinkler, men siden de færreste har noe særlig forhold til det, så er det ok å ha et felles referansepunkt.

Det er jeg enig i, jeg bare velger å kalle det felles referansepunktet for sitt rette navn :tease: Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

iKenneth

Vel, når man har hatt en brennvidde som man er fornøyd med, men av et EF-S/DX objektiv og man vil ha samme brennvidden med litt mindre plast, men det da må bli et EF/FX så må man jo spørre om man ikke vet om det blir det samme.

Kanskej du valgte feil svar som det riktige, dvs ikke spurte om det du trodde du spurte om?

At noen i det hele tatt leste spørsmålet mitt riktig kan være nok å takke for. :roll: Men for alt jeg vet kan det være at de andre også svarte på spørsmålet mitt, bare at jeg ikke aner hvordan man skal regne ut vinkler og grader for å finne ut om utsnittet blir det samme :hmm:

Men du har kanskje en formening om hva som er riktig svar?

Lenke til kommentar

Hvis du bruker samme "mm" på samme kamera så blir det samme bildet. Jeg trodde først at du spurte forskjellen mellom to kameraer med samme objektiv.

Eller er det noe annet du lurte på?

Jeg lurte bare på om samme mm på et crop kamera gav samme bildeutsnitt om man tok et bilde med et EF-S/DX objektiv og et med EF/FX objektiv. ;)

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...