Gå til innhold

Se forskjell på single SIDED RAM vs double i beskrivelse

dapre

Anbefalte innlegg

Hei. Hvordan kan man lese forskjell på Single Sided RAM og Double Sided Ram i beskrivelsen for en RAM brikke? Vet at man selvfølgelig kan SE forskjell, men det var dette med å hente inn priser via Prisguiden da....

Tror nemlig ingen oppgir denne infoen, eller tar jeg feil ?

Takk for all hjelp

Endret av dapre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike opplysninger er nok sjelden å finne på nettbutikker, som du har erfart. De fleste moduler er både fysisk og logisk dobbeltsidige, men det er faktisk ikke noen absolutt sammenheng mellom antallet chiper, antallet fysiske sider i bruk, og antallet logiske sider. En modul med 16 chiper kan være logisk enkeltsidig, mens en modul med bare åtte chiper kan være logisk dobbeltsidig. Det vanlige er dog at moduler består av 16 chiper à 8-bits kolonnebredde, noe som gir en dobbeltsidig modul hvor chipene på hver side danner en databredde på 64 bits til sammen.

Uansett er det sjelden man behøver å tenke på disse faktorene. Hvilken betydning har brikkenes oppbygning for ditt tilfelle?

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Takk for svar! :) Jeg hadde tenkt å oppgradere et litt eldre hovedkort (Asus P4pe) med mere Ram. Dessverre er kortet kresen på blandingen av enkel/dobbelsidede RAM brikker. Man kan ikke blande som man vil.

Jeg har tre RAM kontakter på kortet. To av den har jeg allerede benyttet med en Enkelsidet 512 Mb, og en Dobbelsidet 512 Mb.

Når jeg puttet min nyinnkjøpte Dobbelsidede 1 GB i siste ledige kontakt, ville ikke maskinen starte opp. Uansett hvordan jeg flytter rundt på disse tre Ram brikkene, vil ikke maskinen starte.

Jeg kan fjerne en av brikkene på 512 MB, og kombinere den siste med den nye på 1 GB. Det vil gi en økning fra 1 GB til 1,5 GB.

Har nå returnert det nyinnkjøpte RAM'et, og kommer ikke til å oppgradere noe mere på denne maskinen. Det blir trolig en helt ny maskin i stedet.

Examine all of the memory modules that you intend to add to your computer before installing them and note whether the modules have black memory chips on one side or both. If one memory module or no memory modules have chips on both sides, you may install memory modules in all three of the memory upgrade sockets. The module with chips on both sides must be installed in the socket closest to the processor, "DIMM1." If you have two memory modules with chips on both sides, they must be installed in the sockets labeled "DIMM1" and "DIMM2." The "DIMM3" socket must remain empty.

Endret av dapre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...