Gå til innhold

Om det ikke eksisterer noe vognkort, kan det bøtlegges som mangel? (LØST)

Sitronsaft

Anbefalte innlegg

Jeg kjører lett-motorsykkel (125ccm) som ikke er trimmet eller noe, helt lovlig på alle måter. Jeg har sertifikat for å kjøre denne. Sykkelen ble kjøpt for ca. 1 uke siden, og jeg har sendt inn forrige eiers (kjøpt brukt) vognkort DEL 2 inn til biltilsynet for å gi beskjed om eierskifte. Etter omregistreringsavgiften er betalt av meg får jeg et nytt DEL 2 og DEL 1 i posten. Jeg har ikke fått disse enda. Altså har jeg ikke DEL 1, som skal være med kjøretøyet hele tiden.

For noen dager ble jeg stoppet i rutinekontroll av politiet. Jeg hadde ikke noe vognkort, men forklarte hvorfor. De sa det ikke hadde noe å si, og at jeg kunne fått 500kr i bot. De valgte å være snille og ikke gi meg bot.

Er dette riktig? Kan jeg virkelig få bot for å ikke ha vognkort når det ikke eksisterer noe vognkort? Er det meningen at jeg skal la sykkelen stå til jeg får nytt vognkort?

Det skal nevnes at gamle eiers DEL 1 eksisterer, og at jeg kunne ha vist dette. Er det dét jeg skulle ha gjort? Er dette vognkortet gyldig til bruk når det står i forrige eiers navn?

Takker for svar.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk samme beskjed når jeg ble stoppet i kontroll med bil, da hadde det blitt noe tull med forsikringen så jeg ikke fikk tilsendt nytt vognkort, men hadde det gamle til forrige eier og det var greit. forklarte situvasjonen men fikk streng beskjed på at jeg måtte ringe biltilsynet å purre på vognkortet. ellers kunne jeg få 500kr i bot.(dette var rett etter omreg fristen da).

Lenke til kommentar

Det som er interessant med vognkortet er jo dimensjonene som er lovlig osv, i mitt tilfelle om sykkelen har lov til å ha to personer bakpå (jeg kjørte med passasjer og politiet spurte spesifikt om jeg hadde lov til det. Jeg sa at det sto i vognkortet men jeg hadde jo ikke noe vognkort) osv. Så navnet i vognkortet har jo ingenting å si for sykkelen, registreringsnummeret sto jo også der.

I alle fall sammen med en kjøpskontrakt vil jeg gå utifra at gammelt DEL 1 vil gjøre nytten.

Jeg måtte oppgi reg.nr., navn og personnummer til politiet, så skulle de sjekke om jeg hadde lov til å kjøre med to stk. Har ikke blitt kontaktet av dem så regner med at det gikk bra ^^,

Lenke til kommentar

Har du eller har du ikke del 1 av vognkortet, du oppgir begge deler i første post. Om du har del 1 så er problemet løst, bare bruk det i mellomtiden.

Jeg skrev at DEL 1 eksisterer, men at jeg ikke har det i min besittelse. Jeg formulerte meg litt feil, og mente: er det slik at jeg burde og kunne ha vist dette? (om jeg altså hadde hatt det i min besittelse).

Rockna: Ser ikke helt vitsen med et midlertidig vognkort egentlig. Det har jeg uansett ikke fått. Jeg har registrert omregistreringsavgiften for et par dager siden, så skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke har fått vognkortene mine enda.

Men konklusjonen er altså at jeg egentlig burde latt sykkelen stå helt til jeg har et gyldig vognkort del 1 hvor jeg står oppført som eier. Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...