telealf Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Hei, Lurer på om brukere av alle de flotte nye kompakte speiløse systemkameraer har dette som eneste, som et "nr 1", eller som et systemkamera i tilegg til DSLR? Bakgrunnen er selvsagt å høre om disse duger som et "hovedkamera" for seriøs foto. Håper jeg ikke høres for forutinntatt den ene eller andre veien . Jeg ønsker først og fremst å høre fra brukere av Olympus PEN, Panasonic, osv om de faktisk bruker mer enn som komplement til annet? P.S. Noe god betegnelse på disse? P.S..S. Hvor hører slike tråder hjemme? "Kompaktkamera" regner jeg med er de med fast optikk av tyepn "lommekamera". Lenke til kommentar
Allart Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Hei, Lurer på om brukere av alle de flotte nye kompakte speiløse systemkameraer har dette som eneste, som et "nr 1", eller som et systemkamera i tilegg til DSLR? Bakgrunnen er selvsagt å høre om disse duger som et "hovedkamera" for seriøs foto. Håper jeg ikke høres for forutinntatt den ene eller andre veien . Jeg ønsker først og fremst å høre fra brukere av Olympus PEN, Panasonic, osv om de faktisk bruker mer enn som komplement til annet? P.S. Noe god betegnelse på disse? P.S..S. Hvor hører slike tråder hjemme? "Kompaktkamera" regner jeg med er de med fast optikk av tyepn "lommekamera". Min erfaring med EP-1: Betjeningen av meny/programmene er noenlunde logiske. Etter min erfaring muligens litt bedre enn Canon (jeg hadde 30D og det var topp!) men A900 som jeg har i dag er ennå mer logisk og rasjonelt. Slik at det er sagt. Etter min mening duger ikke EP-1 som hovedkamera men jeg har kanskje for grove hender/fingre (?). Følsomheten på er betjeningsknappene er for høy, nesten ødeleggende spør du meg. Mulig Olympus har endra på dette som jeg ser på som en betydelig svakhet. Jeg trodde jeg var på veg til å erstatte tradisjonelt dslr kamera men det viste seg at det var feil. "Reaksjonstiden" fra ønsket motiv oppstår til det er i kameraet er for lang og er ikke konkurransedyktig i forhold til tradisjonelt dslr. Innebygget stabilisator er et fortrinn. Mitt Olympus er idag "konekamera". Endret 19. juni 2010 av Allart Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 For min del, så er det et tilleggskamera (Panasonic GF-1 + G 20mm f/1.7). Jeg vil vel si at de er kommet såpass langt at de kan erstatte de enklere speilrefleksene. Modeller som E-P1, E-P2, E-PL1 og GF1 er jo laget for å være små. Det vil nødvendigvis gå utover betjeningen. Der er nok modeller som Samsung NX-10 og Panasonic G2/G10 mer like vanlige speilreflekser. Autofokus er ikke like raskt som på et peilrefleks, men jeg kan ikke si at jeg er plaget av hastigheten til GF-1. Men som eneste kamera? Ikke enda. Om en eller to generasjoner? Muligens. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Jeg eier ikke noe speilløst systemkamera selv, men jeg er har testet forskjellige modeller over lengere perioder siden G1 kom på markedet for snart to år siden. De jeg har testet så langt er G1, GH1, GF1, E-P1 og i øyeblikket holder jeg på med G2 og litt NX10. Jeg har ingen problemer med å anbefale type G1, GH1, NX10 osv som alternativ til speilrefleks. Bildekvaliteten er helt på høyde med FourThirds speilreflekser og videofunksjonen er mer brukervennlig enn det som finnes på speilreflekser så langt. Jeg er forøvri enig med Tom i at Panasonics G/GH-serie og Samsungs NX10 er nærmere speilreflekser i funksjonalitet enn for eksmepel Olympus Pen, Panasonic GF1 og Sony NEX. Uten søker synes jeg forskjellen til speilrefleks blir vel stor, både ved bruk med lange lukkertider, vanskelige lysforhold og ikke minst med bruk av tele er søker en stor fordel. Det de speilløse systemkameraene ikke fikser ennå er følgefokus og seriebilder, da fungerer den elektroniske søkeren rett og slett ikke bra nok, bildefrevensen er ikke høy nok og de har heller ikke spesielt store buffere. Men så lenge du stort sett har tenkt å holde deg i enkeltbildemodus og bare er på jakt etter bedre bildekvalitet enn et kompaktkamera synes jeg speilløse systemkameraer gjør en bra jobb. Autofokusen er litt tregere enn på de beste entry level speilrefleksene, men til gjengjeld får du et vesentlig mer kompakt kamera. Endret 19. juni 2010 av seriksen Lenke til kommentar
arela Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg ser på Nikon Cafe at enkelte plages med fokus på manuelle objektiv (Nikon f.eks), særlig tele. Bildene ser bra ut i søkerskjermbildet, men blir for uskarp på pc. Mulig dette er pixelpeeping, men ser flere sier dette. Jeg har litt lyst på et slikt et for å få utnyttet de 3 pre AI objektivene jeg har, så jeg følger med fra sidelinjen..... ....apropos sidelinje, nå hører jeg fra stua at Danmark scoret mål. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) never mind, misforstod Endret 20. juni 2010 av Henrik2k Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Mitt Olympus E-P1 er ett kamera jeg har med meg rundt når jeg ikke skal ta "tyngre" bilder med blitsstyring osv som Nikon DSLR håndterer. Autofokusen har blitt en del bedre med siste firmware, men det egner seg ikke til action bilder. Som jeg har skrevet før så veier E-P1 i veske 840 gram, full Nikon ryggsekk veier rett under 10 kg, og er ikke vanskelig å gjette hvilken som er best å ha med på tur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå