Gå til innhold

Hovedkort/CPU/RAM

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg nytt hovedkort, CPU og minne. Det ser ut som om at Asus A7N8X Deluxe er populært for tiden. Bør jeg velge dette? Komplett kjører tilbud på XP2800+ denne uken. Et godt valg? Mht. til minne tenkte jeg på TwinMOS PC3200 512MB m/Winbond (1 stk. foreløpig). Ja/nei? Hva bør jeg bruke til kjøling? Mist Silent Twin?

Jeg har boksen i stua (= bør være stillegående). Overklokking kunne være artig å prøve. Jeg driver med lett blandede oppgaver - video/musikk/spill. Kan jeg forresten inntil videre bruke mitt Gainward GeForce 2 Pro 450 på dette oppsettet? Er litt forvirret mht. AGP-spenninger og slikt... Takknemlig for gode innspill, men husk at lommeboka mi er forholdsvis slank... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus A7N8X Deluxe er et godt valg, samme med XP2800+. Når det gjelder minne så støtter hovedkortet DualChannel. Personlig ville jeg valgt 2x 256MB brikker framfor 1x 512MB brikke hvis du ikke skal kjøpe enda en brikke i nærmeste framtid, da vil det selvfølgelig lønne seg å kjøpe en 512MB brikke.

Kjøling har jeg lite peiling på, men jeg har hørt mye snakk om den silent twin vifta, du kan jo ta en titt her.

Når det gjelder skjermkortet så vet jeg ikke om det går, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skal gå. :wink:

Edit: Forresten, holder det med et GF2 kort til spill og video da? :roll:

Dette kan være et alternativ:

Asus A7N8X Deluxe

AMD XP2500+ (barton)

Twinmos PC3200 256MB m/winbond (2 stk)

Radeon 9500 PRO (F.eks Sapphire Radeon 9500 PRO)

Disse skjermkortene er bra, og koster rundt 1500 kr.

Lenke til kommentar

Jeg har sett noen som mente at temperaturfølerene til Asus ikke var så nøyaktige - stemmer det? Er dette da et kort som er litt skummelt å bruke til overklokking?

Betyr DualChannel at 2x256MB = 256MB, eller blir det 512MB? Man låser jo litt plass for fremtidig oppgradering... Gir DualChannel mye bedre ytelse?

Skjermkortet skal også byttes ut, jeg prøver bare å spre kostnadene litt utover i tid - derfor ønsker jeg å bruke det GF2-kortet jeg har til jeg får råd til noe bedre! :) Dessuten prøver jeg å få et system som holder en stund, og en XP2800+ vil vel holde mål lengre enn en XP2500+ :wink:

Lenke til kommentar

Med dual channel så får man en liten ytelsesøkning, hvor stor den er vet jeg ikke. Hvis man bruker 2x 256MB brikker så får man 512MB minne.

Når du skal oppgradere siden så kan du jo bytte ut de to brikkene med 2x 512MB brikker.

Lenke til kommentar
Dessuten prøver jeg å få et system som holder en stund, og en XP2800+ vil vel holde mål lengre enn en XP2500+ :wink:

kjøp 2500+ og twinmos 3200 m/winbound minne så klokker du lett 2500+ til en 2800+, gjerne enda lenger. Bare pass på at du har skikkelig kjøling til cpu'en; silent twin er nok ikke kraftig nok til dette. Og siden du har et stramt budsjett så er dette mer lønnsomt pluss at du kasje i tillegg får råd til et nytt grafikkort samtidig.

På hovedkortsiden er ASUS A7N8X et meget godt hovet kort, men dette gjelder også for alle andre nForce2 baserte hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...