Gå til innhold

Et blondt spørsmål om karakterpoeng

Katharos

Anbefalte innlegg

Jeg skal etterhvert søke studier på grunnlag av 23/5-regelen, og lurer på:

Jeg ser at det er karakterene i studiekompetansefagene som skal tas med i utregningen av karakterpoengene.

De karakterene man evt. skulle klare å klore til seg i ymse realfag som er påkrevd for å søke for eks. medisin, påvirker ikke karakterpoengene. Disse har kun innvirkning på realfagpoengene i poengutregningen. Stemmer dette?

=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, realfagpoengene er med i skolepoengene, det har jeg skjønt. Men det jeg lurer på, er om karakterene man får i realfagene har innvirkning på karaktersnittet? Slik jeg forstår det etter å ha lest side opp og side ned om poeng, gjør de ikke det, men jeg kan jo - skrekk o' gru - ta smertelig feil.

Jeg får sende en mail til SO på mandag. =)

Lenke til kommentar

Ja, realfagpoengene er med i skolepoengene, det har jeg skjønt. Men det jeg lurer på, er om karakterene man får i realfagene har innvirkning på karaktersnittet? Slik jeg forstår det etter å ha lest side opp og side ned om poeng, gjør de ikke det, men jeg kan jo - skrekk o' gru - ta smertelig feil.

Absolutt alle fag på vitnemålet som du har karakterer i, regnes med i karaktersnittet.

Her fra den siden du linket

Er du studiekvalifisert på grunnlag av 23/5-regelen (23 års alder og 5 års praksis/utdanning) blir du poengberegnet på grunnlag av studiekompetansefagene + evt. fag som skal dekke spesielle opptakskrav eller som gir realfagspoeng.
Lenke til kommentar

Alt er med i beregningen av konkurransepoeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...