Gå til innhold

Ønsker tips for vrang skrue


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2 av 5 skruer på bajonettfatningen på min Nikkor 28mm f/2 sitter bom fast.

 

Annet? (tror ikke tran hjelper her)

 

Hva med spinat :)

 

begge rådene er greie nok,men prøv å sette fast objektivet og bruk en skrutrekker med riktig spor og dimensjon,du ser på de skruene som allerede er skrud ut om de har spor av skruelåsning-middel,er fargen blå skal det ikke være nødvendig med varme.

Har ofte brukt en elektrisk skrutrekker med moment og riktig bits samt at "motstanderen" har blitt fastsatt i en skrustikke,da har du full kontroll og normalt så løsner de fleste skruene uten skader.

Problemet er at skruehodet kan ryke hvis skruen sitter for godt fast.

Lenke til kommentar

Takker - er redd for å ødelegge skruhodene for det er antydning til slitasje. Det er derfor jeg ikke ville gå på med dødsforakt.

Skrustikke kan være lurt, så det blir brukt i neste forsøk.

 

Skrumaskina mi har jeg ikke så stor tro på, så den får hvile :-)

Lenke til kommentar

Bormaskin. Bor bort de to skruene og lag nye og større gjenger når du skal skru det sammen med nye skruer. Du herper riktignok skruhullet.

 

Hvis du ødelegger hodet og skruene er litt brede (minst et par mm bred "stamme") så kan du bruke noe som på sleng kalles griserumpe. Det er en slags konisk formet skrue med gjenger gale veien. Den festes på skrumaskinen og skrues ned i krateret på skruehodet. Jo hardere man skrur den fast jo mer torsjon får du på skruen så den løsner. Siden den er konisk formet så får man lett skilt skruen fra griserumpa etterpå. Gjengene i skruhullet bevares fine.

Lenke til kommentar

Griserumpe? er det en sensurert versjon av verktøyet?

 

slå en liten kant i skruen, så slår du den opp med hammer og skrutrekker, ett lite kakk er som regel nok.

 

om det er brukt loctite er det nok ikke en type som skal varmes opp for at det skal slippe, sette det sammen med småskruer er ikke en god løsning.

Lenke til kommentar

Problemet med griserumper er at de ekspanderer skruen mer jo kraftigere man prøver å løsne.

 

Når skruehodet er f.u.b.a.r. pleier jeg å bore et hull "3 til 5 mm dypt" i forhold til skruedimensjonen og slår ned en torx/xzn bits som har samme dimensjon som hullet.Fordelen er at du får 6/12 små gripe-riller i hullet og samtidelig gir du skruen noen "lette" slag som også påvirker resultatet.

Fungerer 98 ganger av 100 tilfeller :w00t:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

2 av 5 skruer på bajonettfatningen på min Nikkor 28mm f/2 sitter bom fast.

 

Noen tips?

Loddebolt? (varme dersom det er brukt locktite)

Hammer? (gi den et kakk)

Annet? (tror ikke tran hjelper her)

 

Been there, done that. Varme er tingen her. De aller fleste skruer på slike fatninger blir limt, samtidig som de skrus _veldig_ godt fast. Det er ikke meningen at oss vanlig dødelige skal røre disse skruene.

 

Kort sagt, sørg for å ha gode skrujern, de billige som finnes i sett for 50kr er ikke bra nok. Gode skrujern er dyre. Bruk varme,- det løser opp en del av limet, men vær forsiktig. Som regel er det noe av plast på innsiden som ikke tåler varme. Sørg for at skrujernet passer 100%. Sett skrujernet i sporet, og gi det ett mildt kakk på toppen med en liten hammer, før du prøver å løsne skruen. Støtet gjør at ting løsner.

 

Vanligvisk bruker folk en sørrelse for små skrujern, dette fører til at sporet i skruen blir ødelagt. Blir sporet ødelagt er det en utvei: borr ut skruen, og gjeng opp hullet for en størrelse større skrue.

 

Gjengetapper og skruer i disse små størrelsene er ikke noe som finnes i vanlige butikker, men jeg kan kanskje klare å hoste opp en adresse til en nettbutikk(for modelljernbane!!) som selger på nett.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Griserumpe har et annet navn også, men jeg husker ikke hva.

 

Skrueuttrekkere er vel den "profesjonelle uttalelsen :)

 

Vi har et mer profesjonelt uttrekkersett på jobben,fungerer som fjell.

 

Skruuttrekker var et utrolig kjedelig navn. :w00t:

 

Skal hente meg en loddebolt i morgen, så er det hellig (forhåpentligvis heldig) krig mot skruene.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...