ShagTheMan Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Hei, trenger litt hjelp her. Vi er to kompiser som var ute å kjørte, og vi greide å kollidere i hverandre. Jeg svingte ned til venstre i et firebeint kryss, uten å blinke. Kompisen min kjørte bak meg, og plasserte seg til venstre bak meg, fordi han var sikker på at jeg skulle opp til høyre, mens skulle rett frem. Så jeg kjørte ned til venstre, så kom han i relativt stor fart rett inni karroseriet overfor venstre bakhjul med høyresiden av frontfangeren sin. På den andre bilen, var det litt skrammer ved lykten og en liten bulk. Bilene er av modell 99 og 98. Så det vi lurer på hva det kommer til å koste i egenandel, og hva forsikringselskapene kommer til å dekke i en slik sak. Begge har forsikring på fører under 21. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Har dere skrevet skademelding? Har dere avgjort hvem som hadde skyld? Det gjøres gjerne på stedet. Har begge kasko-forsikring? På en halveis dyr bil med full bonus og kaskoforsikring vil kanskje egenandel og bonustap utgjøre ~15.000. Veldig avhengig av forsikring og bil. EDIT: Som du sikkert vet: Dersom dere begge er enig i skylddeling, vil dere typisk dekke deres egen bil. Da vil begge lide bonustap og egenandel. Hvis en selv sier h*n var skyld i kollisjonen, vil dennes ansvarsforsikring dekke den andre bilen (som beholder urørt bonus, og ingen egenandel), og eventuell kasko vil dekke egen bil. Den som har skylden vil lide bonustap og egenandel. Hvis man er litt taktisk vil personen som kjørte på bakfra påta seg skylden, slik at kun en av dere må punge ut. Spør du meg er det også han som gjorde mest feil. Endret 18. juni 2010 av madsc90 Lenke til kommentar
HValder Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Dersom du hadde plassert deg korrekt (til venstre og redusert farta) og kompisen din kjørte inn i deg bakfrå så blir det kompisen din som får skulda, spesielt mtp. at han holdt høg fart inn i eit kryss. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Avhengig av skyldsspørsmål, skade, bonustap og egenandel kan det hende det ikke lønner seg å ta det på forsikringa. Hvis det var personen som svingte til venstre uten å blinke sin skyld (som det kan høres ut som) vil denne personens ansvarsforsikring dekke motpartens skade og han som svingte vil miste bonus. Evt. kan det bli skylddeling hvor begge evt. må ta det på kaskoen. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Hvis det berre er overflateskade er det kanskje betre å gjere opp utan å blande inn forsikringsselskapet, i tilfelle må dykk sjølv avgjere korleis dykk skal fordele betalinga. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Tråden omhandler trafikksaker og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Trafikk, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Hvis det berre er overflateskade er det kanskje betre å gjere opp utan å blande inn forsikringsselskapet, i tilfelle må dykk sjølv avgjere korleis dykk skal fordele betalinga. Dette er noe jeg støtter. Opplever at jeg får dobbel forsikringspremie hos selskapene bare fordi jeg har registrert en skade siste 3 år, uten at jeg har fått skyld i skaden. Ikke bare tro at bonustap og egenandel er det som avgjør kostnadene når man er under 25 år. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Det fyrste dere må gjere er å få eit overslag på kva det koster å utbetre skadene. Deretter kan du sjå på kva det vil koste deg om du tar det på forsikringa. Om det berre er snakk om småskader så er det ikkje umogleg at sjølv eigenandelen i forsikringa er høgare en det det kostar å få dette fiksa privat. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Hvis det var personen som svingte til venstre uten å blinke sin skyld (som det kan høres ut som) vil denne personens ansvarsforsikring dekke motpartens skade og han som svingte vil miste bonus. Evt. kan det bli skylddeling hvor begge evt. må ta det på kaskoen. Skylddeling er mulig, men ut fra TS sin forklaring er det i min mening bilen bak som står med skyld, han kjørte tross alt i bilen foran bakfra. Det holder ikke å "anta" at en bil skal svinge av til høyre, for så gi jernet og kjøre forbi til venstre. Mangelfull bruk av blinklys er klanderverdig, men jeg kan ikke se at dette skal være nok til å gi bilen foran skyld i hendelsen. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Jeg har tenkt litt på dette... I tidligere svar antydet jeg at personen som kjørte i bakfra hadde skyld, men nå har jeg ombestemt meg. Spør du meg er det (uten tvil) personen foran sin skyld - juridisk sett. Dersom forbikjøring er tillatt i krysset, som jeg antar det er, og ingen kjørte over grensa: Da er det å betrakte som at personen bak lå i en annen fil enn personen foran. Da er det personen foran som har vikeplikt ved filskifte. Når det er sagt: Skylddeling burde dere utelukke med en gang. Dersom dere ender opp med å bruke forsikringen er det klart billigst at kun en av forsikringene røres. Eventuelt kan dere gjøre opp dere i mellom. Ved skyldeling, og utbedring av skadene på forsikringen, koster det totalt dobbelt så mye som ellers. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Spør du meg er det (uten tvil) personen foran sin skyld - juridisk sett. Dersom forbikjøring er tillatt i krysset, som jeg antar det er, og ingen kjørte over grensa: Da er det å betrakte som at personen bak lå i en annen fil enn personen foran. Da er det personen foran som har vikeplikt ved filskifte. Hvor mange kryss med fire armer er av en slik karakter at man kan hevde at forbikjøring er forsvarlig? Spesielt uten at forankjørende bil har gitt tydelig tegn ved både blinklys, plassering og fartstilpasning for hvor han skal? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Si det... Men dersom forbikjøring er tillatt, regner jeg med dette er tatt med i betraktningen. De fleste firearmede kryss ala med hushjørner ol. har heltrukken linje rett før og etter. Jeg ser for meg at dette var litt ute på landet med god sikt, ingen fotgjengere og generelt to av armene som utgjør hovedfartsåren. Men for all del det er bare antagelser. Fint om trådstarter kan opplyse om det var forbikjøring forbudt her.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå