torstaven Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Hei! Skal bygge en "rimelig" gamer-pc og har plukket ut det jeg mener er de beste komponentene, både i forhold til pris og ytelse. Men det er selvfølgelig vanskelig å holde full oversikt, og vil gjerne ha tilbakemeldinger og meninger om hva som kan endres/forbedres. AMD Athlon II X4 635 Quad Core - Prosessor ASUS M4A79XTD EVO, 790X, Socket AM3 - Hovedkort Sony DVD-brenner AD-7240S - DVD Aerocool Miditower,"ExtremeEngine 3T" -Kabinett OCZ StealthXStream strømforsyning 700W - Strømforsyning Mushkin DDR3 4GB extreme Performance i5 - RAM Club3D Radeon HD5570 1GB GDDR3 - Skjermkort Ser frem til tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Det var da ett stusselig skjermkort du har valgt til en gamerpc. Er det pga pris? Det kommer selvfølgelig ann på hva slags spill du vil kjøre, men generelt så ville jeg nok anbefalt ett bedre skjermkort som f.eks ett HD 5850 hvis du sikter på nyere spill som Bad Company 2 o.l. Lenke til kommentar
torstaven Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Det var da ett stusselig skjermkort du har valgt til en gamerpc. Er det pga pris? Det kommer selvfølgelig ann på hva slags spill du vil kjøre, men generelt så ville jeg nok anbefalt ett bedre skjermkort som f.eks ett HD 5850 hvis du sikter på nyere spill som Bad Company 2 o.l. Valget av kort er gjort i henhold til pris ja, og 5850 vil sprenge budsjettet Regner med du synes at resten ser greit ut siden du ikke kommenterte det. Lenke til kommentar
torstaven Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Vurderer XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5, men vet ikke om det forbedre ytelsen veldig mye? Skjermkort Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Resten så greit ut for meg. Jeg sjekket ikke om minnet var kompatibelt med hovedkortet, men det regner jeg med at du har gjort. Selv om du er på budsjett så ville jeg ihvertfall gått for ett kort med GDDR5 memory. Kortet du har valgt har GDDR3 som påvirker ytelsen i negativ retning ganske kraftig. Hvor stort er budsjettet? Hvis du kommer med en sum så kan jeg se om vi kan endre litt slik at du kan få råd til ett bedre skjermkort. Det er jo tross alt den viktigste komponenten i en gamer maskin. Lenke til kommentar
torstaven Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Resten så greit ut for meg. Jeg sjekket ikke om minnet var kompatibelt med hovedkortet, men det regner jeg med at du har gjort. Selv om du er på budsjett så ville jeg ihvertfall gått for ett kort med GDDR5 memory. Kortet du har valgt har GDDR3 som påvirker ytelsen i negativ retning ganske kraftig. Hvor stort er budsjettet? Hvis du kommer med en sum så kan jeg se om vi kan endre litt slik at du kan få råd til ett bedre skjermkort. Det er jo tross alt den viktigste komponenten i en gamer maskin. Budsjettet ligger rundt 6000, men kan presses opp mot 7000 hvis det kan skape en mye bedre ytelse! Bygde en PC for to år siden som jeg fortsatt er veldig fornøyd med ytelsen på forsatt og legger merke til at prisen på de komponentene ikke har gått ned nevneverdig på to år!!! Men hadde jo vært supert om du kunne komme med et komplett forslag til mellom 6-7000, da jeg ser at du er meget rutinert på omeråde med nesten 3000 innlegg her. Setter veldig pris på din feedback! Lenke til kommentar
torstaven Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Hovedkortet støtter DDR3 SDRAM og det er det jeg har plukket ut ja! Og det er vel ikke annet enn det som trenger å stemme? (er jo ikke hver dag jeg bygger PC) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Antall innlegg stemmer nok ikke alltid overens med kompetanse bare så det er sagt. Ang. memory så er det best å velge ett sett som er testet å funke med det hovedkortet du velger. De aller fleste minneprodusenter har minnekonfiguratorer som lister de settene de garanterer til de enkelte hovedkort. Vi burde klare og presse inn ihvertfall ett HD 5770 kort og fremdeles holde oss under 7000kr hvis det er av interesse. Jeg satt opp ett oppsett igår med ett slikt kort som vi kan bruke som mal. Men nå er det lalletid for hjernen min. Jeg skal kikke på oppsettet ditt first thing i morra tidlig. Endret 18. juni 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
torstaven Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Antall innlegg stemmer nok ikke alltid overens med kompetanse bare så det er sagt. Ang. memory så er det best å velge ett sett som er testet å funke med det hovedkortet du velger. De aller fleste minneprodusenter har minnekonfiguratorer som lister de settene de garanterer til de enkelte hovedkort. Vi burde klare og presse inn ihvertfall ett HD 5770 kort og fremdeles holde oss under 7000kr hvis det er av interesse. Jeg satt opp ett oppsett igår med ett slikt kort som vi kan bruke som mal. Men nå er det lalletid for hjernen min. Jeg skal kikke på oppsettet ditt first thing i morra tidlig. Høres ypperlig ut! Sjekker lista over RAM og så er det natta her også!!! Lenke til kommentar
magb Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Med et budsjett på 7000 så bør du faktiskt prøve å få inn et 5850 skjermkort. Minimum bør være 5770. Du har også 5830 som ligger mellom disse i ytelse. Om dette gjør at du må gå ned på både hovedkort og cpu så er det nødvendig. Du kommer desverre ingen vei med 5570 til gaming. Det er hovedsaklig skjermkortet som utgjør hvor en pc vil fungere til gaming. Hvis vi feks ser på spillet crysis og data fra hw.no så ser vi at 5570 vil ha gjennomsnitts fps på 10 (ikke spillabart), 5770 = 25 fps og 5850 = 35 fps. 5850 gir kanskje ikke nok fps økning i forhold til 5770 hvis vi går ut ifra prisen på selve skjermkortene. Men ser vi derimot på prisen på selve systemet så vil 5850 gi rundt 30 prosent høyere ytelse mens prisen på systemet har øket med ca 15%. Så til slutt et forslag på oppsett med 5850 til kr 6270. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Ah, da kan du like godt gå ut fra Magb's forslag da det er nesten klin identisk med det jeg hadde liggende. Lenke til kommentar
torstaven Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Med et budsjett på 7000 så bør du faktiskt prøve å få inn et 5850 skjermkort. Minimum bør være 5770. Du har også 5830 som ligger mellom disse i ytelse. Om dette gjør at du må gå ned på både hovedkort og cpu så er det nødvendig. Du kommer desverre ingen vei med 5570 til gaming. Det er hovedsaklig skjermkortet som utgjør hvor en pc vil fungere til gaming. Hvis vi feks ser på spillet crysis og data fra hw.no så ser vi at 5570 vil ha gjennomsnitts fps på 10 (ikke spillabart), 5770 = 25 fps og 5850 = 35 fps. 5850 gir kanskje ikke nok fps økning i forhold til 5770 hvis vi går ut ifra prisen på selve skjermkortene. Men ser vi derimot på prisen på selve systemet så vil 5850 gi rundt 30 prosent høyere ytelse mens prisen på systemet har øket med ca 15%. Så til slutt et forslag på oppsett med 5850 til kr 6270. Vet ikke med deg, men jeg trenger en harddisk også Lenke til kommentar
magb Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Du hadde ikke med harddisk i ditt eget oppsett så tenkte du hadde dette fra før. 1tb Samsung f3 får du for ca 500kr og da er du fortsatt et par hundrelapper under 7000kr og gaming ytelsen er tredobblet fra det opprinnelige oppsettet ditt. Lenke til kommentar
torstaven Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Tror jeg havner på dette oppsettet : Lenke til kommentar
magb Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Ser bra ut det. Prosessor, hk, ram osv bør holde minst 3 år til de nyeste spillene. Skjermkortet klarer de mest krevende spillene i dag på relativt høye settings og vil holde en stund frmover det også. Blir det for svakt etter 1-2 år så koster det sikkert ikke mer enn 1000 lappen for et kort som yter dobbelt så bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå