AndHen Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Hei, registrerte meg akkurat, er ikke sikker på om dette blir i rett topic. Har vært løs og bygd pc selv, men føler ikke at spillytelsen er helt optimal, håper det er noen som ser en åpenbar bottleneck i systemet: XFX Radeon HD 5850 Black Edition Kjører 4gb 667mhz Corsair RAM på et ASUS M4N78 PRO PSU: XFX Black Edition 750w Windows 7 x64 AMD Phenom II 965 Black Edition Stock ~3,4ghz Ingame opplever jeg ofte at systemet fryser litt av og til, her er det bare snakk om et sekund av gangen. Jeg kjørte systemet først på en 1280x1024 5:4 skjerm men oppdaget, men følte virkelig at skjermkortet ikke strakk til da jeg fyrte igang Sims 3 på en venns BenQ24 tommers skjerm med 1920x1080 oppløsning og nesten ikke fikk spilt. MSI Afterburner rapporter FPS på godt over hundre, men opplever mye hakking inne i spillet. BF:BC2 funker sånn noenlunde på litt lavere oppløsning, mens Just Cause 2 lider av bare litt input lag, dette merkes spesielt godt på musbevegelser noe som irriterer i skytespill hvor presisjon er nødvendig... Jeg har feilsøkt litt her og der, forsøkt overklokking av GPU osv, men til ingen nytte. Føler liksom at en maskin som er brukt såpass mye penger på burde kunne maxe ut Sims 3, så mitt spørsmål er; Kan det være DDR2 667 mhz rammen som senker GPU eller CPU? Hvis ikke, hva kan være problemet? Har også fått meg ny harddisk, var redd for at overføringshastigheten på den forrige ikke var stor nok, men nå ligger den på 5,9 i opplevelsesindeksen, så det er vel ikke det da. PS: Glemte å si, ved 2d (skrivebord, surfing osv) fungerer systemet helt supert. Har også reinstallert OS opptil flere ganger, uten forbedring. Håper det ligger nok informasjon her, mangler det noe så si ifra. Takk for eventuelle svar! Mvh André Edit: Før noen spørr, så brukes ikke antivirus, pga ny installasjon, og ALL maskinvare har oppdatert drivere. Skjermkortet bruker faktisk CCC+driver som kom ut 16.06 Edit 2: Glemte faktisk CPU. Endret 19. juni 2010 av AndHen Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Velkommen til forumet! Hva slags CPU har du? Endret 18. juni 2010 av vesleengen Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 mja, åpenbar bottleneck... du mangler cpu Og der har du nok problemet, hadde gjettet på feil installasjon av cpu kjøler, sjekk temp med siw, eventuelt mens du bruker prime eller lignende til å stresse den mest mulig. Har du gode tempraturer og er beredt på å overvåke dem litt, slå av cool and quiet i bios. Lykke til. Lenke til kommentar
AndHen Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Oi, herregud. AMD Phenom 965 Black Edition 3,4 ghz. Quad. Hmm, skal prøve å slå av Cool 'n Quiet. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Vel CPU er ikke Problemet.. Ikke med tanke på ytelse. Men sjekk temperatur på GPU og CPU. Lenke til kommentar
AndHen Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Vel CPU er ikke Problemet.. Ikke med tanke på ytelse. Men sjekk temperatur på GPU og CPU. GPU har aldri vært åver 73c, og det var ved extreme 900/1200 clocks, nå er GPU nede ved 765/1125 som er max i Catalyst Control Center. Er Black Edition, så den er overklokka fra fabrikk. Idle ~42c. CPU ligger mellom 40-50c til alle tider, CPU har ikke hittil vært på 100% ved noen anledninger, annet enn en halvtime i Prime95. Endret 18. juni 2010 av AndHen Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Jeg har lyst til å sette en finger på at CPU'en din helst ville hatt 1333 mhz DDR3 RAM moduler.. Er litt drøyt å ha en slik prosessor når man har så "dårlig" ram. Lenke til kommentar
AndHen Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg har lyst til å sette en finger på at CPU'en din helst ville hatt 1333 mhz DDR3 RAM moduler.. Er litt drøyt å ha en slik prosessor når man har så "dårlig" ram. Mjaa, har lest litt om det, og andre forum/folk har påstått at det ikke vil ha noe særlig innvirkning på prosessoren, da den mister +/- 5% ytelse, men det stemmer vel litt det du sier. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg er enig med vesleengen at temperaturen kan vere en faktor, men siden du har høg fps er det litt rart. Er det lagg spikes eller hakke spillet hele tiden med høg oppløsning? Er det mulig å ta en benchmark test på FPS i BC2? (Du kan bruke FRAPS for benchmark for FPS) Gjerne skriv hva skjerm du har når du testet Just Cause 2 når du sleit med input lag Lenke til kommentar
AndHen Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Jeg er enig med vesleengen at temperaturen kan vere en faktor, men siden du har høg fps er det litt rart. Er det lagg spikes eller hakke spillet hele tiden med høg oppløsning? Er det mulig å ta en benchmark test på FPS i BC2? (Du kan bruke FRAPS for benchmark for FPS) Gjerne skriv hva skjerm du har når du testet Just Cause 2 når du sleit med input lag Nå har jeg ikke rapporten fra benchmarken på Jc2 her da, men om jeg ikke husker helt feil lå jeg på maxed out med 50 fps average gjennom testen. Er ikke sikker på Bc2, da jeg ikke har spillet installert. Sliter heller ikke med å holde temperatur nede, ligger som oftest på rundt 60c ingame med GPU vifta på 36%. Lag spikes skjer, på nesten samtlige spill, fryser ofte, men aldri lengre enn et sekund av gangen, det er mest merkbart i actionspill da det skjer mye på en gang. Splinter Cell Conviction har ikke lagspikes, men input lag, kan godt være skjermen. Skal teste nå. Håper jeg ikke er til for mye bry, er litt noob på Pc-Gaming. Takk for hjelpen, skal teste nå med den gamle skjermen. --------------------------------- Okei, ved DVI tilkobling med en gammel Syncmaster 913n, tror den er 17", 1280x1024 så merkes ingen input lag på Splinter Cell Conviction. Men Sims takler maskinen fortsatt ikke, er litt skuffende at dette er tilfellet da... Er det bare å basere seg på nytt hovedkort og rårask ram? Endret 19. juni 2010 av AndHen Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Last ned de nyeste driverne fra ATI mens du er i gang også du Lenke til kommentar
AndHen Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Last ned de nyeste driverne fra ATI mens du er i gang også du Har allerede skrevet i OP at jeg har driver og CCC fra 16/6, det er bare tre dager siden, så har nok de nyeste, desverre Endret 19. juni 2010 av AndHen Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Ikke et enkelt problem. Vil gjerne hat en benchmark der du ser minimum verdien slik vi ser at den ikke faller ned til 3 fps per 4 sekund osv. Uansett, har du oppdatert BIOS-en? Hovedkortet ditt støtte ikke helt den Phenom prosessoren men dem eldre BIOS versjonene. Anbefale du oppdatere den slik det kan utelukkes. Lenke til kommentar
AndHen Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Ikke et enkelt problem. Vil gjerne hat en benchmark der du ser minimum verdien slik vi ser at den ikke faller ned til 3 fps per 4 sekund osv. Uansett, har du oppdatert BIOS-en? Hovedkortet ditt støtte ikke helt den Phenom prosessoren men dem eldre BIOS versjonene. Anbefale du oppdatere den slik det kan utelukkes. Der har du det! Det var jeg ikke klar over, har vurdert å gjøre det før, men har ikke tilstrekkelig med kunnskap. Kan den flashes med minnepenn ved bruk av Acer AZ-Flash eller hva det heter? Å boote fra minnepenn? Har ikke floppy drive.. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Du meiner med ASUS EZ Flash 2? Preparation:Document all your preferred BIOS settings (i.e. the settings you have changed from the default setting). Download the BIOS file, which normally is compressed (zipped). Unzip the BIOS file to a FAT/FAT32 formatted USB Flash Disk with only one partition (or to a Floppy Disk or a CD-ROM). If the unzipped BIOS file is named like e.g. 'P5B-ASUS-Deluxe-1101.ROM', you can rename it to 'P5BD1101.ROM'. Otherwise a truncated name will appear as 'P5B-AS~1.ROM' due to a limitation to max 8 characters in the filename (8.3). Update: Reboot. Press (tap) <DEL> during POST (Power-On Self Test) to enter BIOS Setup. Load BIOS Defaults (press <F5>). Insert the USB Flash Disk containing the BIOS file P5BDxxxx.ROM. (Note that the USB Flash Disk has to be inserted before boot to enter BIOS, otherwise it won't be detected). Save and Exit <F10>. (BIOS will now restart). During BIOS restart, press <DEL> to enter BIOS Setup again. Under Tools menu, select ASUS EZ Flash 2. It may take 20 seconds for the drives to show up. Select a drive in the left pane <Tab>. Use <Up> and <Down> arrows and <Enter> to select a drive. If you don't see the BIOS file in the right pane, check the other drives. Note that the drive letters may not be the same here as in Windows. Select the BIOS file (e.g. P5BD1101.ROM) and press <Enter> to start flashing. Supervise the update, which includes the following stages: Erasing - Flashing (writing) - Verification. BIOS will automatically restart when the update is ready. Disconnect the USB Flash Disk before/during the restart. Perform a C.P.R. (CPU Parameter Recall) which resets the chipset. Power down, remove power cord from the PSU for 2 minutes and then power up. Enter BIOS and load BIOS Defaults <F5> again. Reenter your preferred BIOS settings - if you are using AHCI or RAID mode, don't forget to set 'Configure SATA as' to [AHCI / RAID]. Also remember the settings for the JMicron Controller, Audio and Memory Voltage. Check also that the Boot Device Priority is ok. Save and Exit <F10> (automatic restart). Press <DEL> to enter BIOS Setup and make a final check that all BIOS settings are ok. Save any changes. Du må være forsiktig med at du har rett revisjon av hovedkortet og riktig BIOS. Er dessverre ikke veldig kjent med ASUS siden jeg helst bruke Gigabyte men følg den guide å det skal gå fint. Det er den tryggeste metoden jeg vet om på ASUS Hovedkort edit: Gjerne ta en Memtest86+ etterpå for å sjekke minne Endret 19. juni 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
AndHen Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Er du helt sikker på det? Glemte å legge til PRO på slutten av hovedkortnavnet. Har det noe å si, er det forskjell på de to? asus m4n78 pro, er hovedkortet jeg har, og Komplett påstod da jeg kjøpte det at det skulle støtte Phenom? Edit: Jessda, etter at jeg fikk oppdatert bios ble alt mye bedre, Sims-spillet fungerer fortsatt ikke optimalt, men input-lagen fra Splinter Cell forsvant fullstendig. Får belage meg på medium på sims da, takk for hjelpen! Endret 19. juni 2010 av AndHen Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Kortet støtter Phenom men uten BIOS oppdatering klare den ikke støtte den fult ut, ser ikke ut som vi fikset problemet helt. Skal sjå litt senere om jeg får noen ideer Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Kun en liten ting AndHen bør vaære klar over. Catalyst 10.6 har visst en del bugs, så det kan være at den også roter det til for deg. Jeg fikk artifacts, grønne og gule firkanter pluss BSOD av CCC 10.6 i flere spill så jeg har gått tilbake til 10.5 versjonen. Har ikke opplevd noe lignende med tidligere Catalyst drivere. Har også sett på nettet at flere har problemer med nettopp CCC 10.6. Lenke til kommentar
AndHen Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Kun en liten ting AndHen bør vaære klar over. Catalyst 10.6 har visst en del bugs, så det kan være at den også roter det til for deg. Jeg fikk artifacts, grønne og gule firkanter pluss BSOD av CCC 10.6 i flere spill så jeg har gått tilbake til 10.5 versjonen. Har ikke opplevd noe lignende med tidligere Catalyst drivere. Har også sett på nettet at flere har problemer med nettopp CCC 10.6. Hehe,ja jeg vet det. Har sett litt på amdforums, og det er visst plenty med folk som har klaget på bugs på alle Catalyst 10.x, overclockere bruker for det meste 9.x tror jeg. Men for å svare Tj-nome, så forsvant input lagen, har bare prøvd Splinter Cell da, men takk da. Snakkes senere Endret 19. juni 2010 av AndHen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå