Gå til innhold

Jente uten teknisk kunnskap trenger tips til bærbar pc fra 5000-7500 kr.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger noen gode tips til en bærbar pc i prisklassen 5000-7500 kr. Pc-en skal stort sett brukes til surfing, msn, musikk og office. Jeg vil også at den skal kunne kjøre The Sims 3 som jeg antar krever en del ekstra. Jeg kommer til å ha lagret bilder og musikk, men trenger nok ikke unormalt mye plass på harddisk. Utover det skal den stort sett stå hjemme tilkoblet strøm, så batterilevetiden er heller ikke veldig avgjørende.

Har sett på HP Pavilion dv6 2153 (http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/PADV62153EO/hp-pavilion-dv6-2153eo) og Dell Inspiron 1564 (http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/INS15646506/dell-inspiron-1564). Har hørt mange som er litt skeptisk til førstnevnte... Utover det har jeg hatt en Acer til nå som dessverre er avgått ved døden. Hører også at mange er forøyde med bærbare fra både Lenovo og Asus.

Setter stor pris på hjelp fra noen som kan litt mer enn meg! :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en knallmaskin som er på tilbud denne helga, satt ned med 1000kr. Toshiba Satellite L650-11R , normalpris 5995kr, tilbudspris denne helga på web 4995kr.

Den har en i3-330m cpu som er siste generasjon og ett HD 5650 kort som kjører Sims 3 i max oppløsning. Den er egentlig så kraftig at den drar alt av nye spill på medium innstillinger. Den har også Trubrite belegg på skjermen som gjør den mer lyssterk, gir bedre farger, og bedre innsynsvinkel enn tilsvarende skjerm uten Trubrite.

Det er det beste kjøpet du kan gjøre akkurat nå.

Lenke til kommentar

Dell Studio 15 (5880,- etter rabatt)

DellStudio15.png

Dell har maskiner som kanskje ikke er supertynne eller har uendelig batteritid, men som til gjengjeld har veldig god kvalitet på skjerm, tastatur og pekeflate. Dette er en 15" modell som er både rask og gunstig priset. Vil takle Sims 3 og andre lignende spill uten problemer. Harddisken er på 320GB som standard, men kan oppgraderes til 500GB dersom ønskelig. :)Link til vare.

Husk å skrive inn rabattkupong etter at du har gått til handlevognen. Scroll litt ned til stedet der det står "Registrer kupong" og kopier & lim inn: LMT36P6BXZ9V0S

Alternativet er Asus X52JCR. Jeg har denne gangen valgt den som "taper" fordi den tilbyr en svakere prosessor og dårligere skjerm, samt koster litt mer. ;-)

Dette er en knallmaskin som er på tilbud denne helga, satt ned med 1000kr. Toshiba Satellite L650-11R , normalpris 5995kr, tilbudspris denne helga på web 4995kr.

Den har en i3-330m cpu som er siste generasjon og ett HD 5650 kort som kjører Sims 3 i max oppløsning. Den er egentlig så kraftig at den drar alt av nye spill på medium innstillinger. Den har også Trubrite belegg på skjermen som gjør den mer lyssterk, gir bedre farger, og bedre innsynsvinkel enn tilsvarende skjerm uten Trubrite.

Husk på at et så kraftig skjermkort ikke er nødvendig for et spill som Sims 3, og at det derfor kun vil føre til mer varmeutvikling og støy. I hennes tilfelle får du mer ut av en god prosessor og litt nedtrapping på skjermkortet. Legg også merke til at den kun har 2 USB-porter, maskinen er veldig tung for størrelsen og selve utformelsen gir dårlig inntrykk med store deler plast som faktisk også lett får fingermerker. Når skjermen på Dell sin modell i tillegg er suveren, vil jeg derfor ikke kalle den det beste kjøpet. Et fint tilbud er det uten tvil, men jeg poengterer altså at Dell Studio 15 er verdt 900 kroner ekstra pga de nevnte svakhetene. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både Toshiba og Dell leverer stort sett god kvalitet. Når det er sagt så er skjermkortet som sitter i Toshibaen nevnt over her ca dobbelt så kraftig som det Dell tilbyr. Forøvrig så er vel TDP på 5470 og 5650 ca lik, så det vil ikke føre til mer varme og bråk. Det står også i spesifikasjonene på Toshibaen at den har 3 USB 2.0-porter.

Jeg forstår heller ikke hvorfor dell sin skjerm er suveren? begge er vel såvidt jeg kan se 15,6" LED-skjermer med 1366x768 oppløsning.

Tastaturet på min XPS 1530 har forøvrig måtte byttes 2 ganger, og pekeflaten likeså. At kvaliteten på Dell-laptoper er så fryktelig mye bedre enn andre merker stiller jeg meg tvilende til. :)

Jeg mener Toshibaen er det beste kjøpet om den skal brukes til litt spilling, men jeg liker designet på Dell-maskinen.

Lenke til kommentar

Både Toshiba og Dell leverer stort sett god kvalitet. Når det er sagt så er skjermkortet som sitter i Toshibaen nevnt over her ca dobbelt så kraftig som det Dell tilbyr. Forøvrig så er vel TDP på 5470 og 5650 ca lik, så det vil ikke føre til mer varme og bråk. Det står også i spesifikasjonene på Toshibaen at den har 3 USB 2.0-porter.

Jeg forstår heller ikke hvorfor dell sin skjerm er suveren? begge er vel såvidt jeg kan se 15,6" LED-skjermer med 1366x768 oppløsning.

Tastaturet på min XPS 1530 har forøvrig måtte byttes 2 ganger, og pekeflaten likeså. At kvaliteten på Dell-laptoper er så fryktelig mye bedre enn andre merker stiller jeg meg tvilende til. :)

Jeg mener Toshibaen er det beste kjøpet om den skal brukes til litt spilling, men jeg liker designet på Dell-maskinen.

Du får godt over 120FPS i Sims 3 med det skjermkortet, noe som er ganske overkill. At den spesifiserte TDP-en på 5470 og 5650 er lik skulle man tro henviste til at de gir lik varmeutvikling, men jeg trekker først og fremst konklusjonen fra avvik jeg har sett i tester både på batteritid og temperaturmålinger. Beklager det med USB-portene, da jeg misset at den har en ekstra kombinert USB / eSATA port, nøyaktig slik Dell sin modell også har.

Dell bruker et annet panel som er godt kjent for å gi et fantastisk bilde. Mange nye bærbare med LED-skjermer bruker for lite penger på skjermen, fordi spesifikasjonene er som du sier tilsynelatende like. Men det du vil oppleve er at mange LED-skjermer på billige modeller er veldig lyssterke, men har veldig lavt kontrastforhold og utrolig dårlig innsynsvinkel vertikalt. Fargegjengivelsen blir derfor ganske ujevn, og den intense lysstyrken bidrar egentlig bare til at du får vondt i øynene.

XPS 1530 som forsåvidt ikke er i salg lenger, bruker et annet tastatur (som også er behagelig forsåvidt). Pekeflaten vet jeg ikke om er annerledes. Min tidligere Inspiron varte i hvert fall fryktelig lenge uten noen betydelige tegn på slitasje. Dell som merke generelt kommer ganske greit ut av statistikken for antall reperasjoner (der Asus troner på topp). Studio er på sett og vis en krysning mellom Inspiron, XPS og Studio XPS. Litt forvirrende kanskje, men det er altså snakk om en litt annerledes maskin som ikke kan sammenlignes direkte med den utgåtte XPS-maskinen du har eid / eier. HD 5470 fungerer greit til Sims 3 og andre, ikke altfor krevende spill, og den sterkere prosessoren vil gi et større løft i applikasjoner ellers enn det et bedre skjermkort ville gjort. Men det er altså først og fremst suveren skjerm og design du velger Dell Studio 15 for. :)

Lenke til kommentar

Vi snakker ikke om en billig modell her men en topp maskin til kraftig nedsatt pris, skjermen er heller ikke dårlig slik du prøver å få det til å se ut som.

At HD 5650 er overkill til Sims 3 er ett litt begredelig argument. Det kan jo hende TS en eller annen gang skulle slumpe på å spille noe annet som krever mer.

Batteritid eller vekt er heller ikke noe kriterie for TS da hun spesifikt sier at den kommer til å stå oppkoblet på ett sted i hjemmet det meste av tiden.

Lenke til kommentar

Kraftig nedsatt? Det er da kun snakk om 1000 kroner vel? Dell Studio 15 med den konfigurasjonen koster opprinnelig 7900 kroner, og er nedsatt til 5800 kroner. :)

Toshiba-l650-1-420-90.jpg

Det der er ikke hva jeg vil betegne som en topp kvalitetsmaskin. Den ser rett og slett billig ut, og overflatene minner meg egentlig mest om området rundt rillene på undergrunnsbanen i London, hvor alt skitt samles når store folkemengder trasker forbi. Jeg vet ikke hvordan det står til for befolkningen generelt, men for meg er det i hvert fall for høy plastfaktor.

Toshiba-l670-4-420-90.jpg

Videre kan vi se på skjermen. Her er bildet tatt fra en meget snever vertikal forskyvning nedenfra, og ut i fra bildet å bedømme har fargene allerede begynt å bli visket ut på typisk vis. Dette skjer på mange bærbare og jeg vil ikke dømme Toshiba sin skjerm som dårlig, men heller fremheve Dell sin storslåtte prestasjon på dette området.

"Pc-en skal stort sett brukes til surfing, msn, musikk og office. Jeg vil også at den skal kunne kjøre The Sims 3 som jeg antar krever en del ekstra." Dette indikerer vel at det ikke er den tyngste bruken hun skal bruke den til. Mulig jeg bare er fordomsfull, men en jente som spesifikt nevner Sims 3 i sammenheng med spillkrav, pleier ofte ikke å være en så stor gamer utenom. Til gjengjeld får hun som nevnt tidligere, en kraftigere prosessor som spiller en større rolle i generell bruk.

Håper vi ikke forvirrer henne Iz87 dersom hun leser igjennom dette. Vi har tross alt beveget oss moderat inn i det tekniske området, så det hadde vært fint om vi bare kunne rekke en konklusjon og videreformidle den. Men nok for i natt. God natt, folkens! :)

Lenke til kommentar

Må innrømme at den dell pcen ser bedre ut, men den er ikke like kraftig på spilling.

HP pcen kan du bare glemme.

Jeg hadde kjøpt toshiba pcen, da jeg ikke synes designet er avgjørende. Men her får man faktisk et kurant design, med bedre ytelse. Som også er nedsatt i pris.

Du har også 30 dagers åpent kjøp, så skulle du bomme skikkelig, kan du levere den tilbake i pen stand, og prøve noe annet (Elkjøp)

Lenke til kommentar

God morgen igjen! Tror jeg like gjerne kan lage en (objektiv) oversikt over fordelene og ulempene ved maskinene:

thumbnail13228991.jpg

Dell Studio 15 (5880,-)

+ Nedsatt med 2100 kroner

+ Knallgod skjerm

+ Bedre "hjerne" til generell bruk

+ Relativt lett

+ Behagelig tastatur, pekeflate og gode høyttalere

+ Elegant design

- Moderat spillytelse (vil takle spill som Sims 3 bra, men ikke tunge skytespill som Modern Warfare 2 og Bad Company 2)

Toshiba-Satellite-Pro-U500-1DK-Intel-Core-i3-330M-2.13GHz-4GB-320GB-TFT13.3-DVDRW-Win-7-Pro.jpg

Toshiba Satellite L650 (4990,-)

+ Nedsatt med 1000 kroner

+ Knallgod spillytelse

+ Merket Toshiba har lav reperasjonsrate

- Moderat generell ytelse

- Bruker mye glanset plastikk som ser kjedelig ut og lett tiltrekker seg fingermerker - Tung for størrelsen

- Dårligere skjerm

- Gammeldags tastatur (?)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hei igjen dere!

Så snille dere er (og flinke)! :) Nå skal jeg lese litt mer grundig gjennom det dere har skrevet,så bestemmer jeg meg nok for en maskin før helgen er over :new_woot: Takk for omtanken angående det tekniske språket, Agentspoon, det går nok greit nå ;)

Lenke til kommentar

^ Jada, kupongen for Dell går ikke ut før 24. juni, så du vil få mer enn nok tid til å vurdere det ene opp i mot det andre. :)

Hva mener de med kombinert USB/eSATA? har den full SATA-hastighet (3Gbps) eller begrensa til USB (480Mbps)? SKal selv ha ny laptop men må ha en med eSATA på full hastighet.

Glemte beklageligvis å svare på denne i går. Det de mener med kombinert USB/eSATA er at porten passer både til USB-kabel og eSATA-kabel. Sistnevnte har vanlig SATA-hastighet, hvor eSATA er støttet av mange eksterne harddisker for raskest mulig overføring. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint om du også hadde forklart hvorfor. Ut i fra kravene Iz87 har stilt til maskinen og fordelene / ulempene jeg har poengtert ovenfor, er det nemlig en konklusjon som ikke helt stemmer logisk og derfor bør ha litt mer forklaring bak seg. Øvre budsjett er satt til 7500 kroner, så begge maskinene er godt innenfor rekkevidde, og det man tilslutt da må tenke på er: hvilken maskin oppfyller flest behov med minst svakheter?

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hva mener de med kombinert USB/eSATA? har den full SATA-hastighet (3Gbps) eller begrensa til USB (480Mbps)? SKal selv ha ny laptop men må ha en med eSATA på full hastighet.

Glemte beklageligvis å svare på denne i går. Det de mener med kombinert USB/eSATA er at porten passer både til USB-kabel og eSATA-kabel. Sistnevnte har vanlig SATA-hastighet, hvor eSATA er støttet av mange eksterne harddisker for raskest mulig overføring. :thumbup:

Takk skal du ha. Var redd for at det var noe eSATA over USB eller noe. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Jeg har/har hatt min Dell Inspiron 9300 i over 5 år nå, og den fungerer fortsatt.

Off... vi har en sånn også. "Den Slepbare" kaller vi den :p

Til TS: Ser ut som Studio 15 passer deg fint :thumbup:

Viss du ikke kommer over noe annet da.

Lenke til kommentar

o.O Første gang jeg ser en PC under 5K med ati 5650. Syns det var litt komplisert valg :hmm: Tror jeg hadde gått for Dell sin. Den så bedre ut.

EDIT: Dell sitt tastatur har ikke nam-pad

Endret av StopNsteer
Lenke til kommentar

Legger det i en spoiler, fordi det er subjektivt og ikke gjeldende for alle.

Det er en velsignelse for meg personlig at Studio mangler numpad. Jeg hater egentlig disse på bærbare, da de forskyver tastaturet mot venstre i en noe rar posisjon i forhold til pekeflaten. Jeg har aldri brukt numpad aktivt selv på mitt store tastatur for den stasjonære, og vurderer å kjøpe Apple sitt som mangler dette for å spare plass. De har det selv ikke på 17"-utgaven av MacBook Pro, noe som selvsagt er en bevisst prioritering. Det samme gjelder nok for Dell. De prioriterer skrivekomfort og regner med at det er såpass få som tar i bruk numpad. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...