Bister Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Jeg har hatt en skolepc i et år nå. Men skal ha PCen videre siden en i familien trenger PCen. Så da skal jeg lage en ny lokal bruker, for så å slette den brukeren som jeg hadde å logge ut av domene. It-ansvarlig sa i hvertfall at jeg måtte gjøre det i den rekkefølgen. Får ikke helt til da det ser ut som om nyopprettet bruker blir en del av domene, Så lurer på om noen kan gi meg en steg for steg forklaring for hvordan jeg kan opprette en lokal brukerkonto for så å melde PCen ut av domene? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Så lenge du er lokal administrator på denne maskinen så kan du sette den opp i en Arbeidsgruppe/Workgroup, så kan du lage en ny bruker. Lenke til kommentar
Bister Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Er der problemet ligger Mulig jeg forklarte det litt dårlig, men virker ut som at jeg ikke får opprettet en lokal admin. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Aha, det forandrer saken. Er maskinen innstallert av skolens it folk så er det antagelig en domeneadmin som er admin på maskinen også. Hvis de endrer rettighetene dine slik at du også blir admin på din lokale maskin så skulle det løse saken. Og da kan du jo i samme slengen be dem opprette maskinen som er Workgroup maskin. Edit: Noe jeg egentlig ikke skjønner at de ikke gjorde da du spurte dem om hvordan du kunne løse dette i første omgang. Endret 18. juni 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Bister Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Tror ikke han gadd Men fikk med cd-en med operativsystem og drivere. Eneste sure da er at jeg mister CS3 pakka.. Får se hva jeg prøver på i morgen når jeg er mer opplagt Lenke til kommentar
TCi Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Du må nok aktivere administratorkontoen på maskinen. Nå vet jeg ikke hvilke rettigheter du har på den aktuelle maskinen. Men for å aktivere administratorkontoen så åpner du kommandokonsollet som administrator (høyreklikk på cmd og velg run as administrator). Og skriver følgende: Net user administrator "skriv inn ønsket passord her" Net user administrator /active:yes Se en guide her: http://www.mydigitallife.info/2007/08/10/activate-enable-and-show-administrator-account-in-vista-welcome-screen/ Dermed kan du opprette en ny lokal bruker siden du nå har rettigheter på maskinen til det. Les forklaringen på det hos MS sine sider: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/Create-a-user-account Lenke til kommentar
TCi Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) dp Endret 18. juni 2010 av TCi Lenke til kommentar
Bister Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Er ikke veldig god på dette, men hvor kan jeg sjekke om jeg er admin på PCen? Er usikker, men tror ikke jeg er det selv. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Eneste sure da er at jeg mister CS3 pakka.. Problemet er at du ikke har lisens til cs3 pakken, men skolen har lisens så for dindel er beholde/bruke den pakken like lovlig som laste den ned fra enhver piratside. gjelder forsåvidt windows lisensen også siden det nok er skolens volumekey som er brukt nå, ikke den som tilhører maskinen. er pcn i domene fortsatt? høyreklikk på min datamaskin så velg behandle. så velger du lokale brukere og grupper på siden, så på brukere og dobbelklikk på din bruker. se på medlem av, er du administrator skal administrators stå på listen der. litt mer skeptisk til hjelpe hvordan melde ut av domenet i riktig rekkefølge siden det forsåvidt blir hjelpe pirataktivitet, som det gjøre det på denne måten så du beholder skolens lisenser er. veldig sløvt av den som gidde deg maskinen slik også i forhold til lisensene. Endret 19. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Bister Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Vi fikk beholde det siden de skulle ha CS5 til høsten igjen... Edit: var ikke administrator på PCen, letteste da er kanskje å formatere PCen? Endret 19. juni 2010 av Bister Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Da har nok skolen/fylket gått på en blemme og vil få høre det, skolelisenser står ikke de fritt til og gi vekk. enkleste er bare formatere, ellers må den eksisterende adminkontoen nulles ut passordet på. Lenke til kommentar
Bister Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Da blir det formatering Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå