nomore Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Hei, Sliter med et banalt problem. Eg har gått GK elektro, men mye der har forsvunnet i løpet av årene. Sitter nå og skal lage en regulatorkrets til en Atmel mikroprosessor. Eg trenger da 5v ut. Kretsen eg har bygget er lik denne: http://stuff.nekhbet.ro/2006/06/18/how-to-build-a-5v-regulator-using-78l05-7805.html Men i stede for en 4007 diode bruker eg en 4001, en thermistor(sikring) og en 7805 regulator. I tillegg har eg også en lysdiode koblet til på innsiden for å se om den er på eller av. Men når eg kobler et multimeter direkte til det som skulle vært 5v og jord så måler eg 6.5-7v. Hva kan være galt? Har prøvd å bytte ut regulatoren med en lik, i tilfelle den var defekt, men samme resultat. edit: det eg måler er naturligvis uten belastning, kan det være årsaken? Endret 18. juni 2010 av nomore Lenke til kommentar
toreae Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Har du koblet kondensatorene. Uten dem, spesielt den på utgangen, kan du få selvsving. Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Mål/beregn hvor mange ohm det er på kretsen du skal koble til og prøv med en motstand av ca. samme verdi. Mulig det er at regulatorkretsen er ubelasta som du selv sier. Endret 18. juni 2010 av Thyristor Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Inngang er pinne 1, jord er pinne 2 og utgang er pinne 3. Pinne 1 er den lengst til venstre når du holder den opp for å lese merkingen på den. Sikker på at du har koblet dette riktig? Av egen erfaring gir 78xx-serien ut riktig spenning selv om den er ubelastet. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Husker jeg lagde en slik krets da jeg gikk på grunnkurs. Jeg husker dog ikke navnet på chippen jeg brukte, men jeg husker at jeg brukte en resistans og et lite potmeter for å regulere spenningen til det nivået jeg ønsket! Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Husker jeg lagde en slik krets da jeg gikk på grunnkurs. Jeg husker dog ikke navnet på chippen jeg brukte, men jeg husker at jeg brukte en resistans og et lite potmeter for å regulere spenningen til det nivået jeg ønsket! LM317 tenker jeg.. evt. LM350... Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) LM317 tenker jeg.. Det var det ja! Endret 22. juni 2010 av 900i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå