brudah6 Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Har akkurat monter ferdig den nye PC'en min. Når jeg starter den skjer ingenting.... Tar ut den ekstra strømkabelen på skjermkortet, maskinen starter opp men det står på skjermen at jeg skal sette inn den ekstra strømledningen på skjermkortet...???!?!?!? hva skjer? Har jeg ikkeno skjermkort i fungerer alt... Lenke til kommentar
brudah6 Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 ingen som har noen formening??? Lenke til kommentar
brudah6 Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 kan kortet være ødelagt??? Lenke til kommentar
Roy E Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 For svak strømforsyning kanskje? Lenke til kommentar
cm630et Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Radeon 9700 AIW må ha ekstra strøm fra strømforsyninga. Det skal være en tilkobling på kortet. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Jeg antar at din Radeon 9700 Pro AIW genererer en såpass stor spenningstransient som din PSU ikke takler (overspenningsvernet slår inn). Hadde samme problemet med mitt AIW-kort på en Shuttle SB51G m/200W PSU. Løsningen var rett og slett å bytte til en PSU som tåler mer belastning på +3,3V og +5V, eventuelt kan man mekke til en forsinkelseskrets som beskrevet i denne tråden hos Sudhian Forums. Lenke til kommentar
brudah6 Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 Har en output på 300w og kjører bare en cdspiller og en hardisk. Burde ikke 300 w holde for å kjøre skjermkortet da? Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Det du må se etter, er hvor mye strøm hver av spenningene leverer samt maks effekt ut på +3,3V og +5V. Her er iallefall specsene på min PSU (Fortron-Source FSP300-601U): Maks effekt ut totalt: 300W Maks effekt ut på 3,3V og 5V : 157W Maks strøm ut på 3,3V: 20A Maks strøm ut på 5V: 25A Maks strøm ut på 12V: 16A Maks strøm ut på 5Vsb: 2A Nå er jeg ingen ekspert på strømforsyninger, men jeg mener at effekten ut på 3,3V og 5V bør være på en 40-50% av den totale effekten ut for å kunne drive et såpass krevende kort som Radeon 9700 Pro AIW. Det har seg slik at dette kortet har skapt problemer for ganske så mange folk (et ikke AIW-kort fungerer så å si alltid greit med tanke på strømforsyningen), du kan lese om dette i den forum-tråden jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Er det ikke *artig* å få slike problemer når man nettopp har betalt 6000,- for et nytt fett grafikkort? :smile: Gå og glede seg i ukevis på den fantastiske ytelsen du kommer til å få, skaffe masse spill med fet gfx..så kommer det endelig i posten, du springer ned, står og hopper og venter i kø på posten. Så...virker ikke maskinen når du installerer det..Mwahaha. (Ja, jeg er misunnelig at du har så fett kort) Lenke til kommentar
brudah6 Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 hør på dette, er ganske sykt. Starter maskinen og setter i den ekstra strømlednigen på skjermkortet et halv sekund etterpå, da starter makinen....!!!! ganske rart. altså funker skjermkortet... noen andre som har hatt samme prob på et abit nf7-s v.2 hovedkort? Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 hør på dette, er ganske sykt. Starter maskinen og setter i den ekstra strømlednigen på skjermkortet et halv sekund etterpå, da starter makinen....!!!! Denne "løsningen" ble diskutert i den tråden jeg refererte til. Uansett er jo dette en ganske upraktisk løsning, så med mindre du vil gå for en ny og kraftigere PSU (hold unna Enermax sine, de skal visst ha andre problemer med R9700 Pro AIW), så anbefaler jeg den forsinkelseskretsen jeg nevnte i mitt første innlegg på denne posten. Denne vil da gjøre jobben for deg med å kople inn AIW-kortet det halve sekundet etter du har slått på PCen. Forøvrig tar det også hos meg et halvt sekund før jeg slår på PCen til vifta på mitt AIW-kort går - dette fikser PSUen min på egenhånd. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Denne "løsningen" ble diskutert i den tråden jeg refererte til. Uansett er jo dette en ganske upraktisk løsning, så med mindre du vil gå for en ny og kraftigere PSU (hold unna Enermax sine, de skal visst ha andre problemer med R9700 Pro AIW), så anbefaler jeg den forsinkelseskretsen jeg nevnte i mitt første innlegg på denne posten. Denne vil da gjøre jobben for deg med å kople inn AIW-kortet det halve sekundet etter du har slått på PCen. Forøvrig tar det også hos meg et halvt sekund før jeg slår på PCen til vifta på mitt AIW-kort går - dette fikser PSUen min på egenhånd. Har du hørt om problemer ang. Enermax/9700Pro AIW? Jeg kjører det nå og har aldri merket noe. Kan du utdype? (ble litt nervøs... :-? ) Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Til og med jeg ble nervøs og jeg har ikke radeon kort engang! (har dog enermaxx) DrE Lenke til kommentar
brudah6 Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 kanskje dårligt jobbet av meg, men jeg finner ikke helt ut av den forsinkingen, gidder du forklare meg den? Hørtes ut som et godt forslag. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Angående problemet med Enermax, viser det seg å være samme problemet som på Shuttle-boksene. Her er en quote fra en bruker på Sudhian-forumet: BTW, it's not just shuttle - I have posted this elsewhere, on different forums. I have 3 systems. none work. most notably on my Epox 8kha+, 1800+, 431W PSU (Enermax). I submitted an RMA w/ NewEgg. I am gonna send it back next week for an exchange. If it doesn't work, I am stuck with my "switch" as they will not issue a refund for this card. Anyway, It's a tiresome topic for me, but am still reading forums to see if there is a more standard fix for us electrically-challenged "nincompoops" like me! I samme tråden er det en fyr med en SB61G2 som fikk byttet sin PSU gratis pga problemene med 9700 Pro AIW... Angående forsinkelseskretsen: I have a circuit diagram if someone can host it for me, You will need:- 10K res 1K res 220uF capacitor 9v Zener diode BC108 Transistor 1N4001 diode (Protection of transistor so find something suitable if have none) DPDT 12v relay 12v goes through the 10K to charge the 220uF capacitor. This is fed through the 9v Zener & 1K resistor into the Base of the BC108. The emitter of the BC108 is tied to ground and the collector is connected to the relay via 12V. The 1N4001 is wired in reverse across the relay coil to protect the transistor. Hope that is clear. It will give you about 1 second delay. If you need more or less either change the capacitor or the 10K resistor. The relay will be used to switch the 5 and 12v rails to the AIW. If you have any questions Email me [email protected] (please put DELAY CIRCUIT as subject) Har ikke funnet skjemaet denne brukeren har laget, så man nok maile ham for å få det. Eventuelt kan man bruke en manuell bryter: Denne løsningen hjalp imidlertid ikke hos meg, da systemet mitt var dødt selv om jeg startet det uten den ekstra strømkontakten. Cluet er at PSUen må tåle en max belastning på 3,3V og 5V på minst 100-120W, samt kunne levere godt over 8-10A på 12V. Lenke til kommentar
brudah6 Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 sendte den til komplett i dag, og forklarte problemet. Så får jeg se hva som skjer.... takk for alle svarene Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Jeg antar at din Radeon 9700 Pro AIW genererer en såpass stor spenningstransient som din PSU ikke takler (overspenningsvernet slår inn). Hadde samme problemet med mitt AIW-kort på en Shuttle SB51G m/200W PSU. Løsningen var rett og slett å bytte til en PSU som tåler mer belastning på +3,3V og +5V, eventuelt kan man mekke til en forsinkelseskrets som beskrevet i denne tråden hos Sudhian Forums. AA? Har du skiftet stromforsyning paa en Shuttle SB51G? Hva slags stromforsyning har du naa da? Eventuelt hvor mye betalte du for den? Frankie Singapore Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 AA? Har du skiftet stromforsyning paa en Shuttle SB51G? Hva slags stromforsyning har du naa da? Eventuelt hvor mye betalte du for den? Du kan lese mer om denne historien her. For å gjøre det hele kort: Strømforsyningen jeg satte i var en Fortron-Source FSP300-601U (300W, 1U beregnet for rackservere. Pris kr 795,- hos Microplex). Selv om 1U formfaktor var det nærmeste størrelsesmessig jeg kom i forhold til original-PSUen (Flex-ATX, som ingen i Norge selger), måtte det til en rekke modifiseringer på både PSU og Shuttle-boksen for at alt skulle passe. Dette var et hekkans arbeid, men jeg er blitt veldig fornøyd med resultatet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå