Gå til innhold

Investeringer i eiendom

Stumble

Anbefalte innlegg

Hei,

Har vurdert ganske lenge nå om jeg skal begynne å investere i eiendom. Tenker da på leiligheter som jeg leier ut i noen år for deretter å selge viss leiligheten har steget i verdi. Har noen generelle spørsmål jeg håper å få svar på.

Hva er bankens syn på å gi ut lån for kjøp av leiligheter som skal leies ut? Jeg har ikke store egenkapitalen, men klarer å dekke 10-20% av lånesummen. I tillegg til at jeg nettopp har kjøpt egen leilighet. Så det totale lånet vil ende opp i ~4mill. kr.

Er det en fordel å starte med en utleiemegler? Har de noen garantier på at leiliheten blir leid ut over en viss periode?

Hvilke typer utgifter kan jeg regne med å få? Vet om de vanlige, dokumentavgift osv. Er det noen flere "skjulte" utgifter jeg kan ende opp med å betale?

Hvilke pliker har jeg som utleier? Tenker da på reperasjoner, møbler og lignende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Banken syns det er helt supert å låne ut penger til kjøp av leilighet!

Men som vanlig må sikkerhet og betjeningsevne være tilfredstillt. Banken vil neppe legge til grunn de leieinntektene som du håper å få inn. En veldig enkel måte å gå ut i fra 10 måneders leieinntekt i løpet av året.

Ved bruk av utleiemegler forsvinner fort 10% av inntekten din på fast basis, i tillegg til at de ofte har høye etableringsgebyrer. I praksis kan du fort oppleve at hele din nettofortjeneste forsvinner.

Utleie av en leilighet er nok generelt dårlig butikk. Mener at proffesjonelle krever minst 200 leiligheter for å få lave nok enhetskostnader og dermed en god nok avkastning.

Jeg har ikke så mye tro på utleievirksomhet som privatperson. Det vil si at jeg tror ikke at utleievirksomheten i seg selv er spesielt god butikk. Det som kan være intressant med det, er å spekulere i videre prisoppgang på eiendom.

Men det fins det enklere måter å gjøre på enn å drive utleie. Kanskje finnes det også andre mer intressante måter å investere på.

Lenke til kommentar

Fordelen er jo at leietakerne dekker lånet og når lånet er nedbetalt sitter du igjenn gjeldsfri og med biliger, disse kan du eventuelt selge og få MASSE penger, eller leie ut videre og få en veldig bra ekstrainntekt.

Lenke til kommentar

Kan jo ta eks tatt ut ifra virkeligheten:

Kjøpssum 1 600 000

Utleie (eks. strøm) 7000NOK/mnd

Vann og avløp 350NOK/mnd

avfall 300NOK/mnd

forsikring 1000kr/mnd (ren gjetting, aner ikke hva denne koster)

7000-350-300-1000 = 5350kr/mnd

Internrente (sett bort fra oppussingskostnader og verdifall/stigning): 3.34%

Ikke akkurat lukrativt etter min mening. Setter du på kostnader for oppussing så er du under bankrente fort. Eneste grunn til å "investere" i bolig er dersom du tror markedet skal opp, evt. unngå formueskatt.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Det beste vil nok være å kjøpe et hus hvor du leier ut kjeller og eventuelt loft/andre etasjer du ikke trenger. Har en kompis som fikk bedre lån på 2,5mill pga han skulle leie ut kjeller + et rom, dette på en vanlig elektrikker lønn.

I det huset jeg bor nå, koster den etasjen(andre) jeg bor i 12000,- i tillegg leies loft og kjeller ut mens eier bor i første.

Det å kjøpe for å leie ut mener jeg at kan lønne seg (men ikke før boet selges). Mener at Dinside regnet på det og fant ut at man i Oslo og Tr.heim kunne ha en 500,- fortjeneste på å leie ut en 60kvm leilighet. En ting du må huske på med salg er at du må skatte 25% av fortjenesten, hvis du ikke har bodd der selv de 2 siste årene. Dette gjør det mindre lønnsomt.

Utleiemegler ville jeg kun brukt hvis du kjøper bo på en plass hvor du ikke bor selv (annen by), ellers klarer du å gjøre det selv. Som regel ikke mye arbeid (sett bort i fra når du bytter leietakere.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...