cechel69 Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Hei. Jeg har lest at det går an å legge ut bilder på enkelte nettsider og få betalt for hver gang noen laster ned mine bilder. Men alt jeg har funnet står på engelsk, og det er ikke alltid så lett å forstå. Er det noen som kan forklare meg litt mer hva dette går ut på, og om det finnes noen gode nettsteder man kan legge inn bilder på, helst norske om det finnes. Jeg liker å fotografere, og har lyst til å tjene penger på det. Cechel69 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+134 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Hei. Jeg har lest at det går an å legge ut bilder på enkelte nettsider og få betalt for hver gang noen laster ned mine bilder. Men alt jeg har funnet står på engelsk, og det er ikke alltid så lett å forstå. Er det noen som kan forklare meg litt mer hva dette går ut på, og om det finnes noen gode nettsteder man kan legge inn bilder på, helst norske om det finnes. Jeg liker å fotografere, og har lyst til å tjene penger på det. Cechel69 Det finnes en rekke slike websteder. De største er iStockPhoto, Shutterstock, Dreamstime og Fotolia, tror jeg. Kan man tjene penger på det? Ja. Mye? Ikke nødvendigvis. Husk at disse sidene trenger bilder som kan selges videre til reklamebransjen, aviser, magasiner og så videre. Med andre ord rene, gode, salgbare bilder. Ta en titt i nærmeste ukeblad eller reklamebrosjyre og se på bildene som er brukt der. Det er en grunn til at bilder av forretningsfolk som tar hverandre i hendene selger bedre enn bilder av en elg i solnedgang, og bilder av smilende barnefamilier selger bedre enn utsikten fra stuevinduet ditt. Som regel får du fra 0.5 til 20 dollar for et bilde, avhengig av størrelse og hva det skal brukes til. Ofte vil prisen på et bilde stige etter et det har blitt solgt x antall ganger. Jeg har et bilde som har blitt solgt 10 ganger på Dreamstime, det får jeg nå ca. 40-50 kr for hver gang noen laster det ned. Du må nok ha rundt hundre bilder i portfolioen for at det skal bli mer enn en hundrelapp eller to i måneden -- men hvis du har mange gode bilder, gjerne med mennesker i, kan det fort bli en grei biinntekt. Men neppe noe mer. Bilder av mennesker selger bedre enn bilder uten mennesker. Dersom du har noen som er villige til å stille opp som modell (og signere et såkalt model release form) er det en fordel. Men man kan selvsagt selge bilder av dyr, natur, bygninger, mat, kontorutstyr, osv, så lenge det er kvalitetsbilder. Hvor skal man selge? Selv har jeg prøvd flere sider, inkludert alle jeg nevnte over, men endte opp med å selge eksklusivt på Dreamstime. De aksepterer cirka halvparten av bildene jeg laster opp -- iStockPhoto er for eksempel langt mer kresne. Dersom du kun selger bildene der får du en større utbetaling for hvert bilde. Du kan jo laste opp en håndfull bilder og se om de selger. Hvis ikke er det null problem å avslutte kontoen sin og ta ned bildene igjen. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Uten å slå alt for hardt i bordet så er mitt bestemte inntrykk at det har mye mer for seg å aggresivt markedsføre seg og sine bilder ovenfor byråer, aviser og blader fremfor å benytte tiden til å laste opp rekkevis med bilder på nett som du får noen få kroner for. Om du selger ett bilde til et magasin for 1000,- må du altså selge 500 bilder via en tjeneste som gir 2 kr pr bilde for samme inntjening. Det sier seg selv at å legge inn litt tid for å markedsføre seg mot disse skal gi bedre uttellling. Uavhengig av dette er det en klassisk gjenganger. Unike ting og kvalitet er det som selger bra. Så å sørge for at man holder et høyt gjennomsnitt på bildene sine er ikke dumt. Og dersom man ikke allerde er der er øving, øving, bildekritikk og øving gode tips på veien. Lenke til kommentar
Rabbern Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Hva med en egen nettside og ha reklame, fra click-excange og adsense? det tjener man da litt penger på ikke mye men nok til hostingen av nettsiden. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Neppe - har drevet flere dedikerte fotonettsider som bare formidler bilder fra en fotograf og de er ikke mer besøkt at det langt fra hadde dekket domeneavgiften engang. Har du mange og gode bilder kan det hende du kan få innpass hos Gettyimages, et av de få steder hvor man får valuta for bildene sine. Skal du tjene noe særlig på microstock som er det mest vanlige ellers på en del av de ovennevnte sidene så bør du ha en solid bunke bilder da det ikke betaler my pr bildesalg. En solid bunke bilder som er høyaktuelle for folk å bruke, that is.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå