Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Jeg vant en Nintendo Wii i en konkurranse for et år eller to siden, og fikk esken med tilbehøret, men ingen kvittering eller kjøpebevis. Nå gir den ikke videosignal lenger, ikke bilde på TVen med andre ord. Jeg kontaktet butikken som hadde hatt konkurransen, men de sa at kjøpsloven ikke gjaldt premier, det var derfor det het KJØPSlov. Kan det stemme? Dersom man vinner en bil til 700.000 (yeah, right, in your dreams), gjelder ikke kjøpsloven da heller? Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Du må uansett kunne framstille en kvittering ved garantikrav. Firmaet fikk denne kvitteringen, og hadde de gitt den del deg hadde det vel, så vidt jeg kan komme fram til, ikke vært noe problem å fått fikset den på garantien. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Jeg vant en Nintendo Wii i en konkurranse for et år eller to siden, og fikk esken med tilbehøret, men ingen kvittering eller kjøpebevis. Nå gir den ikke videosignal lenger, ikke bilde på TVen med andre ord. Jeg kontaktet butikken som hadde hatt konkurransen, men de sa at kjøpsloven ikke gjaldt premier, det var derfor det het KJØPSlov. Kan det stemme? Dersom man vinner en bil til 700.000 (yeah, right, in your dreams), gjelder ikke kjøpsloven da heller? Ta kontakt med Nintendo(Bergsala). Når produktene deres brukes som premie i konkurranser er de nok ute etter å gjøre et godt inntrykk, enten de selv har donert det eller ikke. En annen ting er at det er under 5 år siden Wii ble sluppet, altså er alle Wii-er noensinne solgt i Norge fremdeles gjenstand for reklamasjon (det kan diskuteres om det i dette tilfellet egentlig er kjøpsloven som gjelder og ikke forbrukerversjonen). For loven er det dessuten nok med sannsynliggjøring av kjøp, altså skal det være mulig å greie seg uten kvittering. Enten har noen kjøpt konsollen, eller så har Nintendo donert den, og i begge tilfeller burde det være mulig å få det fikset. Endret 18. juni 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Her er det kjøpsloven som gjelder da du ikke har kjøpt denne varen men selskapet som loddet den ut. Ergo har du ikke tilsvarende reklamasjonsrett som du ville gjort om du som forbruker hadde kjøpt varen selv (forbrukerkjøpsloven). ----- isbilen: Hvordan kan du sannsynliggjøre et kjøp uten kjøpskvittering eller banktransaksjonsutskrift? Dersom du kjøper en vare selv, men ikke har noe papir på det, kan du ikke kreve å få reklamere på varen. Ellers kunne alle kjøpt fra utlandet og krevd norsk forbrukerbeskyttelse. Endret 21. juni 2010 av apegryn Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Å sannsynliggjøre er ikke å bevise over enhver tvil, faktisk er ikke en kvittering heller i stand til det med mindre den inneholder et serienummer det ikke er mulig å fikle med. Kan han for eksempel bevise at han vant maskinen i en norsk konkurranse er han et stykke på vei. Nintendo har garantert oversikt over hvor serienumrene har endt opp. Men dette med sannsynliggjøring er vel mest noe som kan gjøre seg gjeldende i en tvistesak. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Å sannsynliggjøre er ikke å bevise over enhver tvil, faktisk er ikke en kvittering heller i stand til det med mindre den inneholder et serienummer det ikke er mulig å fikle med. Nettopp! En kvittering er ikke et 100% bevis men det sannsynliggjør kjøpet. Ergo kan du hevde reklamasjonsrett med en kvittering eller en banktransaksjon som sannsynliggjør kjøpet. Problemet her er at et selskap har kjøpt produktet de loddet ut, og dukker du opp med en kvittering fra et selskap (ikke privatforbruker) så kan selger/leverandør forholde seg til kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven. Jeg er ikke en jurist men det er slik jeg forstår loven. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Ja, det er mulig det kan bli et problem, men det er som sagt et par problemer han i dette tilfellet slipper å tenke på, nemlig at Wii ikke har vært ute i 5 år enda og det derfor er irrelevant hvor i Norge den er kjøpt så lenge han henvender seg til leverandør. Han kan kanskje ikke sannsynliggjøre at maskinen er kjøpt på Elkjøpen på hjørnet, men det burde ikke være nødvendig. Pluss det at leverandøren sannsynligvis ikke er hypp på å miste ansikt. Tror nøkkelen til suksess her er å være snill og blid så lenge som mulig, og prøve å få tak i noen som faktisk har noe de skulle ha sagt i stedet for en sur servicetekniker før man legger saken frem. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Ja, det er mulig det kan bli et problem, men det er som sagt et par problemer han i dette tilfellet slipper å tenke på, nemlig at Wii ikke har vært ute i 5 år enda og det derfor er irrelevant hvor i Norge den er kjøpt så lenge han henvender seg til leverandør. Nei. Det er to ting du ikke tar hensyn til. Norsk reklamasjonsrett er ikke gjeldene for produkter kjøpt i utlandet, og kjøpsloven gir ikke reklamasjonsrett på elektronikkprodukter i 5 år slik som forbrukerkjøpsloven gir. Derfor er kvittering eller banktransaksjonsutskrift gjeldene for å sannsynliggjøre at produktet er kjøpt i norge og av en forbruker. Det er for å være helt korrekt. Såklart kan en treffe den rette forhandler eller leverandør, som ikke vil kreve noe papir fra deg, men nå snakker jeg om de gjeldene reglene som forbruker og forhandler vanligvis forholder seg til. Har noen sjekket om nitendo har en egen garanti på sine produkter? Da kan en kanskje få det dekket gjennom den. Da MÅ du sannsynligvis ha kvittering eller ha registrert produktet ved "kjøp". Men da snakker vi ikke lengre norske lover. Endret 24. juni 2010 av apegryn Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Nå er det også slik at reklamasjonsretten er det butikken/importøren til Norge selv som står for, ikke Nintendo som produsent Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Nå er det også slik at reklamasjonsretten er det butikken/importøren til Norge selv som står for, ikke Nintendo som produsent ehum, ja, selvfølgelig. Reklamasjonsrett er en del av forbrukerkjøpsloven. Garanti er noe produsenten kan selge med varen. Han kan kanskje ikke sannsynliggjøre at maskinen er kjøpt på Elkjøpen på hjørnet, men det burde ikke være nødvendig. Pluss det at leverandøren sannsynligvis ikke er hypp på å miste ansikt. For at du skal forstå skal jeg skissere et par praktiske problemer rundt dette: Han tar med produktet til en selger og sier han vi reklamere på varen. Selger ønsker selvfølgelig ikke å ta inn og reparere en vare han ikke er pålagt å fikse gratis, da det tar tid og koster penger å gjøre en slik jobb (enten egenreparasjon, erstattning eller sending til leverandør). Selger er derimot PÅLAGT å ta seg av reklamasjonen dersom han har solgt varen selv. F.eks. G-sport er ikke interessert i å ta inn alle reklamasjonene på dårlige X-ski som intersport har solgt og motsatt, selv om de fører det samme merke. Derfor kan han ikke ta med en vare til hvilket som helst utsalgssted. Reklamasjonsretten hans pålegger han å reklamere til selgeren han kjøpte varen fra. Så neste problem, som igrunn er rimelig likt forrige: Han sender produktet til en leverandør og sier han vil reklamere på varen. Leverandøren ønsker selvfølgelig ikke å reparere eller erstatte en vare som ikke er kjøpt gjennom dem selv (du betaler jo et premium å kjøpe en vare i norge kontra utlandet), og krever dokument på at han har handlet den varen gjennom et utsalgssted de selger varen til. Noen produktet har flere leverandører og derfor har det også noe å si. F.eks. 'Leverandør_1' som selger 2 wii i året ønsker ikke å reparere de 500 wii som 'Leverandør_2' selger i året. Og verken 'leverandør_1' eller 'leverandør_2' er interessert i å reparere de 5000 wii som er solgt av 'utenlandsk_selger'. Dersom leverandør og/eller selger er godlynte og ønsker å hjelpe selv om du ikke oppfyller kravene for lovpålagt reklamasjonsrett, så er det veldig bra service fra deres side, og det er jo verdt å prøve : ) Endret 24. juni 2010 av apegryn Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 "For at du skal forstå"? Jeg tror ikke du mener noe vondt, men den tonen kan du bare venne deg av med, ingen vil samarbeide med folk som snakker sånn. Jeg forstår, tro du meg, men dette er en litt spesiell sak. Har man ingen forhandler å henvende seg til, kan man gå på neste ledd (importør). Det er bare en importør/representant for Nintendo i Norge, nemlig Bergsala. Dessuten har Nintendo oversikt over hvor serienumrene har endt opp. Er maskinen mellom nr. X og Y, stammer den fra Norge. Men jeg håper altså at denne saken blir fanget opp av godvilje før det blir nødvendig å styre med sånt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven gjelder ved kjøp og salg. Se begge lovers § 1. De gjelder ikke premier. Å diskutere om kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven gjelder har derfor ingen betydning, siden ingen av dem gjelder. Litt avhengig av vilkårene for den aktuelle konkurransen og hva som er gitt av informasjon kan man muligens reklamere etter reglene for alminnelig kontraktsrett (og anføre at den som utlyste konkurransen ikke har oppfylt avtalen). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Case closed. Fikk overtalt en butikk i nærheten til å sende den inn på GARANTI til Nintendo/Bergsala, og fikk helt ny enhet i retur etter 3-4 dager, ingen problemer. Bergsala så trolig av serienummer både når den er produsert, at den er importert til Norge, og at den ikke er meldt stjålet. Benytter anledningen til å rose Nintendo for nok et tilfelle av god service. Vi har (hatt) alt av spillemaskiner fra både Nintendo, Microsoft og Sony, og Nintendo er helt klart best på service (og Microsoft (Xbox 360) dårligst). Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) "For at du skal forstå"? Jeg tror ikke du mener noe vondt, men den tonen kan du bare venne deg av med, ingen vil samarbeide med folk som snakker sånn. Jeg forstår, tro du meg, men dette er en litt spesiell sak. Har man ingen forhandler å henvende seg til, kan man gå på neste ledd (importør). Det er bare en importør/representant for Nintendo i Norge, nemlig Bergsala. Dessuten har Nintendo oversikt over hvor serienumrene har endt opp. Er maskinen mellom nr. X og Y, stammer den fra Norge. Men jeg håper altså at denne saken blir fanget opp av godvilje før det blir nødvendig å styre med sånt. Sorry om tonen min var ufin, det var absolutt ikke meningen. Jeg fikk inntrykk av at du ikke var med på hva jeg forklarte tidligere, og ville derfor gå dypere med noen eksempler som var lette å skjønne : ) Jeg argumenterte kun på grunnlag av hva den generelle lovgivningen i norge sier, siden det var nettopp det trådstarter spurte om. Der tror jeg at jeg har mitt på det tørre. At leverandør viser godvilje er ingenting annet enn positivt og det er bra det gikk godt til slutt Endret 25. juni 2010 av apegryn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå