MrL Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Hei, sitter nå med noe nybegynner utstyr, som kopiert fra profilen min er Sony A330 Sony 50 mm f/1.8 Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC Problemet er at i litt mørke omgivelser merker jeg bildene blir en del støyete selv på lav ISO og blitz, noe jeg antar er fordi det er for mørkt i rommet. Derfor lurer jeg på og en ekstern blitz ville gjøre bra nytte? Er egentlig ikke noen stor fan av blitz, da jeg liker "natulig lys", men ser mange ganger at jeg kanskje burde hatt bedre blitz? Blitzen jeg tenker på å kjøpe er EF-530 Super DG, dette er en ganske dyr blitz(får den dog til 1495, ikke prisen oppgitt i linken), og jeg har nettopp svidd av et par lapper på linsene ovenfor, derfor lurer jeg på om den er verdt pengene? Den blitzen vil vell kaste mer lys ut i rommet og muligens føre til en del bedre bilder? Gjerne skulle jeg ha sett bilder med og uten bruk av denne, men finner lite av det på nettet.. Endret 18. juni 2010 av MrLG Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 En ekstern blits er alltid nyttig. Og jeg synes ikke at ca 1500,- er mye for en blits. Sammen med en eksternblits, så bør spandere på deg en eller annen form for diffuser som du kan sette foran blitsen. Det er ikke alltid du kan bruke tak eller vegg som reflektor til blitsen. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 En ekstern blits er alltid nyttig. Og jeg synes ikke at ca 1500,- er mye for en blits. Sammen med en eksternblits, så bør spandere på deg en eller annen form for diffuser som du kan sette foran blitsen. Det er ikke alltid du kan bruke tak eller vegg som reflektor til blitsen. 1500 er vell ikke all verdens nei, men spørsmålet er om det er en utgift jeg trenger å ta, men det er vell kanskje altid kjekt med en blitz Ellers er den blitzen så svær at det ser egentlig fucka ut å ha den på et såpass lite kamera men jaja Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Neida. Den blitsen er på størrelse med Canon Speedlite 430EX, som på ingen måte ser teit ut på XXXD-kameraene til Canon. Disse kameraene er tilnærmet like store som Sony A330. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Helt enig - det ser ikke teit ut; det ser heller mer profft ut. Sony har jo også en del interessante varianter - HVL-F36AM og HVL-F42AM, for eksempel. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Problemet er at i litt mørke omgivelser merker jeg bildene blir en del støyete selv på lav ISO og blitz, noe jeg antar er fordi det er for mørkt i rommet. Lav ISO? Hvilken ISO benytter du+ For lav ISO kan gi støy (lavere enn det sensorbrikken er god på). Forsøk med 200 eller 400 kombinert med den interne blitsen. En ekstern blits er god å ha (og bør være kvalitet (ofte høy pris). Den har en del fordeler mot den innebyggede: Sterkere, Kan rettes i mot tak, unngår slagskygge, reduserer røde øyne. Inernblits er nok ikke årsaken til støyproblemet ditt. Legg ut exif data på bildene. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Helt enig - det ser ikke teit ut; det ser heller mer profft ut. Sony har jo også en del interessante varianter - HVL-F36AM og HVL-F42AM, for eksempel. Vell fikk bare litt skjokk over hvor stor og høy den var i forhold til kameraet første gang jeg prøvde den, men skal nok overleve Problemet er at i litt mørke omgivelser merker jeg bildene blir en del støyete selv på lav ISO og blitz, noe jeg antar er fordi det er for mørkt i rommet. Lav ISO? Hvilken ISO benytter du+ For lav ISO kan gi støy (lavere enn det sensorbrikken er god på). Forsøk med 200 eller 400 kombinert med den interne blitsen. En ekstern blits er god å ha (og bør være kvalitet (ofte høy pris). Den har en del fordeler mot den innebyggede: Sterkere, Kan rettes i mot tak, unngår slagskygge, reduserer røde øyne. Inernblits er nok ikke årsaken til støyproblemet ditt. Legg ut exif data på bildene. Her er et eksemepl: [image] Image Description = SONY DSC Make = SONY Model = DSLR-A330 Orientation = top/left X Resolution = 350 Y Resolution = 350 Resolution Unit = inch Software = DSLR-A330 v1.10 Date Time = 2010-06-19 21:05:16 White Point = [313/1000, 329/1000] Primary Chromaticities = [64/100, 33/100, 21/100, 71/100, 15/100, 6/100] YCbCr Coefficients = 299/1000, 587/1000, 114/1000 YCbCr Positioning = co-sited Exif IFD Pointer = Offset: 514 PrintIM Data = 124 Byte [Camera] Exposure Time = 1/15" F Number = F5.6 Exposure Program = Shutter priority ISO Speed Ratings = 100 Exif Version = Version 2.21 Date Time Original = 2010-06-19 21:05:16 Date Time Digitized = 2010-06-19 21:05:16 Components Configuration = YCbcr Compressed Bits Per Pixel = 8 Brightness Value = -2.25 BV Exposure Bias Value = ±0EV Max Aperture Value = F5.6 Metering Mode = Pattern Light Source = unknown Flash = Flash fired, compulsory flash mode Focal Length = 100mm Maker Note = 30368 Byte User Comment = Flashpix Version = Version 1.0 Color Space = Uncalibrated Exif Image Width = 3872 Exif Image Height = 2592 Interoperability IFD Pointer = Offset: 31476 File Source = DSC Scene Type = A directly photographed image Custom Rendered = Normal process Exposure Mode = Auto exposure White Balance = Auto white balance Focal Length In 35mm Film = 150mm Scene Capture Type = Normal Contrast = Soft Saturation = Normal Sharpness = Normal Gamma = 2.2 Mulig jeg har n00b instilt kamera da, er forsatt newbie Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 les manual (evt review på nettet) for ditt kamera. Antaglig bør du benytte ISO 200 eller 400. Og et bilde ville ikke vært av veien. Hvordan skal noen egentlig kunne kommentere et ukjent bilde? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) I eksempelet ditt er nok støyen fremprovosert av for lang lukkertid i forhold til hvor stødig du klarer å holde kameraet (så fremt det er tatt håndholdt). Ved håndholdt bruk er tommelfingerregelen at tallet bak 1/-tallet i lukkertiden skal være minst like stort som brennvidden du bruker. Her har du brukt 1/15 (et femtendels sekund) lukkertid på brennvidden 100mm. Du burde helst hatt en lukkertid på 1/100 (et hundredels sekund) eller raskere for unngå kamerarystelser. ISOen ser jeg er satt til 100. Hadde den vært 800 ville du fått 1/120 lukkertid, som ville vært tilstrekkelig. Dog ville nok ISO 800 ført til litt bildestøy, men du ville i det minst fått fryst kamerarystelsen og garantert fått et bedre resultat. Endret 19. juni 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 I eksempelet ditt er nok støyen fremprovosert av for lang lukkertid i forhold til hvor stødig du klarer å holde kameraet (så fremt det er tatt håndholdt). Ved håndholdt bruk er tommelfingerregelen at tallet bak 1/-tallet i lukkertiden skal være minst like stort som brennvidden du bruker. Her har du brukt 1/15 (et femtendels sekund) lukkertid på brennvidden 100mm. Du burde helst hatt en lukkertid på 1/100 (et hundredels sekund) eller raskere for unngå kamerarystelser. ISOen ser jeg er satt til 100. Hadde den vært 800 ville du fått 1/120 lukkertid, som ville vært tilstrekkelig. Dog ville nok ISO 800 ført til litt bildestøy, men du ville i det minst fått fryst kamerarystelsen og garantert fått et bedre resultat. Ser nå at bildene ble en del bedre med tipset ditt Dog alt fra og med 400 iso og oppover ser ganske jævlig ut dog. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Ser nå at bildene ble en del bedre med tipset ditt Dog alt fra og med 400 iso og oppover ser ganske jævlig ut dog. Når du zoomer inn til 100%, ja. Men prøv en utskrift på 13x18cm eller fyll et A4 ark. Tipper du knapt nok ser støyen. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Kjøpte denne jeg Noen som har noen bra tips om hvordan man skal bruke den? Har hørt blant annet at den bør stå skrått opp mot taket samt at vidvinkelplata bør være ute? Noen gode sider med tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå