Gå til innhold

Trenger hjelp med kontrakt og beregning av MVA..

Anbefalte innlegg

Skal selge serveren min.

Får 11000,- for den og personen som skal kjøpe driver firma.

Så kommer problemet...hehe:

Han vil ha en kontrakt av meg hvor jeg noterer opp mva avgiften av 11000,- og generelt at jeg overlater maskinen til han uten mer bøll fra min side...problemet er at jeg ikke har ANELSE om hvordan dette bør settet opp.

Den skal skrives under av meg og personen det gjelder ved levering av maskinen.

Noen som har et ok oppsett på hvordan dette bør se ut? Regner med at han vil trekke moms av maskina og få den noe billigere på den måten?

Som sagt, dette er jeg grønn på... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikkje lov til å selge noke med moms, dersom du ikkje driv eit firma som er momsregistert. For å gjere det må du ha ein omsetning på over 30.000,- årlig.

Dersom du ikkje driv eit moms-registeret firma så har ikkje han du skal selge til lov til å trekke frå moms.

Dessuten så betyr det at du selger for 11k inkl moms, at du får mindre enn 11.000 for serveren din, fordi du må betale momsen (den summen som kjøper vil trekke fra) til den norske stat.

Lenke til kommentar

akkurat...så han kan ikke trekke moms av det han kjøper av meg..da er det jo greit :)

Jeg skal faen ikke betale noe moms til staten for han...det er jo ikke lov engang.

Bare jeg får mine 11k så er jeg fornøyd :yes:

Men har noen et greit oppsett på hvordan det bør se ut?

Lenke til kommentar

Selger du serveren som privatperson så skal du ikke belaste MVA. Driver du forretningsdrift så skal man være registrert som eget firma.

Selger du for under 40000 er det valgfritt om du vil ha momsregnskap, mens selger du for mer må du trekke mva.

Skal du føre opp mva på regningen trenger du å føre opp et organisasjonsnummer, ellers vil man anta at enten selger/kjøper eller begge har prøvd å lure seg unna beskattning.

Du kan bli tatt for å ha tatt mva uten å betalt det til staten, mens han for å prøve å trekke fra innbetaling til staten.

Lenke til kommentar

trur det holder med dette oppsettet

jeg ( navn på selger )

selger pr dags dato ( dagens dato ) en stk ( navn på hva som skal selges ) for kroner ( prisen ) til ( navn på kjøper )

(navn på selger ) ( navn på kjøper )

personlige underskrifter

jeg er ikke sikker, men trur dette holder i henhold til norske lover

MR_T

Lenke til kommentar
Selger du serveren som privatperson så skal du ikke belaste MVA. Driver du forretningsdrift så skal man være registrert som eget firma.

Selger du for under 40000 er det valgfritt om du vil ha momsregnskap, mens selger du for mer må du trekke mva.

Skal du føre opp mva på regningen trenger du å føre opp et organisasjonsnummer, ellers vil man anta at enten selger/kjøper eller begge har prøvd å lure seg unna beskattning.

Du kan bli tatt for å ha tatt mva uten å betalt det til staten, mens han for å prøve å trekke fra innbetaling til staten.

Har man omsettning mer enn 30.000 i året så har man plikt til

å MVAreg. seg. Eller har det blitt økning til 40.000 nå ?

Lenke til kommentar

Har man omsettning mer enn 30.000 i året så har man plikt til

å MVAreg. seg.

Omsetning for mer en 30.000 krever antakelig registrert næringsvirksomhet. Omsettning under ca 40000 (følger sikkert grensen for 1 x Grunnbeløp) gir fritak for å føre mva regnskap. Men man er fortsatt regnskapspliktig.

Jeg tror det er forskjeller i regelverket på dette punktet avhengig om man er registrert i enhetsregisteret eller foretaksregisteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...