Gå til innhold

Hjelp! Feil vitnemål?

kaolla89

Anbefalte innlegg

Har søkt på no universitet og høgskoler da, (vil egentlig jobbe, men greit å ha skole i tilfelle, og greit å ha alt fiksa til neste gang jeg skal søke skole.... :S)

Sendte inn vitnemålene mine fra vgs da, innen fristen. Og de er riktige!

Men igår ringte de meg fra univ. i Bergen (jeg er litt usikker på om det var 'samordna opptak' som ringte (siden de holder til på universitetet i bergen) eller om det var selve uni. i Bergen som ringte, siden jeg har søkt der..)

anyways, jeg hadde visst sendt inn feil vitnemål.

Jeg har gått på to videregående skoler. gk og vg1 formgivning, og vg2 reklame.

Deretter allmennfag påbygg på en annen skole fordi vi ikke hadde allmennfag på reklame.

Da fikk jeg jo to forskjellige vitnemål, siden det er to forskjellige skoler.

Men ifølge han fyren som ringte, så skulle jeg ha sendt inn ETT vitnemål med karaktererene fra begge skolene. Så sa han at jeg skulle kontakte en av de videregående skolene og be de skaffe et sånt til meg da.

Så idag tidlig stakk jeg ned på den forrige videregående skolen jeg gikk på og fikk snakke med hun som var ansvarlig for vitnemålene der. Og forklarte det jeg hadde blitt fortalt.

Hun skjønte ingenting, og ringte også til den første videregående skolen jeg gikk på, der de heller ikke skjønte hva slags vitnemål det var snakk om.

Så nå skjønner jeg hvertfall ingenting!

Broren min har også søkt på høyskoler i år, og han har gått på 3 forskjellige videregående skoler, men ikke fått noe beskjed om å levere noe annerldes vitnemål..

noen som har peiling? o.O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har jeg skjønt litt mer her... har nå funnet ut hva forskjellen på hva et kompetansebevis og et vitnemål er..

og det er kompetansebeviset for den første skolen jeg har sendt inn,

og vitnemålet til den andre.

men ja, ingen har fortalt meg hva forskjellen er, det har alltid vært snakk om vitnemål uansett..

men jeg trudde det var meningen å sende inn dette kompetansebeviset (som jeg trodde var akuratt det samme som vitnemål. tenkte vel at det det ikke var noe særlig forskjell) fordi det hadde alle tre årene fra 1 vgs jeg gikk på på ett ark.

Forhåpentligvis har jeg fremdeles alle vitnemålene fra de 3 åra, (tviler :p)

men noen som veit om det går å sende inn de tre arka da? eller om jeg fremdeles må få tak i ett vitnemål med karakterene fra begge skolene?

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis har jeg fremdeles alle vitnemålene fra de 3 åra, (tviler :p)

men noen som veit om det går å sende inn de tre arka da? eller om jeg fremdeles må få tak i ett vitnemål med karakterene fra begge skolene?

Du kan kun ha ETT vitnemål fra videregående, IKKE tre. Du skal altså kun ha ETT ark, som det står vitnemål på. Det er ikke mulig å ha flere vitnemål fra videregående i ditt tilfelle, da et vitnemål for en med studiekompetanse nettopp skal vise at du har studiekompetanse. Det får du først når du har fullført vgs (med studiekomp), ergo kan ikke den første skolen gi deg noe vitnemål, for du hadde jo ikke fullført da. De har kun gitt deg kompetansebevis.

Jeg har selv gått vgs ved 3 forskjellige skoler, og fikk vitnemål av den skolen der jeg fullførte sisteåret. Her står altså karakterene fra alle 3 årene. At skolen din ikke har klart å hjelpe deg med dette er utrolig merkelig, du får ta kontakt med dem igjen, kanskje de har misforstått deg. Et vitnemål skal ikke være vanskelig å fikse...;)

Lenke til kommentar

hmm ja, veldig merkelig at jeg ikke har fått riktig vitnemål o.O

og at de ikke skjønte hva jeg snakka om... jeg sa til hu dama på skolen at jeg skulle visst ha vitnemålene fra begge skolene på ETT vitnemål..

kan vel ikke være så vanskelig å misforstå.. :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...