Salamence Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Hei. Etter mye problemer med de gamle harddiskene mine kjøpte jeg en ny. Denne ble satt inn i PCen uten problemer. BIOS finder disken, men når jeg setter inn Windows XP CDen og vil installere sier den bare: "Installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på datamaskinen. Kontroller at harddiskene er slått på og koblet til datamaskinen, og at maskinvarekonfigurasjonen er riktig. Du må kansje kjøre et diagnoseprogram eller installasjonsprogram fra leverandøren. "Installasjonenprogrammer kan ikke forsette. Trykk F3 for å avslutte" De gamle diskene hadde IDE tilkoblinger. Denne nye er en SATA2. Link til ny harddisk: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=165775 Som sagt så finner BIOS harddisken, så den må jo være der. jeg har prøvd det jeg kan av jumper innstillinger, men BIOS finner den bare når jeg ikke har noen i. Håper dere kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Du har altså en fungerende disk med Windows? Finner du da den nye disken i Diskbehandling når du kobler den til? Hvilken versjon av XP CD er det du har, er det førsteutgave, eller med en Service Pack? I BIOS er det antagelig noen innstillinger for SATA kontrolleren. Står det noe om AHCI? Det må ikke være ACHI når du skal ha XP. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Hvis det er en gammel maskin/gammelt OS så kan det være at du må innstallere drivere til Sata manuelt under oppstart av innstallasjonen. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Press F6 to load drivers mens Windows-cd'n laster helt i begynnelsen. Så må du finne frem en diskett som inneholder de driverne du trenger for at Windows skal finne harddiskene på SATA-kontrolleren. De driverne finner du på Intels hjemmesider, www.downloadcenter.intel.com hvis du har et Intelbasert hovedkort vel og merke. Du må gjerne aktivere AHCI, som er et bedre system enn standard IDE. Da får du funksjoner som NCQ og litt andre festlige funksjoner. Men da må du huske å bruke AHCI-driverne. Har du ikke floppystasjon (som de fleste ikke har for tiden), må du vurdere å konvertere over til Win7 eller lage en ny WindowsXP-cd med riktige drivere ferdig installert. Husker ikke helt i farta hva det programmet heter... Lenke til kommentar
pstub Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Drivere til S-ATA kontrolleren kan like gjerne installeres fra en USB-disk (minnepinne) som fra en floppy! Ingen grunn til å bytte operativsystem bare for at man ikke har floppy! Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Drivere til S-ATA kontrolleren kan like gjerne installeres fra en USB-disk (minnepinne) som fra en floppy! Ingen grunn til å bytte operativsystem bare for at man ikke har floppy! Hvordan legger du inn SATA driveren fra minnepenn når du skal innstalere XP?? F6 funker kun for floppy på XP. Vista og win7 støtter driver fra minnepenn.. USB floppy disk kan også bruker på XP.. Du kan slipstreame driveren inn på XP plate.. http://www.hardware.no/artikler/slik_kan_du_slipstreame_xp/55104 Endret 18. juni 2010 av taz Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 ahhh, slipstream het det ja. Klarte ikke huske det ordet da jeg satt og skrev sist. Og program du kan bruke er nLite. Veldig enkelt program, trenger ingen store tunge manualer eller noen ting. Kan tilogmed patche Windows med alle servicepacks på forhånd, så slipper man det etterpå. Fjerne unødvendige drivere (som de 10'000 printerdriverne som ligger der, utallige skjermkort osv). Så kan man virkelig redusere størrelsen på Windows Lenke til kommentar
Salamence Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg har nå satt inn min gamle IDE disk med windows installert. Når jeg puttet inn denne fant ikke enhetsbehandlingen min nye SATA disk. Jeg så på CDen med drivere som kom med hovedkortet og fant en RAID driver som jeg innstalerte. Enhetsbehandling finner nå hardisken, men jeg får den ikke til å vises andre plasser. Noen ideer? Og jeg fant frem en gammel floppydiskstasjon og prøver å innstalere driverne derifra. Men når jeg dobbelklikker på stasjonen får jeg bare svaret "sett inn en disk i stasjon A:". Og ja, det er en disk i stasjon a allerede... Noen ideer? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Som flere har anbefalt her så kan du lage ett eget image av os innstallasjonen med Sata driverene bundlet sammen med innstallasjonen. Du kan bundle andre drivere eller servicepacks også, men det kan kanskje være litt vanskelig. Jeg lagde en XP innstallasjonscd med Satadrivere, Servicepack 2 etc for den gamle maskinen min(samme type som du sliter med). Men det var ikke helt rett frem, så jeg hadde noen forsøk før det ble riktig. Jeg husker ikke hvilket program jeg brukte heller, men det var gratis. Lenke til kommentar
Salamence Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Men er det noe vits å stresse med det? Hardisken er jo blitt funnet i enhetsbehandling, den vises bare ikke i Min datamaskin... Er vel noen lettere triks en full re-innstalasjon? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Mulig du er en av de mange som ikke kjenner til Diskbehandling? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Men er det noe vits å stresse med det? Hardisken er jo blitt funnet i enhetsbehandling, den vises bare ikke i Min datamaskin... Er vel noen lettere triks en full re-innstalasjon? Som Hårek er inne på, det at Windows detekterer SATA-disken som en hardware-enhet er ikke det samme som at den detekterer (partisjoner på) SATA-disken som lagringsmedium. Men, nå som du har fått installert SATA-drivere i Windowssystemet ditt slik at det kjenner igjen den nye SATA-disken, så vil vel den raskeste veien til mål for deg nå være å "klone" den gamle IDE-systemdisken, slik at den nye SATA-disken blir en identisk kopi av IDE-disken. Du trenger ikke opprette noen partisjoner på den nye disken før kloningen. (Hvis du gjør det, så vil de bli overskrevet i kloningsprosessen.) Når det er gjort, skal du kunne fjerne IDE-disken og starte opp igjen med SATA-disken som den nye systemdisken. (SATA-driverne ligger jo allerede inne i Windows.) Kloningen kan gjøres fra Windows (- eller i hvert fall startes fra Windows -), eller du kan boote en spesiell applikasjon fra CD eller USB-stick og gjøre det 'utenfor' Windows. Et eksempel på det første er Easeus ToDo Backup, og et eksempel på det siste er Clonezilla. Men det finnes flere. Noen er gratis (som de 2 jeg nevnte), mens noen koster noen kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå