Welcome2Brazil Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Har hatt en Dell Dimension 9200 siden januar 2007 og den har funket perfekt helt til november 2009. Rundt november 2009 begynte den å bli litt tregere enn før, 1-2 uker etter dette, begynte den å henge seg helt plutselig. Jeg har ikke gjort noe med pcen, den er slik den var da jeg fikk den i 2007.Den frøs helt plutselig uavhengig av hva jeg gjorde på pcen. Da restartet jeg pcen og den kunne funke helt greit 1-2 dager. Dette utviklet seg fort og få dager senere hang pcen seg hele tiden slik at den var ubrukelig. Jeg hadde skaffet meg windows 7 i november 2009 og da instalerte jeg det på Dell Dimension 9200 i håp om at alle problemene skulle forsvinne. Instaleringen gikk greit og pcen virket helt fin igjen med windows 7 istedenfor XP. Det eneste problemet var at hvis jeg ikke touchet mus/tastatur på 10 min ville pcen henge seg. Jeg leste litt rundt på google og det virket som at veldig mange hadde dette problemet med win 7. I 1 mnd virket pcen helt fint utenom 10 min no touch= freeze problemet. Men etter 1 mnd begynte det å komme tidligere problemer ved at pcen frøs hele tiden. Jeg prøvde å installere xp og win 7 på ny flere ganger, men pcen hang seg før installeringen var fullført. Til slutt klarte jeg å instalere win7, men nå fryser pcen hver gang etter 1-2 min etter jeg har tatt den på. Er det harddisken som ikke funker som den skal? Hva skal jeg gjøre for å fikse pcen? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Det kan jo være en masse forskjellig som forårsaker dette. Det første jeg ville gjort var å kjøre en solid omgang med Memtest86 for å se om det kan være minnerelatert. En sjekk på temperatur på cpu og gpu er også smart å kjøre da det godt kan være temperaturrelatert. Disken kan forøvrig også testes med verktøy du finner hos de fleste diskprodusenter. Lenke til kommentar
Welcome2Brazil Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Det kan jo være en masse forskjellig som forårsaker dette. Det første jeg ville gjort var å kjøre en solid omgang med Memtest86 for å se om det kan være minnerelatert. En sjekk på temperatur på cpu og gpu er også smart å kjøre da det godt kan være temperaturrelatert. Disken kan forøvrig også testes med verktøy du finner hos de fleste diskprodusenter. Jeg har ikke gjort noe av dette før. Hvordan skal jeg gjøre dette? Kan du du forklare detaljert? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Memtest86 kan du laste ned her. Det står også hvordan du skal gå frem for å teste memoryen din hvis du leser under Technical Info. Kort fortalt så må du brenne en bootbar cd med Memtest86 programmet på, boote fra den og kjøre programmet over ett lengre tidsrom. Disktest program kan du som sagt finne hos de fleste produsenter av disker, her har jeg linket ett fra Seagate som også funker på andre produsenters disker. Seatools. Det er samme prosedyre for slike programmer så du kan brenne dette programmet på samme cd som Memtest slik at du kan kjøre begge testene. NB. Memtest og Seatools bruker lang tid på å teste så det kan være smart å gjøre dette over natten f.eks. Temperaturovervåkningsprogram finner du her. Det er bare og innstallere som et vanlig program og starte opp. Prøv gjerne og kjør programmer/spill for å se hvor høyt temperaturen går under belastning. Endret 18. juni 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå