Gå til innhold

Ny GPU til 3 år gammel PC - verdt det?

Anbefalte innlegg

Hei,

Min trofaste maskin fyller snart 3 år, og begynner å henge et stykke etter når det gjelder spill. Dette er den vesentlige inmaten i den for øyeblikket:

-Intel C2D E6750 2,67GHz

-2x 2GB ram, Kingston

-8800GTS 320MB

-NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W PSU

Med mine knappe kunnskaper har jeg kommet frem til at den beste investeringen vil være ny GPU. ATI 5850 ser for meg ut som et veldig godt kjøp, men jeg er noe usikker på om det er verdt å oppgradere denne PCen i det hele tatt?

Hovedkortet støtter ikke socketen intel i3/i5/i7 bruker, så prosessoroppgradering er uaktuelt for øyeblikket. Jeg er for øyeblikket inne til førstegangstjeneste og skal begynne studere til høsten, så økonomien er knapp. Jeg vil derfor ikke koste på meg noe nytt hovedkort for foreløpig.

Så mitt spørsmål blir da: Er det verdt å koste på denne PCen et 5850? Vil prosessoren jeg har klare å holde trutt med GPUen? Og vil PSUen være tilstrekkelig til å drive det?

På forhånd takk for svar :)

-Takeru

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter med samme mengde minne og med enda eldre prosessor enn deg. Socket 939 og DDR. Siste oppgradering var fra et 8800GT, 512MB hvis jeg husker rett, til et GTX260. Det aller meste av nyere spill er spillbart i 1680x1050 med de fleste innstillinger på maks, men jeg merker at CPU og minne begynner å slite litt nå. Ingen vits for meg nå å gå for ny GPU igjen før alt annet har fått et løft.

Min PSU: Corsair HX 620W.

Bruk: Fire WD Black snurredisker, 3 PCI: lydkort, trådløst nettverk og 4 stk USB - alt er i bruk, pluss 8 USB direkte tilkoblet hovedkortet (eksternt + internt). PSU er lett lunken, blir ikke varm.

For din del tror jeg fint du kan gå for ny GPU, den vil du jo fint kunne bruke i neste PC også! Ikke 100% sikker på om PSU holder, men det kan sikkert andre svare på for deg! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som Dunsay nevner så er det jo en del du kan bruke på ett nytt oppsett hvis det viser seg at det ikke funker som tenkt.

Det er jo også sånn at nye grafikkort av de litt mer raffe utgavene krever mye av cpuen.

EDIT: Northq psuene var ikke kjent for å være de mest stabile psuene, og de leverte vel heller ikke helt i henhold til varebeskrivelse, men det er verdt ett forsøk før du går til innkjøp av ett nytt power også.

Endret av vidarkri
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo også sånn at nye grafikkort av de litt mer raffe utgavene krever mye av cpuen.

Godt poeng, men hans CPU er noe kraftigere enn min. Min smålugger litt med et GTX260, men ikke mer enn at det ennå er ganske levelig.

Lenke til kommentar

Godt å høre at CPUen fortsatt vil duge en stund til. Har aldri hatt problemer med ustabil PSU, men hvorvidt den leverer det den hevder vet jeg ikke. Har derimot lest at 5850 er et ganske strømgjerrig kort, så håper det går bra :)

Er det noe annet jeg må tenke på når jeg bytter GPU? Er fullstendig ferk på det området, har aldri oppgradert enkeltkomponenter før. Jeg regner med det passer i samme slot på hovedkortet som min gamle GPU?

Lenke til kommentar

Den er grei! :D

Tusen takk for hjelpen til dere begge. Thumbs up!

*løst*

EDIT: hmm, emnetittelen endres ikke selv om jeg trykker på "løst", hverken i firefox eller chrome. Kan det ha noe med at jeg kjører ubuntu mon tro? Får teste det på en windows-PC litt senere.

Endret av takeru
Lenke til kommentar

Takeru, bare en bitteliten notis: Siden du kjører ubuntu vil nok nvidia være det beste GPU-valget for deg siden deres drivere er veldig mye bedre enn AMD sine for GNU/Linux. I tillegg har Catalyst 10.6 medført store regresjoner i ytelsen. Evergreen (HD5xxx) er foreløpig heller ikke godt støttet av de åpne driverne fra AMD. Når det er sagt så er jo 5850 et fantastisk kort med rimelig gode OC-egenskaper hvis du vil pumpe opp ytelsen litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...