Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nestenulykke etter vindusvisker-krasj

Anbefalte innlegg

Heisann karer,

Først en liten gjenfortelling av min dramatiske kjøretur i går kveld: Kjørte i 90 på motorveien i styrtregnet, med vindusviskerne på full rulle. Plutselig smalt det, og jeg så til min store overaskelse at den ene viskeren hadde trædd seg gjennom den andre. En sekund senere forsvant all sikten, og jeg klarte med nød og neppe å få stoppet i veiskulderen.

Noen hundre meter senere, etter jeg hadde sprunget ut å dradd viskerne løs, skjedde det samme igjen. Den ene viserarmen var skikkelig lealøs, og løsningen for å komme meg hjem ble å legge armen langs siden på bilen, holdt fast av sidespeilet på sjåførsiden.

Hva tror dere må gjøres nå? Går det an å bare bytte den armen som henger å slenger? Hvor kjøper man eventuelt en viskerarm? Og er det mye styr for å bytte den? Bør dette gjøres av fagfolk? Selve viskermotoren ser ut til å fungere som den skal. Virket som den slo seg av med en gang viskerne krasjet i hverandre.

Håper dere vet råd, karer, for det er vanskelig å klare seg her jeg bor med en bil som bare kan kjøres i godværet :)

Har en Huyndai Elantra stasjonsvogn fra 97.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest trolig er det ett eller flere stag som overfører bevegelsen fra motoren til viskerarmen, og det er et slikt stag som har løsna.

Ikkje anna å gjøre enn å åpne panseret og se etter.

Alternativt, det kan være festet til armen som er løst. Da er det gjerne en mutter på akselen den roterer rundt. Sjekk at den sitter godt.

Om armen sitter løst på akselen, og festemutteren sitter godt kan det bli dyrt, for da er sporet på akselen trolig ødelagt, og det å bytte ut den kan bli noe mikkmakk.

Lenke til kommentar

Er det armen som er løs eller leamikken bak?

Om det bare er armen er det vanligvis bare å stramme den ene mutteren som holder armen. (men ta av armen først, og gjør rent så ikke det er for mye metallspon i mellom).

Mutteren sitter helt i bunn av viskerarmen, der armen er festet til akslingen. Sitter vanligvis en plastpropp eller et deksel over som du må vippe ut.

I værste fall er alt av spor på akselen og arm slitt bort - da må det byttes litt mer, og siden du spør om dette her høres det ut som en jobb for et verksted.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen gutter! Det var bare å poppe opp et deksel som lå litt skjult bak panseret, og stramme mutteren. Nå funker den som bare det igjen.

Icedragon: Ikke noe særlig det der. Hadde dama kjørt bilen da det skjedde hadde hun garantert havna utfor veien. Skumle saker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...