I543 Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Kjøpte ein Asus Eee pc av Amentio på internett i juli 2009. Tok den med til afrika i august og brukte den fram til februar. Laderen slutta å fungere i desember. Ein norsk kollega satte sammen ein ny 12volts lader til meg (kopla saman av ein 12v lader og riktig plugg). Pcen brukar 12v. No fungerte pcen heilt fint fram til mars med den heimelaga laderen. Då eg skulle lade opp pcen ein gang i mars, slokna ladelyset etter eit minutt. Eg skrudde på pcen, men pcen slokna i oppstarten etter ca eit halvt min. Den ville ikkje på igjen. Dagen satte eg i laderen igjen. Då lyste ladelyset i ca 1 min.før det slokkte, men eg fekk ikkje på pcen. Er det batteriet som er gåent? I afrika er det veldig støvete. Kan dette ha hatt noko å seie og bli brukt mot meg? No er eg tilbake i Norge. Det er tre månadar sidan pcen streika, men eg har ikkje hatt mulegheit til å klage før. Eg har vert i kontakt med Amentio. Dei sa eg skulle ringe til Asus i Stockholm. Her fekk eg vete at batteriet berre hadde eit halvt år reklamasjonstid, og at det ville bli dyrt å ordne problemet. Kva kan eg kreve av Amentio/Asus? Kan eg kreve reprasjon, pengar tilbake eller ny pc? Bør eg la vere å nevne den heimelaga laderen eller afrika? Endret 18. juni 2010 av I543 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Visse ting i en pc er ofte gjenstand for forkortet garanti da de regnes som slitedeler. Batteri vil nok havne innunder denne kategorien, spesielt på en gammel maskin. I ditt tilfelle så er jo ikke maskinen mer enn 1 år gammel og det medfølgende batteriet er da ment å vare lenger enn 1 år, så jeg ville tatt en krangel med leverandøren på dette. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Visse ting i en pc er ofte gjenstand for forkortet garanti da de regnes som slitedeler. Batteri vil nok havne innunder denne kategorien, spesielt på en gammel maskin. I ditt tilfelle så er jo ikke maskinen mer enn 1 år gammel og det medfølgende batteriet er da ment å vare lenger enn 1 år, så jeg ville tatt en krangel med leverandøren på dette. Det er ikke noe som heter slitedeler i loven - uansett er ikke garanti relevant for vurdering av mangel. Kunden får reklamere på bakgrunn av fkjl. til amentio, og ta det derfra. Den ligger for så vidt innenfor hva jeg minnes FTU mente var rimelig levetid for et batteri. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Dersom det er batteriet, skal jo maskinen fortsatt fungere på nettstrøm. Dersom den ikke fungerer, er det noe annet enn batteriet som er feil. Spørsmålet er jo hvorvidt laderen er årsaken til at problemene oppsto eventuelt oppholdet i Afrika. Det du iallefall burde gjort var å reklamere på laderen da den feilet. Mener også at jeg har hørt at FTU mener at et år er rimelig levetid for et batteri. Uansett, ta kontakt med Amentio, og reklamer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Det er to ting som kan brukes mot deg her -At du brukte en uoriginal (og "hjemmelaget") lader -Om du ikke har renset PC'en for støv jevnlig selv om du har vært klar over at miljøet den har stått i har vært veldig støvete (Afrika). Løses enkelt med trykkluft på boks, for eksempel. Det er forsåvidt ikke noe du MÅ nevne når du leverer inn PC'en, men de kan finne ut om feilen skyldes støv, evt feil spenning inn i maskinen. En annen ting du heller ikke MÅ nevne, er at feilen oppsto for en stund siden, men at du først reklamerer nå. Forbrukerkjøpsloven sier at alle feil må meldes innen rimelig tid, og at rimelig tid ikke kan være under to måneder. Vil forhandler/importør være vriene, kan de hevde at tre måneder er over rimelig tid. På din side, har du vært i Afrika frem til nå (?), noe som muligens kan tale til din fordel. Men jeg har aldri hørt om noen som har fått avslag på reklamasjon på grunnlag av at det har gått mer enn to måneder siden feilen ble oppdaget. Om batteriet er ødelagt, og det ikke skyldes din hjemmelagede lader, så mener også jeg at å støtte seg på seks måneders garanti ikke holder. Forbrukerkjøpsloven gir deg nok grunnlag til å slå i bordet med at et batteri ikke skal miste all futt i løpet av ett år. Du har to års reklamasjonsrett på et batteri, så lenge man er klar over at batteriet kan få noe dårligere kapasitet i løpet av denne tiden. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Så lenge Amentio har vært inne på en realitetsdrøftelse av forholdet uten å ta et forbehold, så er den relative reklamasjonsfristen i behold. Lenke til kommentar
simentp Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Kan det ha noe og gjøre med at hvis det er en annen spenning i kontakten i Afrika en i Norge? Ikke 230v men noe annet så den han lagde til ble feil på spenningen der? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Tror de har 230V der, men ikke helt sikker. "Alternativet" er 110V. Uansett, hvis ikke laderen har auto-switch (så den automatisk justerer seg etter inn-spenningen), så ville den gått i stykker med en gang man satt i kontakten og ikke etter en stund. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Veldig ofte hvis du bruker annen lader enn den orginale kan de gi ut en annen volt og amper. Dette vil skade batteriet over tid. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Ja, for selv om volten er lik, må man vel også se på ampere. Det er vel forskjell på hvor godt forskjellige batterier tåler å gå opp i ampere under ladingen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Laderen sitter ikke i strømadapteret(det eksterne) så vidt eg vet. Dette er en enkel strømadapter som transformerer spenningen inn fra vekselstrøm til likestrøm samt transformerer spenningen ned fra 220v/110v til 11-19v(det maskinen skal ha inn). Det er jobben til den eksterne "dingsen". Det er ingen ladekrets i strømadapteret. Ladekretsen sitter derfor i selve maskinen, og bruker den spenningen den får levert av strømadapteret til å lade opp batteriet. Under ladeprosessen varierer det hvor mye strøm som trengs så det er viktig å sørge for at det nye adapteret må minst kunne levere samme mengde strøm som det gamle. Det kan gjerne kunne takle 5 amper når det gamle kun trengte 1.2 amper, men du kan da ikke bruke et adapter som kun kan levere 0.8 amper. Da vil adapteret ryke(eller sikringen, om den har det(forhåpentligvis)). En annen ting som er viktig er at spenningen som blir levert inn til maskinen er relativt stabil i forhold til hva som er angitt. Om maskinen skal ha 12v så vil du kunne ødelegge maskinen om adapteret leverer 18v. Motsatt kan også maskinen bli ødelagt, men da er det mest sannsynlig at den bare ikke fungerer. I andre land(typisk u-land) er ikke strømnettet av en såpass kvalitet at det klarer å levere en stabil spenning. Dette er noe som resulterer ofte i ødelagte strømadaptere. Enda værre blir det om spenningen varierer inn til selve maskinen. Dersom erstatningsadapteret ikke klarer å jevne ut spenningen og sørge for konstant spenning så vil dette ødelegge maskinen i stede for adapteret. Derfor oppgir alle produsenter at du kun skal bruke maskinen med original strømadapter så de vet at maskinen har fått en stabil strømforsyning. Så det som kan ha skjedd her er at spenningstopper i Afrika har ødelagt original strømadapter. Når du da byttet til en uoriginal adapter så har denne ikke klart å levere stabil 12v og dermed ødelagt ladekretsen. Eg antar det er ladekretsen i maskinen som er ødelagt siden det ikke er mulig å slå på maskinen uten batteriet i. Med forbehold om feil da eg ikke kjenner Asus Eee. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå