Carpe Dam Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Jeg har en LaCie ekstern harddisk av ukjent modell etc. som jeg har en del gamle saker på, mesteparten tilhører fruen. Skulle kopiere dette over på datamaskinen så jeg fikk litt bedre sikkerhet på det, men etter noen filer låste hele kopieringsjobben seg. Slo av og på disken og prøvde igjen, samme resultat. Da jeg slo av og på disken tredje gangen fikk jeg vite at den må formateres. Siden kona flår meg levende med en kakespade om jeg mister det, er jeg lite lysten på det. Noen som vet årsaken til at det stopper, evt. hva jeg kan gjøre for å få tilbake responsen? Pandora Recovery viser at disken ikke har bootbart filsystem. Jeg kjører på Win7 x64, og om det betyr noe så var diskene jeg skulle kopiere til to Samsung F3 i RAID1 på et MSI X-58 Pro-E hovedkort. LaCie-disken er koblet rett til hovedkort med FireWire. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Prøv å ta disken ut av kabinettet og koble den med SATA kabel. Da eliminerer man eventuelle problemer med kontrolleren. Flytter tråden til Lagringsmedier. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Er en ATA-133-fossil. Windows starter ikke opp med disken tilkoblet, selv ikke i sikkermodus. Bootsekvens er sjekket og funnet i orden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Så du har koblet den til en PATA kabel? Er det i BIOS det stopper opp? Det er en kjent problemstilling at en defekt disk får BIOS til å henge. Da er det ikke så mye å gjøre, annet enn IBAS. Eventuellt prøve å skaffe en akkurat maken disk og bytte over kretskortet. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Jeg kommer frem til "starter windows", hører litt aktivitet, men det skjer ingenting (på 10 min iallefall). Feilen dukket opp da jeg avbrøt en filoverføring med strømknappen på disken, hvor er det feilen havner da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Da kan man vel forvente at filsystemet blir korrupt, men det skal det være mulig å gjøre noe med. Akkurat dette symptomet kan jeg ikke huske å ha vært borte i, har ingen anelse om hva som gjør det. Det du kunne prøve er å boote en Linux Live-CD (f.eks Ubuntu) og se om den klarer å komme inn på disken. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Går dette an å gjøre fra en minnepinne? Har ikke brenneCD'er. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Ja, det er ganske vanlig å gjøre. Men jeg er ingen ekspert på området, antar du finner noe info her: http://www.google.com/search?hl=en&source=hp&q=linux+live+usb&aq=1&aqi=g10&aql=&oq=linux+live&gs_rfai= Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Ingen av linux-løsningene jeg prøvde fungerte. DSL bootet ikke, og en recoveryløsning jeg fant funket heller ikke. Satte den tilbake i kabinettet og brukte en random recoverysak fra download,com, det gjorde susen. Tror jeg har fått reddet det meste nå. Kanskje jeg til og med slipper å sove på sofaen =P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå