Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

klage på gymkarakter (vgs). hvordan gå fram?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi fikk utdelt karakterene våre i dag, og alt gikk stort sett som forvanta, bortsett fra gym :ermm: Dette høres kanskje veldig arrogant og overlegent ut, men jeg mener virkelig at jeg fortjener 6 i gym, og ikke 5 som jeg fikk på karakterarket. Og nå skal jeg fortelle hvorfor:

Vi har hatt en en god del individuelle tester i år - den første var 3000 m. Jeg gikk for å ta skolerekorden som var på 9.30. I og med at jeg sprang på 9.43 i andreklasse følte jeg at det var et realistisk mål. Jeg sprang alt jeg kunne og kom i mål på tida: 9.19 :new_woot: Altså skolerekord, beste resultat oppnåd på skolen gjennom tidene. (nestemann i mål løp på 10.40)

Neste test vi hadde var styrke. Den var 3-delt, og bestod av henholdsvis armhevinger, hang-ups/chins og sit-ups. Jeg klarte 83 armhevinger (godkjent under streng observasjon, type militærregler). På hang-ups delen klarte jeg 21. Og etter hvert på sit-ups-delen fikk jeg beskjed om å stoppe, fordi jeg hadde tatt så mange :p Nest beste resultat oppnåd på disse testene var 42, 15, og 70.

Ellers har vi drevet mye med ballspill, som volleyball og fotball gjennom året. Og der vil jeg påstå at jeg har klart meg ganske bra, da jeg har spilt fotball fra jeg gikk på barnehagen. I tillegg til det nevnte har vi sprunget en god del stafetter med kreative innslag, som å hoppe på en fot, krabbe, løpe bakover osv. Jeg mener jeg også her har skilt meg ut, da jeg har relativt bra spenst og hurtighet (synd vi ikke fikk testa farten på 60 m i år.

Så jeg har nå bestemt meg for å levere en skriftlig klage på dette, og hadde satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg fram :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde ingen muntlige prøver, men vi hadde en egentreningsperiode med temaet utholdenhet. Dette burde også tale til fordel for meg. Stort sett alle var inne og chilla med fotball, mens jeg var ute i regna og sprang intervall i skogen! Det der hadde jeg nesten glemt, faen nå blir jeg bare enda mer irritert! :mad:

Lenke til kommentar

Men vi har ingen konkrete krav for de ulike karakterene. Vet at mange andre skoler har det sånn. Det var f.eks en klassekammerat som flytta til byen dette året, og på den skolen hadde de f.eks 50 armhevinger for 6. 10.00 på 3000 for 6 og sånn. Irriterer meg grenseløst at han går ut av videregående med 6, mens jeg må nøye meg med 5, når jeg har herja med han i 2 år, og knust ham på alle mulige øvelser(tidligere år har vi hatt 60m, lengde, kast med liten ball med mer, og resultatene mine der har ikke vært noe dårligere enn utholdenhets- og stykretestene). Jeg fatter virkelig ikke at det er mulig å gi meg 5. Da vi gikk på ungdomsskolen sa lærern at jeg var den klareste 6-er eleven hadde hatt noen gang :hmm:

Lenke til kommentar

noen som vet når klagefristen er btw? :)

For å legge til litt:

Vi hadde en hurtigklagefrist, om du skal studere til høsten, og en lengre klagefrist. Det må du bare høre med skolen din.

Når du klager bør du skrive noe av det samme du har skrevet her. Når det gjelder sammenligningen med andre elever så er ikke det noe poeng. Det du heller kan gjøre er å vise til andre skoler som har bestemte krav, og hva disse er. Alle skoler skal ha like krav for å oppnå samme karakter.

Utover det må du huske å nevne alt du har vært med i år, sånn at ikke læreren svarer med å peke på det svakeste du har gjort. Da er det bedre at du tar med det i argumenteringen, og at ikke det kan veie så mye.

Hun må begrunne karakteren, og jo mer utfyllende du skriver, jo vanskeligere blir det for henne å forsvare den hun satt.

Lykke til, og fortell gjerne om resultatet.

Lenke til kommentar

Dette bare understreker hvor latterlig gymkarakteren i skolen er. I klassen min må du være norgesmester i din aldersgruppe i 3000-meter for å få en sekser på den testen, og en godt trent, tyn, relativt rask elev som meg får samme karakter som feite badeblubber som ikke kan annet enn å gå 3000-metern.

Jeg fikk en 2 for å løpe 3000-metern på 14 min, mens en god venn som går i en annen klasse på samme skolen fikk en 3 for å løpe på 16 min...

Jeg sykler mange kilometer fram og tilbake til skolen hver eneste jævla dag i tillegg til at jeg er en aktiv syklist på fritiden. Får jeg noe for dette i gymmen? Selvsagt ikke! I gymmen har det alltid vært fokus på alt annet enn det jeg er god på. Og når vi først har en styrketest, hvilke øvelser vil ikke gymlæreren bruke til testing av styrke? Jo, det er beina, den eneste delen av kroppen som jeg er mye sterkere enn andre i klassen.

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Takk for supert svar Zjukov: :thumbup:

Når det gjelder svake punkt...ja, jeg vet ikke...

Jeg har nevnt alt vi har drevet med i år. Vi har ikke hatt f.eks. dans, turn, aeorbic etc. som mange jeg kjenner ofte blir satt ned for. Det svakeste jeg har gjort må i tilfelle være lagidrett, da dette ikke kan måles i tall. Men som nevnt tidligere spiller jeg fotball (1. divisjon junior), så jeg synes det er veldig merekelig hvis jeg trekkes ned for ballspillprestajonene. Vi vant også fotballturneringa på skolen, og jeg var jo med og bidro der :yes:

Så egentlig fatter jeg ikke hva jeg får 5 for. Det er så kjedelig å tenke på med tanke på at jeg trener målretta og hardt 10 ganger i uka. Og vet du skrev at jeg ikke skulle ta det med, men jeg synes det er så utrolig urettferdig at en småfeit, utrent kropp, som løper 6 min seinere enn meg på 3000 får samme karakter.

Ifølge den nye læreplana skal jo karakteren måles i prestajon, og ikke innsats. Det blir med andre ord, akkurat som i matte; presterer du kommer karakterene. Presterer du ikke, får heller ingen god karakter. Heller ikke hvis innsatsen er god. Men som regel henger jo innsats og prestasjon sammen da - du oppnår ingen god prestasjon uten innsats :p

Kan jo nevne at jeg ikke er noen tynn flis som bare hevder meg på grunn av vekta. Jeg veier over 80 kg, så jeg har nok å dra på... :whistle:

Har heller ingen "løpemuskulatur", da langrenn er hovedidretten min :)

Endret av skjønneringenting
Lenke til kommentar

Husk også at det lønner seg å dokumentere resultatene dine så godt som du kan. Nå vet jeg ikke hvordan læreren din er, men jeg hadde en lærer på ungdomsskolen som løy i sin respons til min klage om at en gruppekarakter jeg og 3 andre hadde fått var 5, selv om vi (og rundt 15 andre i rommet) tydelig hørte henne si 6 noen uker tidligere.

Dersom du kan klare å få læreren din til å utlevere noen form for dokumentasjon på resultatene du har fått, flott.

Husk også at det kan lønne seg å be læreren din om en begrunnelse eller en liten prat rundt karakteren du fikk. Da får du kanskje noen nye "points of attack". Om du da kan diske opp i klagen med at "faglærerer mente at ......., noe som motbevises av mine resultater ....", tror jeg du er på god vei.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Vel, vi har ikke hatt noen form for gruppevurdering. Vi hadde det i 2.klasse riktignok, men det tells jo ikke i år. Jeg burde sikkert ta muntlig kontakt med lærern ja, men føler at han har lurt meg, fordi han sa her i vinter at de valgte å gi hele trinnet(dvs toppene) 5 i 1. termin. Ikke fordi ingen var god nok til å få 6, men fordi gymlærerne var enige om å gjøre det på den måten. Han tok kontakt med meg personlig for å si dette, mao sa han det bare til meg, ingen andre (har snakka med folk i klassen så dette er jeg sikker på). Jeg tolket det sånn at han da ville gitt meg 6 dersom lærerne ikke hadde valgt å "holde igjen" den karakteren. Nå i ettertid ser jeg jo at han bare har lurt meg. Ved å ikke gi meg 6 i 1. termin, slipper jo han å begrunne hvorfor jeg da hadde blitt satt ned til 5. Dette gjør jo situasjonen mye greiere for ham, da det er lettere å forsvare karaktersettingen, siden jeg ikke går ned.

På grunn av dette ønsker jeg ikke å snakke med ham :hrm: faen for I-D-I-O-T!!!

Endret av skjønneringenting
Lenke til kommentar

Da foreslår jeg du gjerne på en saklig og litt forsiktig måte forteller om den praksisen i klagen også, men på en annen side kan han godt nekte for det. Husk at når du skriver klagen, så skriver faglærer ikke bare en begrunnelse på karakteren, men også en slags respons til det du skriver, fordi faglærer får se din klage. Dermed er det dessverre lett for at han kan pirke hull i dine argumenter ved å lyve eller lignende. Du derimot kan ikke forsvare deg mot det han skriver.

Skjønner også at du er irritert på ham, men det å snakke med faglærer før du klager er kjempeviktig. Spør hvorfor du fikk det du fikk, prøv å argumenter litt med ham for å se hvilke argumenter han finner for at du skal ha 5 osv. Prøv også å se an litt hvordan han reagerer på at du vurderer å klage, om han tar det OK eller om han er fornærmet og sur.

Lenke til kommentar

Tror jeg dropper det i klagen ja. Han kommer garantert til å si at jeg feiltolka ham, selv det er liten tvil om hva han egentlig mente. Jeg prøver å unngå å skrive om alt som kan bli brukt mot meg. Kommer f.eks ikke til å skrive: "jeg har kjempebra holdning, og skryter av andre når de legger en fin passning", selv om det faktisk er noe jeg gjør. Det eneste han kan ta meg på er egentlig å lyve om at jeg har dårlig holdning, viser liten interesse for faget, klager mye etc. Han kan umulig si at jeg har for dårlig resultat på de individuelle testene, og hvis han sier at jeg f.eks sprang på 11 min, istendenfor 9.19, vil ikke det by på så store problem. Har tross alt over 20 vitner som var med på det samme løpet... :yes:

Noen som har en "mal" for hvilke resultater man må ha for å oppnå de ulike karakterene? Da tenker jeg først og fremst på de individuelle testene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...