Gå til innhold

Nettverket dropper ut under filoverføring

TRL

Anbefalte innlegg

Har et lite hjemmenettverk her med noen pc'r i. Har en linksys bredbåndsrouter(også trådløs) som styrer nettverket. Denne har 4 porters switsj innebygget, og har 10/100 som forbindelse mulighet. Har 1Gb på nettverkskortet som er innebngget i mitt HK. Kjøpte derfor en ny switsj som tar 1G forbindelser for å få litt mer glede av raske overføringer.

Nettverket mitt har mange enheter, de viktigste er: Min stasjonære ,En Nas disk, Min Laptop, En server(leker litt med web),PC til TV, Konas Laptop,Sønnens Laptop, Datters Stasjonære. Har også andre maskiner som jeg skrur på eller har inne til rep.

Flyttet derfor flere av de maskinene som har 1Gb nettverksmulighet over på den nye switsjen, og da begynte problemene. Under overføring mister jeg nå plutserlig nettverksforbindelsen. Velger da å deaktivere og reaktivere nettverkskortet for å få forbindelsen tilbake igjen.

Noen som har peil på hva som skal til for å løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du skikkelige kabler som er koblet etter skjema?

Ja, for det meste. Bruker både kjøpekabler og egenproduserte kabler. Egenproduserte er laget etter skjema og nøysomt utført.

Min pc som mister forbindelsen er koblet opp med kjøpekabler, og det er de andre enhentene i gb switsjen også.

Lenke til kommentar

Hvilken Linksysrouter er det? (eks WRT-600). Er det kun din PC som faller ut?

Hvilket operativsystem har du på datamaskinen og evt hvilket hovedkort?

Routeren er en WRT54GS

Switch'en er en ZyXEL GS-108B

Har også en WRT54G i nettverket som bare fungerer som trådløst aksesspunkt siden det var dårlig forbindelse i kjøkken enden av huset(huset er lite, men trenger det likevel), spesiellt i kjelleren hvor junior holder til.

Det er jo i hovedsak min PC som jeg jobber ut i fra.

Hovedkortet er et MSI K8N Diamond med 2 innebyggede nettverkskort. Et Marvell og en Nvida nettverkskort.

PC kjører Windows 7 enterprise 64b.

Hadde ingen problemer når enhetene var koblet direkte i linksys'en, men da hadde jeg bare 100mbits nettverk. Ideen var jo å ha noen 1000Mbits enheter koblet sammen på en egen switsj for få raskere filoverføringer. Nas disken min har 1.5 Terrabytes satt av til hovedsakelig bilder og kjører raid 5(?) på 4 500gb disker. Fordi jeg hovedsakelig skyter raw bilder blir de store, og når jeg skal håndtere slike datamengder går det sykelig tregt å lete frem rett bilde blandt 70 000 (burde ha slettet 3/4 men.....)

Nas disken tror jeg kjører en form for Linux, har forresten oppgradert den en gang også.

Hadde et problem som lignet på ditt for noen år siden, men jeg hadde ikke noen svitsj inne i bildet. Det løste seg den gangen ganske greit med en firmware-oppgradering av routeren.

Har en WRT54GS som allerede er oppgradert til siste firmware, tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har lignenende PC med MSI hovedkort og Win7 x64.

Hos meg ble jeg så plaget med utfall av nettverk at jeg måtte sette inn et PCI-nettverkskort. Var komplett umulig å få nok stabilitet med hovedkortets LAN.

Prøvde med forskjellige drivere og biosoppdatering uten at det hjalp mere enn litt.

Nå er det god respons på LAN via det nye Gigabitkortet. Du får kort for 10$ på E-bay.

Du kan sjekke stabiliteten mellom PC og router ved å gå i CMD og skrive:

ping 192.168.1.1 -t

Normalt skal man ligge på 1ms, eller noen få ved høy last.

Sliter også med Logitech G5-mus og Win7 x64. Har gått så langt som å slå av paging file mot harddisk for å å den til å bli stabil.

Vi er langt fra de eneste som har trøbbel med sånne ting og Vista x64 har tilsvarende kode og problemer....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen komponenter har "power saving" option... som ikke er 100%, det kan være lurt å sjekke og slå av slike funksjoner.

i tilegg så har SMB/CIFS lidt problemer med Timeout, og i tilegg finnes det andre timeout på TCP/IP stacken også, sammen kan dette skape helt unødvendige timeout ved filoverføring.

den beste måten å teste nettet på er å bruke ping med store pakker

som for eks. "ping -l 9000 ip.på.maskin" hvis du får mye timeout eller drop, så har du problem på nettet, som kan være allt fra løse kontakter, dårlig utstyr, manglende firmware oppdatering eller manglende skjerming / elektroniske forstyrelser..

så er å sjekke MTU og få den til å bli optimal, samt selvfølgeligt sjekke Duplex settings på dine enheter, Gbit enheter bør stå på "Auto"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...