Gå til innhold

OS på ssd: Crucial C300 eller intel x-25 M i raid?

Anbefalte innlegg

OS på ssd:

Crucial C300 128 gb eller 2 stykk intel x-25 M 80gb i raid-0?

Har bestilt x-25, men har hovedkort som støtter sata-3 6gb, og nå leser jeg at man får trøbbel med trim i raid-0, det er ca samme prisen, og c300 har jo nesten samme ytelsen som x-25 i raid uansett? :hmm:

edit:

Leste en del reviews og det ble crucial c300 på meg. Må sende x-25'ene i retur til dustinhome.no, men de hadde glimrende kundeservice, kom raskt gjennom på telefon, fikk raskt svar på mail og nå sender de til og med ferdig frankert retur-klistremerke til meg - glimrende service. Skal absolutt handle mer fra dustinhome.no

Endret av -=Bravofox=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg litt på denna.

Ser etter SSD for OS selv men hva er å anbefale av C300, 2 x25-m i raid0 og evt 3-4 x25-v i raid0? nesten ingen forskjell?

Her er en forum-artikkel om temaet:

Crucial C300 128GB or 2x Intel X25-M 80GB in RAID0?

Lett oppsummert: "With the two X25-M's you might need to do some extra maintenance down the line (unless RAID drivers that support TRIM arrive sooner rather than later), with the C300 you've got a controller with unproven reliability..."

Siden prisen er nesten den samme så tenkte jeg at jeg ville få litt høyere lesehastighet og lagringsplass ved å kjøre to x25-m i raid-0. Men så leste jeg om trim/GC problemene:

Ytelsen til ssd'er vil falle over tid dersom man ikke kjører det man kanskje kan kalle et "renseprogram" som heter TRIM eller garbage collection (gc).

er en liten enkel video som forklarer hvorfor.
kan du se hvordan man kjører trim på en x25-m 80gb ssd.

På nåværende tidspunkt får man ikke kjørt trim/gc når man kjører SSD'er i raid-o. :no:

Den eneste måten man får "rensket" disken på da er å ikke bare formatere/slette alt, men rense hele ssd'en...Det er jo litt kjipt når man har OS på den. Men mange skriver at deres raid fungerer knirkefritt (vi vet bare ikke hvor lenge :whistle: ), og at det visst nok er et triks å la ca 20% av disken være upartisjonert, det skal hjelpe. Noen sier også at dette ikke er et så stort problem lenger fordi diskene nå selv har fått firmware-oppgraderinger med bedre trim-støtte osv men det vet jeg ikke om stemmer). INtel ssd'ene og særlig x-25 M har i hvertfall et godt rykte og pleier å ligge greit an i de fleste benchmarktester jeg har sett. Her er en fin artikkel om x-25 m i raid-0, og

er en liten video.

C300 har ikke fått opparbeidet seg det samme gode ryktet som x-25. De hadde en firmware-oppgradering som skapte problemer, og

da anandtech.com testet det så sluttet det å fungere og ble "bricked" - altså til en ubrukelig liten "murstein".

C300 kjører sata-3 6gb, som støttes av mitt nye hovedkort, så da satset jeg på c300 (review) (gode video'er om c300). Jeg håper de får løst TRIM/raid-0 problemet så jeg kan kjøre c300 i raid en gang i fremtiden. :thumbup:

edit: noen flere reviews av c300 128gb og 256gb:

Techreport

Tweaktown benchmarks

Tweaktown review

Anandtech.com SSD benchmarks

Endret av -=Bravofox=-
Lenke til kommentar

Takk for flott svar bravofox, masse fin info jeg har sett igjennom. Fant også en test på 2x x25-v i raid0 hvor de blant annent var testet opp mot c300 256gb. Raid0 var bedre på read men noe dårligere på write, men dette kun med to SSD'er. Blir nok veldig nært med 3-4.

Dette med ingen TRIM i raid0... Uten trim så er det kun skrive hastigheten som går ned skulle disken kjøre for lenge uten noen opprydding ikke sant? Er MB/s skrivehastighet så veldig viktig på en OS disk? er vel for det meste lesing og noe skriving til pagefile som gjøres? Mange som rapporterer ingen problemer med "lengre" bruk av raid0 også~

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...