Gå til innhold

realfag, hva slags fremtid?

Anbefalte innlegg

hei, jeg skal begynne i 10. klasse til neste år og har begynt å tenke på hva slags utdanning jeg skal ha videre.

jeg er interessert i realfag som fysikk, kjemi, litt biologi kanskje, kanskje samfunnsfag og spesielt matte. problemet er at jeg ikke vet hva man kan med dette i fremtiden. det eneste jeg kommer på, er forskning og lærer.

jeg er sikker på at lærer ikke er noe for meg, mens forskning virker spennende, men jeg er usikker på lønn og slikt. kan jeg tjene noe på å være forsker? er det slik at viktige oppdagelser fører til bedre lønn, eller er det utdanningen som forteller om lønna? er det andre yrker innenfor matte, fysikk, kjemi og andre realfag?

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan vel bli alt(nesten) kan bli arkitekt og ingeniør(krever matte) sykepleier (veldig høyt krav) og egentlig det aller meste. etter det jeg har forstått. det er forbredelse til vidre studier. mens på yrkets fagene går du som læling i noen år og kommer ut i arbeid.

har selv gåt ut av 10.(idag :D) og valgte realfag.

men slapp av. du trenger ikke vite hva du vil bli enda. tenk lit på hva du liker og drive med. vet du ikke hva du skal, så er realfag det beste tenker jeg.

:)

Endret av D02
Lenke til kommentar

du kan vel bli alt(nesten) kan bli arkitekt og ingeniør(krever matte) sykepleier (veldig høyt krav) og egentlig det aller meste. etter det jeg har forstått. det er forbredelse til vidre studier. mens på yrkets fagene går du som læling i noen år og kommer ut i arbeid.

har selv gåt ut av 10.(idag :D) og valgte realfag.

men slapp av. du trenger ikke vite hva du vil bli enda. tenk lit på hva du liker og drive med. vet du ikke hva du skal, så er realfag det beste tenker jeg.

:)

veldig høyt krav for å bli sykepleier? over halvparten av plassene som tilbyr sykepleier utdannelsen er det et åpent studium.. Altså alle med studie kompetanse kommer inn. De andre stedene er det også lave krav.. 3-lav 4 i snitt

Trodde selv at det var høye krav for å bli sykepleier når jeg gikk på ungdomskolen... Mamma sa alltid det :p

Lenke til kommentar

Du velger jo ikke realfag eller samfunnsfag når du begynner i 1. på videregående. Der velger du bare T eller P matte.

Han sa ikke at han begynte på VG!, han sa han sluttet i 10. Hvordan vet du at han ikke tar alle fagene som privatist? (Noe som faktisk er ganske vanlig) Just sayin'...

Til TS: Tar du realfag kan du bli ALT! Dvs. du kjøper deg mer tenketid!

Linkene under viser studieretninger på to av universitetene i Norge:

http://www.ntnu.no/studier/ (Dette er det store "realfags-universitetet")

http://www.uio.no/studier/

Lenke til kommentar

hva hvis jeg vil studere realfag etter vg, bachelor eller master? er det noen forskjell på hva jeg kan bli da? har så gjerne lyst til å jobbe med noe som ligner på CERN, virker som en spennende del av fysikken. men matte har jeg også lyst til å studere videre, men vet ikke hvordan jeg skal kombinere de to fagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

hva hvis jeg vil studere realfag etter vg, bachelor eller master? er det noen forskjell på hva jeg kan bli da? har så gjerne lyst til å jobbe med noe som ligner på CERN, virker som en spennende del av fysikken. men matte har jeg også lyst til å studere videre, men vet ikke hvordan jeg skal kombinere de to fagene.

Dersom du har interesse for fysikk og matematikk kan velge hardeste matten i 1. klasse stud.spes. (T) og fysikk, matematikk (og kjemi) som utdypning i 2. og 3. Du har strengt tatt 4 år på deg til du er ferdig på VGS, så det er jo nok av tid til å tenke på. Valgmulighetene etterpå øker selvsagt med gode karakterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...