Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus hovedkort viser ikke flere enn 2 disker

Anbefalte innlegg

Jeg har en windows home server basert på Asus A8N-SLI Premium. Dette kortet har 2 sett med SATA kontrollere: Nvidia og Silicon Image (Sil3114). Sistnevnte klarer ikke å boote med flere enn 2 disker installert. Jeg har også forsøkt med add-in kort med ulike brikkesett fra samme leverandør med samme resultat. Selv når jeg tar 2 disker på sil3114 og 1 disk på add-in kontrolleren nekter maskinen å boote. Jeg har forsøkt å bytte rekkefølgende på diskene, forsøkt andre disker osv. Samme problem.

Kan dette være et Bios problem. Noen ideer?

G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snodig problem da. Prøv å sjekk om det finnes oppdatert bios til hovedkortet.

Evt så kan det hende at strømforsyninga ikke klarer å dra flere disker som starter opp samtidig.

Meneer forøvrig å huske det skulle være en sata funksjonalitet som skulle forhindre akkurat dette, men husker ikke navnet akkurat nå.

Lenke til kommentar

Snodig problem da. Prøv å sjekk om det finnes oppdatert bios til hovedkortet.

Evt så kan det hende at strømforsyninga ikke klarer å dra flere disker som starter opp samtidig.

Meneer forøvrig å huske det skulle være en sata funksjonalitet som skulle forhindre akkurat dette, men husker ikke navnet akkurat nå.

Takk for svar. Det er siste versjon av BIOS. Jeg har også spleiset (i mangel av et godt norsk ord) BIOS med en modifisert firmware for Sil-kontrolleren. Dette for å kunne bruke den som Satalink (4 stand alone disker) og ikke kun i raid. Jeg har forsøkt å legge inn en "ren" bios også, men med samme problem.

Jeg har en Ny 600w PSU som skal klare dette enkelt. Har forsøkt å bytte rail på disk 3, men samme problem.

G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...