Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett og kabel-TV - Hvilke leverandører?

Anbefalte innlegg

Jeg har da et lite problem. Skal flytte til et gammelt hus, og vet kun at det er Canal Digital som har noen kabler der.

Alikevel er jeg usikker på om Canal Digital er en bra leverandør når det kommer til internett, eller om jeg bør gå for noen andre leverandører (det legges noen kabler av Relacom nå).

Vi kommer til å ha kabel-TV vil jeg tro, så regner med at vi bruker de kablene som er lagt av Canal Digital der allerede.

Er det da noe problem å ha både bredbånd og TV fra dem? Skal ha minst 25 MB/s, og vil ikke at det skal gå ut over TVsignal eller noe slikt (har hørt at det kan påvirkes.

Og får man HD-bilde med analoge signaler?

Kan hende jeg har skrevet noe uklart her, så kom gjerne med spørsmål og svar ! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke Realcom, men Relacom. Vet ikke om det utgjør store forskjellen.

Har veldig lyst på fiber. Virker som at prisen på f.eks. 25/25 MB fiber ikke er dyrere enn

25/x MB med vanlig kabel.

Så bestilling av HD-kanaler er egentlig uaktuelt så lenge det går på kabel og ikke satelitt?

Lenke til kommentar

du kan fint ha et HD signal på et anaogt medium, men det er "ingen" som benytter analoge systermer lenger av divsere grunner.

Jeg vil tro at det er fullt mulig å få en HD TV tjeneste på en kabel. akkurat som DSL teknologi så er ikke det noe problem å sende digitale signaler på et analogt medium, men du må nok ha en decoder boks som støtter HD for å tolke signalet, mne slikt subsidieres normalt til en grei pris når du kjøper et abbonement med HD.

Tydeligvis tilbyr Canaldigital HD over kabel:

http://kabel.canaldigital.no/kabel-tv/TV/Temasider/Hardware/Velg-riktig-dekoder/

Om dette er det beste alternativet ditt eller ikke kan jeg ikke svare på dog :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Er ikke Realcom, men Relacom. Vet ikke om det utgjør store forskjellen.

Har veldig lyst på fiber. Virker som at prisen på f.eks. 25/25 MB fiber ikke er dyrere enn

25/x MB med vanlig kabel.

Bare jeg som skrev feil, du får ta en prat med de, graver de inn til husene?

Lenke til kommentar

Så bestilling av HD-kanaler er egentlig uaktuelt så lenge det går på kabel og ikke satelitt?

Nei, det er et eller annet du har misforstått. HD kan leveres på kabel og fiber og via antenne, det er ikke der det ligger.

Med kabel-TV så har man muligheten til å motta analoge kanaler, dvs du kan plugge kabelen rett inn i en gammel TV, uten dekoder. Slike analoge signaler er det bare kabel-TV som kan tilby nå, alle andre steder er de borte.

Disse analoge kanalene kan ikke være HD, det er umulig.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for herlige svar folkens ! :thumbup:

Fant ut at stefaren min har bestilt både nett og TV fra Canal Digital nå, så får jeg bare se hva han har prestert.

Bare en liten ting. Ble litt forvirret der Stigma sa at der er mulig å få HD signal på en TV med kabelTV, mens Hårek mente dette var umilig? Eller har jeg misforstått noe her? :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...