Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SSH tunneling fra OSX ?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Siden jeg ofte bruker maskinen min (OSX Leopard) på åpne trådløse nett, kunne jeg ha tenkt å kryptere trafikken helt fra maskinen. Jeg har en proxy "server" tilgjengelig som jeg kan bruke for å lage en kryptert SSH tunnell. Dette funker jo vel og bra, men jeg har litt problemer med å sette dette opp skikkelig

Har brukt et program kalt "SSH Tunnel 1.6" som kræsjer rett som det er, men ser ut til å gjøre susen når den først virker. Problemet er nettverks instillingene på PCen som ser ut til å resette seg hele tiden. Jeg setter opp koblingen under Network->Advanced->Proxies->Socks proxy men denne forsvinner på magisk vis av seg selv med litt bruk. Den blir ihvertfall borte når jeg restarter. Jeg kunne tenke med at både safari og Mail trafikken var kryptert.

Er det noen måte å sette dette opp permanent, gjerne automatisk under oppstart av maskinen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSH-tunneler kan man fint sette opp ved å bruke Terminal. Jeg har selv gjort dette ved flere anledninger, ofte hvis jeg er koblet til åpne nettverk på kaféer og lignende. For en rask forklaring på hvordan det virker, anbefaler jeg deg å lese denne og denne artikkelen, i tillegg til å søke etter mer informasjon.

Jeg kan likevel komme med et par eksempler på hvor simpelt det er:

ssh -L 8080:localhost:80 user@server

Ved å kjøre denne kommandoen, vil du opprette en sikker kobling til server, og videresende trafikk på dinmaskin:8080 til localhost:80 på maskinen du har koblet deg til. Ved å bytte ut localhost i kommandoen over med f.eks. 192.168.1.x, kan jeg fra hvor som helst i verden få tilgang til hvilken som helst maskin på mitt lokale nettverk.

Du kan også opprette en SOCKS-proxy ved å gjøre små forandringer. Med kommandoen under vil det bli opprettet en proxy på port 9999 på din lokale maskin.

ssh -D 9999 user@server

Jeg håper dette hjalp deg med å få et enkelt overblikk over mulighetene!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...