Gå til innhold

Bygge båt i aluminium


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så er jeg på utkikk etter et sommerprosjekt.

Har tenkt å holde vekten og størrelsen til et minimum for å holde kostnadene nede. Kan gjøre alt det elektriske selv, men pinnesveising på alu har jeg aldri gjort.

 

Materiallisten er som følger

- Plater i alu (vet ikke hvilken tykkelse som egner seg best)

- Sveisepinner (siden MIG/TIG neppe blir tilgjengelig)

- Motor (kanskje marinere en MC motor?)

 

Til å begynne med så kan jeg si at jeg har ingen erfaring med væskedynamikk eller båtbygging generelt. Hadde sett for meg en lengde på ca 4m og en bredde på 1m. Kanskje noen pongtonger på siden til å stabilisere båten.

 

Har Biltema og div. jernvarehandler ikke så langt unna hvor jeg bor. Jeg regner med å få kjøpt alt jeg trenger der, med unntak av alu-plater og motor siden de mest sannsynlig ikke selger slikt?

 

Takker selvfølgelig for alle innspill og forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

1m blir for smalt.

vanligvis har båter av denne lengde en redde på 160 - 180cm

 

Du kan like god bruke matrialer beregnet for pongtonger til denne ekstra bredde på båten og enda få materialer til overs.

 

Båten blir lettere for motor også når den ikke er så smal, fordi bæreevnen blir bedre.

Du må bruke sjøvannsbestandig aluminium, hvilken tykkelse er vel ett spørsmål om pris og vekt.

 

Som motor mener jeg påhenger er absolutt det beste, gjerne en 2-takter siden 4-taktere er tunge, dyre, og sannsymligvis har diverse problemer.

Lenke til kommentar

Bare for å være litt off-topic: Hvis du får jordingsfeil i alu.båt, hva skjer da? Forsvinner sånn halve båten?

 

Ellers kan jeg bare si at å sveise aluminium er en god del vanskeligere enn å sveise stål, men hvis du er dyktig når det gjelder sveis generelt, skal det nok gå bra etter litt øvelse.

 

Så må jeg jo si lykke til med prosjektet! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...